Jag har snart läst alla tidigare inlägg om att flytta kök i lägenhet och hur man löser ventilationen utan att hitta svar på just mitt problem.

Vi planerar att flytta köket från sin nuvarande plats till det som idag är vardagsrum och på så vis ha ett kök med öppen planlösning.

Huset är byggt 1885 och ventilationen är således självdrag.

Som har jag förstått det krävs det inte mer än att jag har frånluftsventilation i köket. I rummet där vi vill placera köket har det tidigare stått en kakelugn med tillhörande rökkanal. Rökkanalen har varit igenmurad under många år men med en hammare och kofot kunde jag utan problem öppna upp den igen.

Min fråga är nu, bör denna rökkanal godkännas som tillräcklig frånluftsventilation vid nästa OVK?

Finns det några krav på hur stort flödet ska vara?

Med tanke på att självdrag inte ens verkar gå att mäta, vilka är punkterna besiktningsmannen går igenom vid OVK i ett gammalt hus med självdrag?

Kan tilläggas att vi kommer att ha kolfilterfläkt och har absolut inga ambitioner om att koppla på en riktig köksfläkt till denna ventil.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det måste kontrolleras att kakelugnens rökkanal fortfarande är tät så att röken från en ev. brand i köket inte riskerar att komma ut i andra lägenheter samt att den är tillräckligt brandskyddad tills den är ute i luften. Kontakta styrelsen och ev. ansvarig sotare.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Det är vanligt att äldre kanaler är otäta men det går ganska enkelt att kontrollera. Kanalerna ägs av föreningen, inte av lägenhetsinnehavaren, så det är föreningens ansvar att göra detta. Föreningen får då bedöma lämpligheten och om det görs återföra kostnaden på lägenhetsinnehavare. Att restaurera en äldre kanal för nyinstallation av kakelugn kostar från ca 25.000 kr om det är ett flertal som görs, mer om det är enstaka kanal. Om det är lämpligt som imkanal måste bedömas från fall till fall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era svar!

Ska jag tolka det som att även en imkanal eller frånluftskanal i köket måste vara lika tät och brandisolerad som en rökkanal?

Jag tycker mig ha läst mig till att en frånluftskanal som inte har en köksfläkt direktkopplad inte kräver detta?

Jag har aldrig hittills varit med om att frånluftkanaler ens rensas/sotas, men det är kanske något föreningen gör ganska sällan. Det blir definitivt en fråga att ställa till styrelsen!
 
Karligheten Karligheten skrev:
Tack för era svar!

Ska jag tolka det som att även en imkanal eller frånluftskanal i köket måste vara lika tät och brandisolerad som en rökkanal?

Jag tycker mig ha läst mig till att en frånluftskanal som inte har en köksfläkt direktkopplad inte kräver detta?

Jag har aldrig hittills varit med om att frånluftkanaler ens rensas/sotas, men det är kanske något föreningen gör ganska sällan. Det blir definitivt en fråga att ställa till styrelsen!
Du tänker rätt som börjar med att ställa frågan till styrelsen. Föreningen är ju ansvarig för att OVK blir godkänd, och bör inte acceptera något som äventyrar detta. Det finns inte längre några krav på att frånluftkanalerna i kök rensas / sots, men det finns ett funktionskrav som kontrolleras i OVK, som kan resultera i krav på rensning. Kanalerna bör också vara täta så att inte köksos sprids mellan lägenheterna och så att det inte finns någon risk vid brand. Om det gäller flytt av ett kök till ett läge med annat typ av rum ovanför eller nedanför och man endast har en kolfilterfläkt så finns en risk att köksos sprids genom bjälklagen. Jag vet själv ett exempel där detta har lett till en infekterad konflikt i en bostadsrättsförening, Därför är många föreningar skeptiska till flytt av kök om det inte finns möjlighet till god ventilation. En möjlighet är förstås också att alla berörda lägenhetsinnehavare går samman och gör en gemensam flytt.
 
  • Gilla
Karligheten
  • Laddar…
K klimt skrev:
Du tänker rätt som börjar med att ställa frågan till styrelsen. Föreningen är ju ansvarig för att OVK blir godkänd, och bör inte acceptera något som äventyrar detta. Det finns inte längre några krav på att frånluftkanalerna i kök rensas / sots, men det finns ett funktionskrav som kontrolleras i OVK, som kan resultera i krav på rensning. Kanalerna bör också vara täta så att inte köksos sprids mellan lägenheterna och så att det inte finns någon risk vid brand. Om det gäller flytt av ett kök till ett läge med annat typ av rum ovanför eller nedanför och man endast har en kolfilterfläkt så finns en risk att köksos sprids genom bjälklagen. Jag vet själv ett exempel där detta har lett till en infekterad konflikt i en bostadsrättsförening, Därför är många föreningar skeptiska till flytt av kök om det inte finns möjlighet till god ventilation. En möjlighet är förstås också att alla berörda lägenhetsinnehavare går samman och gör en gemensam flytt.

Föreningen är ok med flytten under förutsättning att ventilationen godkänns av en besiktningsman. Jag vill egentligen bara säkerställa att jag har en lösning som borde funka innan jag tar in någon som tar betalt för att uttala sig. :)

alternativet är såklart att dra ett rör från nuvarande frånluftsventil till det andra rummet (blir ca 3 meter). Det känns dock mer lockande att använda den existerande kanalen, dessutom är jag tveksam om det ens är något flöde överhuvudtaget i den nuvarande köksventilen.

Med tanke på husets ålder är ju även ventilationskanalen i nuvarande kök en tidigare rökkanal då det ursprungligen stod en vedspis där.

Känner du till hur funktionskontrollen görs vid OVK av självdrag?
Jag gissar att det räcker att den ”funkar”, då flödet varierar beroende på temperatur och vind kan det ju inte vara ett specifikt värde som ska uppmätas?
 
Karligheten Karligheten skrev:
Föreningen är ok med flytten under förutsättning att ventilationen godkänns av en besiktningsman. Jag vill egentligen bara säkerställa att jag har en lösning som borde funka innan jag tar in någon som tar betalt för att uttala sig. :)

alternativet är såklart att dra ett rör från nuvarande frånluftsventil till det andra rummet (blir ca 3 meter). Det känns dock mer lockande att använda den existerande kanalen, dessutom är jag tveksam om det ens är något flöde överhuvudtaget i den nuvarande köksventilen.

Med tanke på husets ålder är ju även ventilationskanalen i nuvarande kök en tidigare rökkanal då det ursprungligen stod en vedspis där.

Känner du till hur funktionskontrollen görs vid OVK av självdrag?
Jag gissar att det räcker att den ”funkar”, då flödet varierar beroende på temperatur och vind kan det ju inte vara ett specifikt värde som ska uppmätas?
Det är nog svårt att säkerställa i förväg om en lösning fungerar, det är väl därför en kompetent besiktningsperson ska anlitas för bedömning. En möjlighet är att fråga föreningen vem som gjort er senaste OVK och anlita samma företag. Normalt mäter man flödet i kanalen, vid en sådan flytt som du planerar bör även tätheten mätas, men det är väl upp till fastighetsägaren , alltså föreningen om det ska göras. Det finns en risk att otäta kanaler sprider kökslukt in i andra bostäder. Om du får ok från föreningen att flytta köket och använda kanalen i det rummet är det viktigt att du får ett godkännande från föreningen. Det bör vara skriftligt så att det är väl dokumenterat. Om det då i framtiden uppstår problem kring ventilationen så är det föreningens ansvar, som all annan ventilation.
 
För de intresserade tänkte jag bara informera hur vi löste det.

Precis som diskuterat tog vi in en OVK-besiktningsman som rensade den gamla rökkanalen på döda fåglar och annat skräp. Från ett OVK-perspektiv är det en godkänd lösning vilket i vårt fall även innebär godkänd av styrelsen.
Däremot har jag fortfarande inte fått något ordentligt svar på om det krävs ett visst flöde av luft. "Det måste vara drag i kanalen" är allt besiktningsmannen vi anlitade sa.

Det återstår väl att se om det plötsligt dyker upp matos hos någon granne men det har jag samtidigt svårt att se så länge vi skaffar en bra kolfilterfläkt.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.