Hej
Jag har bott i huset i ca 7 månader och har inte riktigt koll på hur jag ska göra med ett äppleträd som ser ut att behövas klippas.
Grannens hus som ligger på andra sidan häcken förlorar sin kvällssol och det tycker jag han ska få, jag har inget egenintresse att ha ett högt träd, men jag vill behålla det för att det är trivsamt.
Så hur kan jag klippa ner det utan att det dör/blir en tom stam?
Ett beskuret äppleträd framför en häck med ett fågelhus och ett grannhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grundregeln är att alla grenar som går rakt upp ska klippas. Samt de som går in mot stammen. Sedan klipper jag lite till för att få in lite ljus till trädet. Men är ingen expert då jag blir tvungen att gå över det med motorsåg ibland. Det finns sidor på nätet som beskriver hur du ska göra.

Var i skåne och golfa där en frågade dem där hur man skulle klippa samtidigt som de höll på. De gav en massa goda råd. Där han tackade för all information.

Då vet jag hur jag ska klippa mitt äppelträd och de svara det här är ett päronträd och det ska klippas annorlunda.
 
BirgitS
Fast när det är så där mycket grenar som går rakt upp kan man inte klippa alla samtidigt för då får man bara en massa nya grenar som går rakt upp utan man behöver fördela det på flera år och gärna klippa mitt i sommaren när klippningen inte lika mycket triggar igång nya grenar utan energin går till befintliga grenar i större utsträckning.

Brukar finnas studiecirklar/helgkurser i beskärning på vårvintern.
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
En gammal fruktodlarregel är att träden ska vara så luftiga att det går att kasta upp hatten utan att den fastnar när beskärningen är klar.
Nu gäller ju det om man vill maximera frukten, vilket du nog inte vill.
De höga raka skotten har kommit efter en kraftig vårbeskärning. Trädet har försökt kompensera för förlorad ved. Korta ner dessa skott nästa sommar under JAS-perioden, juli aug sept. Som det står tidigare i tråden, inte alla samma år. Du styr hur de nya grenarna växer genom att klippa vid ett "skott" och titta på vilken riktning det har. Det är sedan dessa grenar som kommer att bli de som bär frukt. Närbild av en gren på ett fruktträd markerad med blå cirkel som visar var beskärning kan ske för att styra grenväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Som den uppmärksammade ser är detta en prunus, körsbär och inte malus, äpple, men titta på skottet och fundera på vilken riktning det har. Beskär inte prunus på samma sätt som malus.)
För ett träd i en vanlig trädgård är kanske formen på trädet viktigare än maximal fruktmängd så satsa på en form du gillar.
Släpp in solen i kronan.
Det är inte så svårt som man kan tro.

Beskärning på vårvintern gynnar vedtillväxt. Om man har stora grenar som ska tas bort är vårvintern att rekommendera eftersom trädet läker bättre då. Då får man sen klippa vsttuskotten under sommaren.
Testa dig fram.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla.
Som bakgrund så har jag försökt hitta info på nätet, dock svårt att hitta rätt.
Men ni har bidragit till lite ny kunskap.
Tack
 
Du klipper grenarna precis där grenkragen slutar. I det här fallet så bör du fördela det över säg 3 år, där du tar 1/3-del av vattenskotten varje år. Och, också precis som BirgitS skriver, gör det mitt i sommaren (JAS-perioden; Juli, Augusti, September).

Utöver studiecirklar/helgkurser så finns det också mkt info på nätet, men att pröva på praktiskt under guidad ledning är det överlägset bästa sättet att få kläm på det.

Edit: trea på bollen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.