Hej
Jag ska precis som jag sett några andra har gjort här, gjuta ett spabad i betong. Storleken blir ca 2x3m och 70 cm djupt. Bottenplattan blir 20cm och väggarna 10cm. Givetvis kommer det att finnas isolering runt om Vi ska försöka hitta ett tätskikt och sedan klä den med mosaik. Nu funderar jag på om det är en för eller nackdel med armeringsjärn. Det jag är rädd för är att om betongen är fuktig så rostar väl armeringsjärnen? Och behöver betongen armeras när det är frostfritt året om (det kommer alltid att finnas varmvatten i spaet) Eller blir spaet så pass tätt att den ev vattenmängd som tränger igenom inte är tillräcklig för att armeringsjärnet ska rosta?
Tacksam för relevanta svar..
 
Armeringen har man för hållfastheten. Jag hade inte gjutit en pool utan att armering. Varför inte gjuta in isoleringen?
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Hemmakatten
Självklart behövs armering. Och lika självklart har man tätskikt på insidan av spat. Vi hade rollade tätskikt, sådant man använder till pooler.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Som sagt, utan armering spricker betong för nästan ingenting, oarmerad betong är obetydligt starkare än staplad sand (kanske liiite överdrivet, men typ).

Armering i betong rostar inte, för där är ingen syretillförsel. Problemet börjar i ex. balkonger när betong vittrat så att syre kommer in. Då rostar järnet, sväller av rosten, vilket spräcker lite mer betong som exponerar mer järn för syre osv.

och självklart skall du ha tätskikt. Välj ett tätskikt som är avsett för ändamålet. Vanliga som du har i badrummet är inte avsedda att stå med konstant vattentryck som du får i ett spabad.
 
  • Gilla
Volvo851
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar, det blir armering (djupt inne).JLyck, vad menar du med att gjuta in isoleringen? Menar du att jag ska ha betong på båda sidor av isoleringen?
 
V Volvo851 skrev:
Tack så mycket för era svar, det blir armering (djupt inne).JLyck, vad menar du med att gjuta in isoleringen? Menar du att jag ska ha betong på båda sidor av isoleringen?
Ja, typ. Hur man exakt gör, vet jag inte. Men tänk dig som en sandwich, där osten är isolering och brödet betong.
 
Ska man ha 20 eller räcker det med 10 cm isolering (jag använder xps) på sidorna? ( spaet kommer att ligga under jord)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.