Jag tycker överlag att planlösningen är bra.

Det är dock några saker som jag inte gillar.
1. Köket är milt sagt katastrof. Kan ärligt säga att det inte är någonting med det som känns riktigt bra.. Hur man löst det på bästa sätt vet jag dock inte.
2. Trappans placering, eller snarare det faktum att man möts av en korridor när man kommer upp för trappan gillar jag inte riktigt. Hade funderat på om man inte kunnat flytta trappan, kanske mot köksväggen ist för att komma upp direkt i allrummet.

:)

Jag hade nog övervägt lite att byta plats på kök och vardagsrum och ha köket i sydöstra hörnet (om jag inte tänker fel)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Nej, entren kan inte vara där sovrummet på bv är. Då måste man gå runt huset för att nå entren vilket blir tokigt.
Finns det något annat sätt att få trappan mitt i huset? Entré i ett hörn och trappan på gaveln är i min mening sämsta tänkbara lösning.
 
BirgitS
Går det att ha entrén på gaveln så att trappan kan vara i den del av hallen som är närmast köket?
Entrén blir ju mycket trevligare när man direkt kan se rakt genom huset i stället för att bara se väggar och dörrar. Då skulle trappan och delar av badrummet byta plats där upp så att man kom upp precis vid allrummet.

Hur är vindsluckan tänkt att vara vänd?
Det ser inte så bra ut om stegen kommer ner precis vid trappan när man håller på och bär saker, och om den är vänd åt andra hållet så måste man mellanlanda allt i allrummet medan man tar ner eller upp stegen.
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tänkte att eftersom det inte efterfrågades öppen planlösning kanske det här kunde vara en lösning? Om det upplevs för långt till matbordet i vardagsrummet, kanske ett matbord i köket är bättre än en köksö?
Ritning av en lägenhetsplan med kök, matbord istället för köksö, och föreslagen ny position för ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående entrén har jag förslaget att flytta ytterdörren åt höger för att få plats med en spegel mellan dörren och garderoben.
3D-rendering av en hall med trappa, spegel och garderob, samt utsikt mot matplats i intilliggande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med matbord istället för köksö och en vit korridor leder till entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett modernt kök med stor köksö, inbyggda ugnar och matbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nybyggaren_76 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden, stort tack för ditt fantastiska bilder på ”vårt hus”! Hur har du fått fram dem? Kan jag få fler? :)
Jättebra med förslag om flytt av ytterdörren också. Tack!

Ärligt talat är vi ganska nöjda i hur köket är utformat, jag förstår fock om många andra resonerar med att det inte blir en optimal köks-triangel. Men det känns ändå Ok för oss.

Men, har ni några andra tips eller förslag på änndringar på resterande del av planlösningen? (Bortsett fr köket)
 
[QUOTE="BirgitS, post: 3483018, member: 155688"

Hur är vindsluckan tänkt att vara vänd?
Det ser inte så bra ut om stegen kommer ner precis vid trappan när man håller på och bär saker, och om den är vänd åt andra hållet så måste man mellanlanda allt i allrummet medan man tar ner eller upp stegen.[/QUOTE]
Jag vet inte riktigt hur vindsluckan är vänd.. kan man se det på en ritning? Hsr inte reflekterat över den ännu, men bra poäng. Undrar hur mycket man kan styra över placeringen av vindsluckan iaf.
 
Eftersom takhöjden är 2.3 m i köket så bör ni fundera på att göra fönstret vid diskhon mindre, så att det kommer upp en bit från bänkskivan. Annars kommer det fönstret konstant att vara smutsigt.
 
L Låset skrev:
Eftersom takhöjden är 2.3 m i köket så bör ni fundera på att göra fönstret vid diskhon mindre, så att det kommer upp en bit från bänkskivan. Annars kommer det fönstret konstant att vara smutsigt.
Ja, vi har fundering på att göra det fönstret långsmalt ovan diskbänk så man också kan ha överskåp ovanför. Hur långt ovanför diskbänken bör man ha fönstret ? 10 cm?
 
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Ja, vi har fundering på att göra det fönstret långsmalt ovan diskbänk så man också kan ha överskåp ovanför. Hur långt ovanför diskbänken bör man ha fönstret ? 10 cm?
Ska ni ha överskåpar ovanför diskhon så hade jag personligen fimpat fönstret. Ni kommer ändå inte se ut genom det och dagsljus får ni nog av genom dom andra fönstren.

10 cm kan upplevas för lite tror jag. Hade satt 20 om det går. Om ni känner någon med ett fönster ovanför hon så kan ni kolla vad dom har och se hur det känns.
 
BirgitS
Är badrummet där nere minst 170 cm framför dörren och toalettstolens mitt placerad minst 80 cm från båda väggarna?
Det ser lite tveksamt ut med tanke på att det i tvättstugan ryms precis 3 garderober vilket skulle tyda på att den väggen är 180 cm i tvättstugan och då ung. 160 cm i badrummet.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf sidan 11

När det gäller tvättstugan föreslår jag att tvättmaskin och samhörande delar är närmast innerdörren och värmepump och annan tekniskt längst bort eftersom man så mycket oftare tvättar än kollar värmepumpen. Dessutom riskerar man inte att tappa ren tvätt på det smutsiga golvet närmast ytterdörren.
 
L Låset skrev:
Dom ska ju bygga garage. Så här har dom möjlighet att bygga förvaring.
problemet med det är oviljan att gå dit för att hämta/lämna saker i dåligt väder plus att det gäller att sakerna inte är fukt/vattenkänsliga
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är badrummet där nere minst 170 cm framför dörren och toalettstolens mitt placerad minst 80 cm från båda väggarna?
Det ser lite tveksamt ut med tanke på att det i tvättstugan ryms precis 3 garderober vilket skulle tyda på att den väggen är 180 cm i tvättstugan och då ung. 160 cm i badrummet.
[länk] sidan 11

När det gäller tvättstugan föreslår jag att tvättmaskin och samhörande delar är närmast innerdörren och värmepump och annan tekniskt längst bort eftersom man så mycket oftare tvättar än kollar värmepumpen. Dessutom riskerar man inte att tappa ren tvätt på det smutsiga golvet närmast ytterdörren.
Hm, jag förutsätter att arkitekten ritat ett tillgänglighetsanpassad toalett? Men låter som om jag nog ska kontrollmäta ;)

Bra förslag om att flytta värmepumpsgrejer längst in i tvättstugan och flytta tvätt o tumlare närmare ingången. Undrar om man skulle ha värmepump etc på väggen närmast wc till och med.
 
M Mats skrev:
problemet med det är oviljan att gå dit för att hämta/lämna saker i dåligt väder plus att det gäller att sakerna inte är fukt/vattenkänsliga
M Mats skrev:
problemet med det är oviljan att gå dit för att hämta/lämna saker i dåligt väder plus att det gäller att sakerna inte är fukt/vattenkänsliga
Jo förvisso, men man kan enkelt förvara vinterkläder där på sommaren och vice versa. Resväskor och annat platskrävande som används sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.