Magnus E K
8/9, bättre än jag brukar ha på dessa quiz. Gissade rätt på verktummen. Men varför bara 9 frågor?
 
6 av 9. :oops: Jag slår vad om att jag presterar bättre nästa gång. :geek:
 
Verktum är en del av det gamla fotenheten 1/12. Hade jag inte haft rätt på radiatorerna som fd röris så hade det varit prinsamt. SI enheten missade jag på.
 
Mikael_L
7/9
Det är tydligt att man inte levde i 1600-talets slut, eller är rörmokare. :oops:


Storheter och enheter !, detta borde varit mitt drömquiz ... :)



13th Marine 13th Marine skrev:
Själv gillar jag mil, eller thou som det kallas i andra svängar, mil är milli inch, vilket är samma som thou thousands of an inch.
Ojaaaa, millitum - ja den älskar jag. Trodde inte mina ögon/öron första gången jag stötte på det ... :crysmile:
När amerikanerna själva inser hur jobbigt det blir med små fraktioner av 2. :cool:

1/ 512" = knappt 2 mils (minch), 1/ 1024" = knappt 1 mils
Och dessa två sammanslagna 3/ 1024"

Ja det går ju, om man vill ... ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du fick 9 av 9 möjliga. Du klarade dig bättre än 853 personer (95%) av de 890 som gjort quizet.
:sweat:
 
B
Du fick 8 av 9 möjliga. Du klarade dig bättre än 853 personer (83%) av de 1022 som gjort quizet.

Bommade SI frågan, tänkte likt några tidigare i tråden att g är det rätta. En gnutta chansning på verktum och nått mer. Nöjd!
 
Kul quiz! När man ser svaren vore det dock önskvärt med en lite mer utförlig förklaring om det olika enheterna.
 
Slog mannen så vinnare här hemma 7/9
 
Kom på att jag har en bok i bokhyllan...

Mättordboken" från Nordiska Museets Förlag med ett ålderdomligt måttkonverteringstabell klistermärke på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
7 av 9. Väldigt bra gjort av mig. Alla dessa enheter är inte min grej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.