tsarraz skrev:
Varför?
Finns ju inga diskar som kan lagra information så snabbt.
Men har du en filserver med snabbaste grejerna så kanske, nej inte ens då tycker då jag!
Varför inte bygga för framtiden istället för att stoppa in det gamla, på dig låter det som man kan lika gärna köra med coaxialkabel :)
 
A. Nygren skrev:
Varför inte bygga för framtiden istället för att stoppa in det gamla, på dig låter det som man kan lika gärna köra med coaxialkabel :)

Coax is the shit!
Nej men varför propagera för cat6 som i stora hela ofta e samma kabel som cat5 bara att de fått ny märkning på kabeln. Nästan all cat5 klarar gigabit den med. Coax klarar nog ej det tyvärr!

För att komma till sak... beställer du cat5 eller cat6 på löprulle kan du via alla internethandlare få ner priset om du säger att du kan hitta det billigare nån annanstans. Grymma marginaler på löprulle!
 
tsarraz skrev:
Varför?
Finns ju inga diskar som kan lagra information så snabbt.
Men har du en filserver med snabbaste grejerna så kanske, nej inte ens då tycker då jag!
Tja, ser man till att nätverket klarar 1 Gbps så vet man att det inte är en flaskhals när jag streamar/laddar/kopierar/etc saker mellan datorerna eller hemunderhållningsprylarna i nätverket. Varför ska man begränsa sig till 100 Mbps bara för att det finns enskilda komponenter som inte kan nyttja gigabit-hastighet?
 
janbo skrev:
[länk]

Ja men vilken hårddisk klarar den typen av snabb överföring?
Ingen som får plats i den stationen i allfall!
 
Jag tror vi kom bort från ämnet ;)
 
Tror jag med.

Testa att ringa en av de stora kedjorna på it-prylar på nätet kan de nog matcha priset hos biltema.
 
Har precis monterat RJ45 uttag Biltema 23-828.
Funkar helt OK, lite pilligt dock, man måste sätta dit kabeln + dragavlastningen innan man kan skruva uttaget i väggen.
Tycker nästan att det billigare uttaget 23-826 är enklare att montera!

 

Kollade just med Kjell&Co. De är bra mycket billigare på stora rullar cat5e utp kabel.

300m för 599 på Kjelle mot 798kr för motsvarande på Biltema. Ett litet tips kanske.

 
Hur många meter går det åt till ett stjärnnät i ett 1½ planshus på ca 170kvm? (Lätt fråga att svara på) :)
Räcker det med en rulle månne...
 
A. Nygren skrev:
Hur många meter går det åt till ett stjärnnät i ett 1½ planshus på ca 170kvm? (Lätt fråga att svara på) :)
Räcker det med en rulle månne...
Hur långt är ett snöre? :D

Hur många rum? Hur många kablar till varje rum? Hur långt till stjärnans mitt från varje uttag?
 
A. Nygren skrev:
Hur många meter går det åt till ett stjärnnät i ett 1½ planshus på ca 170kvm? (Lätt fråga att svara på) :)
Räcker det med en rulle månne...
Varför tar du inte fram tumstocken och mäter? Du är nog den enda som kan få fram svaret på den frågan..du sitter ju liksom närmast. ;)
 
Ameeeen!!! ;D
Äh, va fasen, jag köper ett par rullar och hoppas det räcker. ::)
 
Tipset är att det går mer än man tror men hur mycket? Tja lagom?
 
Köp en tre hundra meter rulle.
Borde räcka rätt bra...
Dras antingen via kanaler i väggarna eller via taket.
Köp många rj45 kontakter och kom ihåg att kabel vill ha en förstärkare var 100meter för att hålla hastigheten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.