Vi har fått en ritningsförslag till en tänkt 2-plansvilla. Vi har själva lagt åtskilliga timmar på att få det som vi vill ha det :)
Tänkte nu även be er kloka personer om er input. Vad kan vi justera och göra ännu
bättre?

Det som var viktigt för oss är att ha kök och vardagsrum separat, men ändå ganska öppet. Dvs vi vill inte ha kök/vardagsrum i öppen planlösning.
Balkong och köksbord kommer vara i västerläge och vardagsrum i söderläge.
 
  • Svartvit ritning av en 2-plansvilla med separata markerade kök och vardagsrum, samt balkong i västerläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningsförslag för en 2-plansvilla med separata kök och vardagsrum, sovrum i väster, balkong och detaljerad planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dendär klädkammaren på ovanvåningen ser ganska onödig ut, jag hade föredragit att förlänga garderoberna i respektive rum istället. Alternativ ha en garderob ut mot allrummet.

Ugn, kyl och frys ser ut att ha hamnat långt bort från allt annat i köket.
Jag hade funderat på om man inte kunde flytta altandörren i köket till ett bättre ställe och på så sätt fått möjlighet till bänkskiva mot även den väggen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack Marine. ja klädkammaren där uppe har vi också tänkt ta bort och förlänga garderoberna. Ev även flytta väggen i föräldrasovrummet 40 cm åt höger så att man även får plats med byråer/skåp längs ytterväggen i det stora sovrummet.
 
BirgitS
Ersätt gärna högra delen av klädkammaren där uppe med två garderober mot allrummet. De kan t.ex. användas för förvaring av lakan och handdukar så behöver barnen inte hämta nya lakan inne hos föräldrarna, och förvaring av sånt som användas i allrummet, typ familjespel, dukar.

När det gäller köket tror jag det blir betydligt mycket mindre springa omkring för att hämta saker om man flyttar kyl, frys och ugn till ungefär där städskåpet står men också byter plats på dem och sovrummets garderob. Det är ju inte riktigt bra ändå, men bättre.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS
Nybyggaren_76 Nybyggaren_76 skrev:
Ev även flytta väggen i föräldrasovrummet 40 cm åt höger så att man även får plats med byråer/skåp längs ytterväggen i det stora sovrummet.
Byrå etc. bör ju inte stå bredvid en garderob för då blir det besvärligt att använda garderoben. Byrå etc. bör få plats mot trappan.
Det är trångt mellan sängbordet och garderoben (40 cm är inte mycket att stå på när man ska plocka fram kläder) så jag föreslår att sängen och fönstret flyttas närmare ytterhörnet.
 
M
Köket bör ni nog ta en extra funderare på. Att ha en köksö mitt i vägen mellan spis och kyl/frys kommer att göra er galna i längden. Jag hade helt tagit bort köksön, alt ha en mycket mindre som går att rulla undan.
 
Just köket ska man planera som en arbetsstation.

Ett tips kan vara att skriva ner en lista på vad ni gör när ni lagar mat en kväll. Exakt då, inte vad man hade gjort om man hade varit väldigt effektiv utan normalt. Man glömde ta fram smöret, får gå en sväng till osv.

När ni har en lång lista på kanske 50-100 grejor ni ska göra så ta en penna och rita hur ni går fram och tillbaka på ritningen enligt den listan. Blir det ett evigt virr-varr av streck så är det inte bra, blir det korta streck eller bäst inte många streck alls för att man når det man ska ha är det bra.

I er ritning hade man fått en jäkla massa långa streck fram och tillbaka runt köks-ön.

Spagettidiagram kallas det, googla så förstår du enklare på bilder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har ni några andra förvaringsutrymmen?
Den stora fördelen med förråd/klädkammare är att det går att stoppa in sånt som inte rymms i en gaderob.
 
M Mats skrev:
Har ni några andra förvaringsutrymmen?
Den stora fördelen med förråd/klädkammare är att det går att stoppa in sånt som inte rymms i en gaderob.
Tanken är att vi vill bygga garage också samtidigt, så lite sånt ska väl få plats där tänkte vi :)
 
M Mimmi_74 skrev:
Köket bör ni nog ta en extra funderare på. Att ha en köksö mitt i vägen mellan spis och kyl/frys kommer att göra er galna i längden. Jag hade helt tagit bort köksön, alt ha en mycket mindre som går att rulla undan.
Hm, ja ni har väl en poäng där med köksön. Hat ingen bra lösning dock..
 
Hemmakatten
Tycker ni fått ihop en trevlig planlösning men med reservation för köksplaneringen. Och med ett stort frågetecken för hur förvaringen ska lösas. Resväskor, sommar/vinterkläder o skor, verktyg, kartonger, braoha-saker, jul- och påsksaker, dammsugare mm.

Vi har själva tyckt vi haft konstant dåligt med förvaring oavsett var vi bott, vare sig vi varit sju personer eller som nu, bara två personer - och då har vi ändå haft betydligt mer förvaring än vad ni planerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker ni fått ihop en trevlig planlösning men med reservation för köksplaneringen. Och med ett stort frågetecken för hur förvaringen ska lösas. Resväskor, sommar/vinterkläder o skor, verktyg, kartonger, braoha-saker, jul- och påsksaker, dammsugare mm.

Vi har själva tyckt vi haft konstant dåligt med förvaring oavsett var vi bott, vare sig vi varit sju personer eller som nu, bara två personer - och då har vi ändå haft betydligt mer förvaring än vad ni planerar.
Dom ska ju bygga garage. Så här har dom möjlighet att bygga förvaring.
 
Om ni bryr er om utsidan så hade jag gjort fönster i trapp och intilliggande sovrum lika stora.
 
Jag föredrar trappan mer centralt i huset, så minskas behovet av hallar. Eventuellt samma med entrén. Jag hade lagt entré och trapp där sovrummet på bv är, men gissar att ni inte vill gå in från den sidan
 
P Pin skrev:
Jag föredrar trappan mer centralt i huset, så minskas behovet av hallar. Eventuellt samma med entrén. Jag hade lagt entré och trapp där sovrummet på bv är, men gissar att ni inte vill gå in från den sidan
Nej, entren kan inte vara där sovrummet på bv är. Då måste man gå runt huset för att nå entren vilket blir tokigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.