Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
 
  • Burk med Original Universal Allputsmedel på en online shopping sida visande pris och storlek 300 ml.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta medel tar bort det mesta, troligtvis hade du kunnat fått bort färgen utan att måla över
 
Hej.Har varit med om detta själv.PÅ 70-talet lade mattfirman in matta i duschen i källaren.Dom hade ritat med tusch på mattans baksida eller på golvet o efter nåt år fanns strecket längs mattan på mitten av hela rummet.Men dom hade kursat då.Så vad gjöra.
 
En gång när föräldrarna skulle tapetsera om i vardagsrummet, fick vi tre bröder rita så mycket vi ville på väggen. Vet inte vilken färg eller pennor vi använde.
Tyvärr vaknade vi tidigare än mamma och pappa dagen efter, och kunde börja om med våra konstverk, då de hade tapetserat om efter vi lagt oss!
Vi får fortfarande höra detta efter 45 år.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 11 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att kvistlack inte fungerar på alla kvistar. I min inglasning så målade jag alla kvistar på granpanelen med kvistlack. Använde sedan spärrförg för säkerhets skull, men efter två somrar så syntes alla kvistar i ljusbrunt i alla fall. Jag misstänker att det är de höga temperaturerna på inglasningen på sommaren som gör att kådan vandrar. Nu får det vara som det är, det har sin charm det också. :thinking:

Rörande tuschritningen, måla med svart och måla sedan med vitt. Det brukar göra susen, men mycket färg kommer att gå åt. Problemet med vitt är nämligen att det reflekterar allt ljus, detta gör att underlaget har en tendens att lysa igenom om detta inte är enfärgat (det lyser igenom ändå, men ögat kompenserar för det).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fulkemisten
Pärlspontspanel då? Eller gipsa om? I svåra fall kanske det enda som hjälper?
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
Har hört, men inte testat själv, att man kan lägga på ett lager lackfärg och sen måla med grundfärg och två, tre lager färg. Kan trösta dig med att jag själv en gång gjorde samma misstag som du fast med blyerts. Lika svårt att täcka det också.
 
hsd
Nu är vi ot, igen...
Har en gammal pärlspontpanel och funderar på hur den ska bli slät innan tapetsering / målning
 
Fulkemisten
Sant. Sorry för OT.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi hade en klottervägg hemma också... Övermålning med oljebaserad färg är det enda som funkar...
 
  • Gilla
robban_114
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tror aldrig jag målade på väggarna när jag var barn/tonåring. Däremot vid ett tillfälle när jag blev arg råkade jag sparka ett hål i gipsväggen (inget annat bakom). Det står en bokhylla där idag och jag är osäker på om någon mer än jag vet om hålet; blir en obehaglig upptäckt om mina föräldrar får för sig att tapetsera om eller sälja huset. Tyvärr har jag inga gipsväggar i mitt nuvarande hus; hade annars varit kul att sparka sönder en vägg som ändå skulle rivas. (Försökte med en spånskivevägg i friggeboden men den var oväntat stabil.)
Kommentar: Min tonåring körde näven genom en gipsplatta. Vi byggde upp hålet med ihopknölat rent papper. Spacklade tjockt med gips. Slipade . Målade med grundfärg. Sedan med rummets vanliga färg. Det blev bra.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hej alla glada!
Jag tänkte berätta om en liten fadäs jag gjorde för någon vecka sedan.
I ett anfall av schysst-och-lite-galen-pappa så lät jag dottern skriva lite på väggen i vad som ska bli hennes nya rum.
Hon tyckte att det var riktigt spännande men (som tur var!!!) övergick ganska snart till att rita på golvspånet.
Efter det så limmade jag upp väv, och igår rollade jag allt en första gång med en billig väggfärg (jäklar vad även en tunn väv suger i sig färg!).
Till min förvåning så ser jag, när det torkat lite, att texten skiner igenom trots att jag tycker att jag dränkt väggen i färg!

Fort som tusan fram med telefonen och söka... Facepalm!!
[bild]
Vad vill jag med den här tråden då?
-jo, för det första vill jag varna andra från att begå samma misstag.

För det andra undrar jag om det finns alternativ till spärrfärg, eller om det bara är att blaska på med den dyrköpta, illaluktande burken jag hade hoppats på skulle räcka till hela det här projektet.

För det tredje så skulle jag vilja att ni med liknande erfarenheter delar med er så att jag slipper stå helt själv i skamvrån :D
[bild]
Jag gjorde detsamma när barnen var små. Men jag skulle tapetsera efteråt och det gick bra.
 
En liten anekdot som en leverantör berättade. Vid renoveringen av ett bättre hotell i Stockholm skulle det sättas upp speglar. Dom var många och stora.
Byggfirman som gjorde den delen av jobbet hade inte riktigt koll utan satte speglarna med PL400.
Och killarna som satte upp den började tramsa när de spred ut limmet och ritade både det en och det andra.
Efter ett par dar hade limmet reagerat med spegelskiktet så limsträngarna och konstverken syntes igenom.
Blev en ny renovering direkt....
 
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Saga Bjorkman skrev:
Kommentar: Min tonåring körde näven genom en gipsplatta. Vi byggde upp hålet med ihopknölat rent papper. Spacklade tjockt med gips. Slipade . Målade med grundfärg. Sedan med rummets vanliga färg. Det blev bra.
Jag rekommenderar dock att man skär ut hålet och skruvar in glespanel eller OSB som stöd bakom, varefter man skär ut en gipsbit i rätt storlek och fyller ut med. På detta sätt så tål väggen att användas för att hänga upp saker, eller ett framtida (lösare) knytnävsslag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Spärrande täckande grundfärg bör lösa problemet.
Funkar ju på nikotinfläckar mm.

https://www.nordsjoprofessional.se/sv/produkter/nordsjo/nordsjo-professional-haftgrund-supertack

https://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Vaggar/Matta-Vaggar/Sparra-/

Själv har jag gjort misstaget i första lägenheten att ta hjälp av vänner som fick med pensel o väggfärg rita sina initialer på väggen innan vi satte igång och måla. Dom syntes ju tydligt efter 3 lager färg.. Fick spackla över och måla om, lite visare..
 
  • Haha
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.