Shellac
Min farbror lät sina tre söner rita på väggarna i ett rum som skulle tapetserats om så de skulle vara klara med det, och inte rita på några andra väggar senare!!!
Så till verket han delade ut tre tuschpennor och pojkarna gick loss på pennorna. När han ansåg att var färdiga med sitt verk samlade han ihop pennorna och förmanade dem att: "Nu har ni fått rita som ni önskat. Jag vill inte se vill inte se något mer ritat på väggarna hädan efter."

Några veckor efter detta hade tuschen draget sig igenom tapeten...
Detta är nog 30 år sedan. En behandling med Shellac på väggarna och en ny tapet fick på och av tuschen syndes därefter inte ett spår...

Så du verkar inte vara ensam. Ock farbrodern fick en historia som han har mässat nog hundra gånger. Till allas skadeglädje.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Trälimmet som det pratas om i tråden ska vara baserat på PVA. (polyvinylacetat).
Om jag nu kommer ihåg rätt, det är ju fredag trots allt.
 
Jag är lite nyfiken på vilken spärrfärg som TS köpt. Den verkar vara gjord på guld, jag menar så vansinnigt dyr är tex inte Beckers 4-i-1 grund och spärrfärg som jag är rätt säker på skulle lösa problemet. Det är oaktat tusch eller inte ändå alltid att rekommendera att grundmåla.
 
Magnus E K
Tror aldrig jag målade på väggarna när jag var barn/tonåring. Däremot vid ett tillfälle när jag blev arg råkade jag sparka ett hål i gipsväggen (inget annat bakom). Det står en bokhylla där idag och jag är osäker på om någon mer än jag vet om hålet; blir en obehaglig upptäckt om mina föräldrar får för sig att tapetsera om eller sälja huset. Tyvärr har jag inga gipsväggar i mitt nuvarande hus; hade annars varit kul att sparka sönder en vägg som ändå skulle rivas. (Försökte med en spånskivevägg i friggeboden men den var oväntat stabil.)
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Köp spärrfärg på burk, spraya över skiten. Måla väggen. Problem ur världen.
 
  • Gilla
Fungerande
  • Laddar…
Som andra skriver, spärrfärg på sprayburk. Kostar ca hundringen på de flesta färgbutiker.
 
  • Gilla
Ja-Ma
  • Laddar…
hsd
Kollade i garaget, den heter isolerspray, jag har bara provat sprayvarianten
 
Jag har själv gjort samma misstag, fast lät vänner göra det på en fest.
Jag körde 3 lager panelgrund över texten, som har spärrfärg i sig, och sedan två lager täckfärg. Kände att det inte var någon mening att köra täckfärg förrän jag lyckats spärra in tuschen.
Se det positivt, du har fått lära dig hur svårt tusch är att måla över, det visste du inte innan
 
Min dotter fick gå loss med vattenfärg, på gamla tapeten och en vägg som sedan spacklades rätt mycket innan tapetsering. Kände mig ganska försiktig. Och så har vi skrivit lite meddelanden på golvspånet.
 
P
Vanlig sprayfärg kan också slå igenom...
Fick jag erfara när jag hade använt ett nygipsat sovrum som lackbås för fönsterplåt.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Okej, det kallar jag inte tapet. Då förstår jag att det krävdes tre lager. För en vanlig tapet duger det med ett lager billig färg.

Sannolikt är tuschen bunden i det första färglagret. Så ett lager till löser problemet.
En riktig spritpenna typ "pelican" går med iden igenom de flesta tkocka tapeter-- Yusvhbläcket liksom sugs ut och in i färg och tapet så man skall aldrig kladda på ofärdiga väggar eller låta ungarna leka med dem. Det får man ångra efteråt. Ute på byggena är det stenhårt med att det inte får skrivas med någon form av tusch eller liknande färg.. blyerts brukar funka men ungefär där går gränsen.. Målarna blir tokiga.. så även arbetsledarna. Vet av egen erfarenhet då jag var grön ute på byggena.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kan rekommendera Biltemas spärrfärg.
Målar alltid med den på tapet innan jag lägger på den vattenbaserade täckfärgen
eller tapetserar. Döljer gamla mönster och förhindrar tapetsläpp.
Doftar dock då den är lösningsmedelbaserad.

Biltema 365845 Spärrfärg 369/3L
 
Jävlas målaren åker tuschpennan fram
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi lät barnen måla på insidan av en halvfärdig vägg, men ena barnen kunde inte motstå frestelsen att måla på utsidan av en av gipsskivorna också. Färgen löste sedan upp tuschet och det kom fram igen.

Jag målade på spärrfärg precis där det var ritat, löste problemet galant när sen nästa lager färg kom upp.
 
Från en som jobbat som målare; vit sprayfärg, de flesta sorter fungerar eller oljebaserad färg, typ fasadfärg funkar bra att spärra med.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.