Hej !
Jag anlitade ett företag i maj 2018 för att byte av fönster samt två altandörrar. Företaget kom hit i augusti och monterade. Redan där sa jag att de endast ska montera fönstren, jag och min far monterar lister och allt annat säljaren lovade att skulle dra av han för fönstret bläcket och material.

Dagen efter upptäckte vi att altandörrarna har ej låsfunktionen som vi beställde redan där sa säljaren att han skulle komma tillbaka och montera detta. När säljaren inte hörde av sig så ringde jag honom i oktober och han lovade att komma i närmaste dagarna. När han väl kom så kunde han inte montera dörrlås pga att det är fel dörrar och det går ej att montera på dessa.

Han skulle kontakta leverantören och beställa nya. Detta var oktober och i februari hörde han av sig och sa att han har fått fönstren men har inte kunnat höra av sig för att han har legat på sjukhuset och nu är det kallt han ville gärna ta det till våren. I April hörde jag av mig och frågade hur vi skulle göra och han sa att gör av sig. I mitten av april hörde han av sig och att han hade tid, jag berättade att vi skulle åka på semester just då och han får jättegärna höra av sig veckan efter att vi kom hem.

Efter det hörde han inte av sig förens i går där han skickar faktura via mail där han har lagt på 7000kr extra för fönstren dvs 21000 skulle fönstren kosta och nu kostar de plötsligt 28000. Jag ringer till honom och frågar hur han tänker och att han måste rätta till altan dörrarna innan jag betalar.

Sedan frågar jag honom varför han lägger på 7000kr extra och det är arbetskostnad menar han. Jag säger att jag bestrider fakturan och att han får fixa klart jobbet.

Min fråga är kan han nu komma efter 1år och 3 månader och kräva för ett arbete han inte har utfört? Och baka in den så i fakturan?

Sen om han byter dörrarna kan jag kräva att han återställer allt till hur det är nu, jag menar han lär riva upp ganska mycket för att komma åt dörrarna.

Ber om ursäkt för det långa inlägget
 
Lite svårt att förstå vad som gäller med fönster och dörrar men jag tolkar det som att ni beställt fönster och dörrar. Fönstren är ok och dörrarna fel.
Utan att åtgärda felaktiga dörrar har han skickat fakturan som dessutom är 7000 högre än din uppfattning av överenskommet.

Vad har ni för avtal?
Finns skriftlig offert?

Du bör inte betala fakturan förens du fått full leverans, ev att du kan/bör delbetala för fönstren om dom är specade.

Eftersom han levererat fel dörrar så måste han byta och återställa utan kostnad för dig (inom rimliga gränser).

Ps. Det finns massor av bra trådar på detta ämne, prova sök i forumet på tex dörrar, hantverkare, avtal, konsumentköplag (kkl) mm.
 
Offerten finns skriftlig på min Mail, när jag skriver dörrar så är det altan dörrar.

Jag erbjöd mig att delbetala för fönstren redan för mer än ett år sedan när han gjorde klart jobbet men han ville inte det.

På offerten står det ett helt annat pris för fönster+dörrar. Han har höjt priset på allt nu för att han bakar in arbetskostnad i fakturan på det sättet. Jag säger att jag vill ha arbetskostnad för sig för att nyttja ROT
 
Har ni kommit överens om rot? I offerten?
Om inte så är det avsteg och du får antingen omförhandla offerten eller betala enligt offerten (eller enligt nya fakturan om du hellre vill det).
 
Givetvis kan han inte höja priset på offerten när han fakturerar. Men för att förstå din historia:

Du har inte betalt någonting än så länge?

Har han någonsin skickat en faktura till dig tidigare?

Du har erbjudit dig att delbetala fönstren, vilket är vad som ska göras även om du bestrider delar av avtalet, men han ville inte det? Dvs han ville att du betalar hela projektet när allt är klart?
 
tttomten TomasJor skrev:
Har ni kommit överens om rot? I offerten?
Om inte så är det avsteg och du får antingen omförhandla offerten eller betala enligt offerten (eller enligt nya fakturan om du hellre vill det).
Japp rot finns med på offerten
 
N noupe skrev:
Givetvis kan han inte höja priset på offerten när han fakturerar. Men för att förstå din historia:

Du har inte betalt någonting än så länge?


Har han någonsin skickat en faktura till dig tidigare?

Du har erbjudit dig att delbetala fönstren, vilket är vad som ska göras även om du bestrider delar av avtalet, men han ville inte det? Dvs han ville att du betalar hela projektet när allt är klart?
nej han har inte skickat innan och jag har inte betalt något. Japp det var så han ville att jag ska betala när allt är klart.
 
B Biloz skrev:
Japp rot finns med på offerten
Men så bra, då gäller ju mitt inlägg #2
 
tttomten TomasJor skrev:
Men så bra, då gäller ju mitt inlägg #2
Jo det vet jag men på den nya fakturan så är inte ens arbetet med det är bara för fönstren som han har höjt priserna på
 
B Biloz skrev:
Jo det vet jag men på den nya fakturan så är inte ens arbetet med det är bara för fönstren som han har höjt priserna på
Då är saken enkel. Om du är nöjd med fönsterna och allt är gjort (dvs det saknas inget från offerten, lister elller annat) så bestrider du fakturan och betalar så mycket av den som utgjorde fönsterna från offerten. Ditt bestridande skickar du per epost både till honom och eventuellt det företag som fakturan kom från (om han använder sig av en annan firma som har hand om hans fakturor).

Resterande kostnader från offerten för dörrarna avvaktar du med att betala tills problemet är löst. Han har vad jag förstår inte skickat någon faktura på den delen?
 
N noupe skrev:
Då är saken enkel. Om du är nöjd med fönsterna och allt är gjort (dvs det saknas inget från offerten, lister elller annat) så bestrider du fakturan och betalar så mycket av den som utgjorde fönsterna från offerten. Ditt bestridande skickar du per epost både till honom och eventuellt det företag som fakturan kom från (om han använder sig av en annan firma som har hand om hans fakturor).

Resterande kostnader från offerten för dörrarna avvaktar du med att betala tills problemet är löst. Han har vad jag förstår inte skickat någon faktura på den delen?
han har skickat faktura på den delen med dörrarna
 
B Biloz skrev:
han har skickat faktura på den delen med dörrarna
Svårt att förstå exakt vad du menar och vad som är gjort och inte, men det spelar ingen roll.

1. Han kan inte fakturera mer än hans fastprisoffert om det inte tillkommit arbete eller material som ni avtalat
2. Du bör betala den delen av arbetet/materialet som är färdigt och enligt avtal
3. Alla andra delar ska du inte betala, du bestrider dessa skriftligen
4. Det ska givetvis vara ROT på all arbetstid och detta ska hantverkaren dra av på sin faktura och inte du.
 
N noupe skrev:
Svårt att förstå exakt vad du menar och vad som är gjort och inte, men det spelar ingen roll.

1. Han kan inte fakturera mer än hans fastprisoffert om det inte tillkommit arbete eller material som ni avtalat
2. Du bör betala den delen av arbetet/materialet som är färdigt och enligt avtal
3. Alla andra delar ska du inte betala, du bestrider dessa skriftligen
4. Det ska givetvis vara ROT på all arbetstid och detta ska hantverkaren dra av på sin faktura och inte du.
Fönstren och dörren är på plats men dörren saknar låsfunktion och dörren måste bytas problemet är att han får riva mycket för att byta den, är han skyldig att återställa till hur det är nu? Eller måste jag göra det ?
 
B Biloz skrev:
Fönstren och dörren är på plats men dörren saknar låsfunktion och dörren måste bytas problemet är att han får riva mycket för att byta den, är han skyldig att återställa till hur det är nu? Eller måste jag göra det ?
Ja, om det i offerten ingick material (dörr etc.) och installation så är han ju skyldig att åtgärda alla fel så att det blir enligt vad ni specificerat i avtalet.
 
Ok tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.