Magnus E K
Jag ska köpa ett antal såna här väggskenor på Byggmax och sätta upp i min tvättstuga/hobbyrum/serverrum/förråd i källaren.

0_25782_4.jpg

Exakt vilken typ av skruv ska man använda till dessa? Plugg som passar mina betonghålstensväggar har jag redan och kan antagligen hitta någon skruv som får dem att fästa, men vill göra "rätt". Gärna med någon skruv som finns hos Byggmax (om någon lämplig finns där).
 
Magnus E K
Antar att ingen vet?

Jag får fråga personalen på Byggmax när jag köper dem, eller prova mig fram.
 
BirgitS
Det brukar finnas särskilda skruvar för just betongpluggar och det brukar väl stå på förpackningen med pluggarna.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Titta vad dina plugg har för rekommendation, men jag skulle satsat på 6x80/90 beroende på väggtjocklek
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Enklast möjliga är annars att köra på betongskruv utan plugg, då kan du enkelt fästa skenorna med en skruv i toppen och sen borra hål för övriga skruvar rakt igenom skenan och gå direkt på med skruvar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Oj vad många svar det trillade in plötsligt!

Pluggen jag tänkte använda är 6 mm och det står på förpackningen att skruven ska vara 3,5 till 5 mm, står inte exakt typ av skruv men har försänkt skalle på bilden. Har använt 4,5 mm, 5 cm långa till dolda montage med denna plugg och det sitter som berget. Jag tänkte nog mest att skruvskallen också ska se snygg ut och passa ihop med skenan då dessa kommer vara synliga efteråt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Oj vad många svar det trillade in plötsligt!

Pluggen jag tänkte använda är 6 mm och det står på förpackningen att skruven ska vara 3,5 till 5 mm, står inte exakt typ av skruv men har försänkt skalle på bilden. Har använt 4,5 mm, 5 cm långa till dolda montage med denna plugg och det sitter som berget. Jag tänkte nog mest att skruvskallen också ska se snygg ut och passa ihop med skenan då dessa kommer vara synliga efteråt.
Du kan använda 4,5 skruv, men utifrån vad som fanns på Bmax länkade jag till 5.0 då du behöver längre än 50mm till den skenan och 8mm plugg (6 mm plugg är i min mening lite för liten i sammanhanget)
Snyggast är om du köper en skruv som är kullerförsänkt, tror dock inte Bmax har dessa. Skruven kommer inte synas så mycket så kör på vanlig försänkt träskruv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Enklast möjliga är annars att köra på betongskruv utan plugg, då kan du enkelt fästa skenorna med en skruv i toppen och sen borra hål för övriga skruvar rakt igenom skenan och gå direkt på med skruvar.
Är inte det en ganska dålig rekommendation med tanke på att det är hålsten, vad skulle vinningen vara att köra utan plugg?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är inte det en ganska dålig rekommendation med tanke på att det är hålsten, vad skulle vinningen vara att köra utan plugg?

Med plugg måste du först borra och sen skruva, använder du skenan som mall måste du avlägsna sen emellan. Och vad gäller hålsten så greppar ju även pluggen bara där det inte är hål. Jag sätter personligen hellre några extra skruv än håller på och pluggar om jag inte måste.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Så med betongskruv behöver man inte borra?
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Så med betongskruv behöver man inte borra?
Jo, självfallet. Men om du hade läst vad jag skrev så menade jag att fördelen med att inte använda plugg är att man då kan borra och skruva rakt igenom skenan. Då räcker det att förborra en rad hål, för att fästa skenorna. Resten av hålen kan borras och skruvas rakt igenom skenorna.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jo, självfallet. Men om du hade läst vad jag skrev så menade jag att fördelen med att inte använda plugg är att man då kan borra och skruva rakt igenom skenan. Då räcker det att förborra en rad hål, för att fösta skenorna. Resten av hålen kan borras och skruvas rakt igenom skenorna.
Om man ska förborra så kan man ju lika gärna borra hål trycka i en plugg sedan fästa skenan, klart.
 
A Andy78 skrev:
Om man ska förborra så kan man ju lika gärna borra hål trycka i en plugg sedan fästa skenan, klart.
Nä, för då måste du först avlägsna skenan.

Men första hålet måste du så klart förborra
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.