Nu är pausen över! :D:D:D:D:D:D

Nya kol kom med Posten i dag. Snabb montering av det trasiga. Kollade dom andra tre och där var en hel del kvar.
Ett spännande ögonblick när jag åter startade. Ingen ”Lucas” reaktion!

Det är ju helt klart att storleken har betydelse!

Nya och gamla kolkontakter på en arbetsyta, byttes ut efter paus i projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu är pausen över! :D:D:D:D:D:D

Nya kol kom med Posten i dag. Snabb montering av det trasiga. Kollade dom andra tre och där var en hel del kvar.
Ett spännande ögonblick när jag åter startade. Ingen ”Lucas” reaktion!

Det är ju helt klart att storleken har betydelse!

[bild]

Dag
Vad är det för spånsug du har som har kol i motorn? Alla spånsugar jag sett har induktionsmotor.
 
Hej vectrex!

Spånsugen heter Vendaco och är tillverkad i Sverige. Det är ett cyklonsystem. Köpte det för några år sedan på Blocket. En skola i Stockholm lade ner en liten träningsskola där detta system stod i slöjdsalen. Jag fick hela systemet för 3200kr och då var där rör, kopplingar, böjar, olika portar med brytarstyrning, bandsågsanslutning, golvmunstycke samt ett stort antal slangar i olika dimensioner.

En spånsug av märket Vendaco i en verkstad, komplett med slanger, cyklonsystem, kontrollbox och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av ett cyklonsystem för spånsugning installerat i en verkstad med synliga rör och böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cyklonsystem för spånuppsamling med rör, kopplingar och kontrollbox monterat på en trävägg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Spånsugen är en 220v maskin som jag matar genom ett trefasuttag.

Namnskylt på Vendaco spånsug, Dust Extractor, med specifikationer, tillverkad i Örbyhus, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dom två kromade behållarna sitter 4 stycken 950W dammsugarmotorer. Spånfläkten har 4 olika effektlägen. Man kan med med dom två brytarna välja hur många motorer som skall vara igång.
En kontrollbox på baksidan styr på/av.
En Vendaco cyklonisk spånsug med kontrollbox, använd för träbearbetning, inköpt begagnad och effektiv i användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på kontrollpanel på Vendaco spånsug med effektlägesväljare och filtervarningslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan sugluften kommer till motorerna passerar den genom två olika pappfilter. Cyklonen verkar väldigt effektiv då jag aldrig har hittat spån eller damm i filtren.

Två cylindriska, hålmönstrade pappfilter i en verkstad, avsedda för Vendaco cyklonsystem för spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En begagnad Vendaco spånsug med cyklonsystem, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cyklonen startas med 12v fjärrstyrning. En del ventiler har elektriska brytare och där jag har byggt till kör jag med vanliga brytare. Fungerar kanon!
På toppen sitter en spak som man mekaniskt rengör cyklonen med. Toppen är också förbunden med en slang till uppsamlingskärlet.

En cyklonisk spånsug med slangar och kontrollspak installerad i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En svart cyklondammsugare från Vendaco, med slangar och behållare, använd i ett träbearbetningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sugen passar mig väldigt bra och jag är väldigt nöjd med den.

Med vänlig hälsning, Dag
 
  • Gilla
TCG och 14 till
  • Laddar…
Ser ut att vara ett fint system för ett kanonpris. :)
 
R roli skrev:
Ser ut att vara ett fint system för ett kanonpris. :)

Jag är väldigt nöjd med systemet. Kanske någon gång i framtiden kommer jag att fixa ett större spånkärl. Som det nu är så blir det till att byta påse redan när den bara är halvfull. Man får ha koll på systemet närman hyvlar mycket!
 
M
Känns ju ju helt vansinnigt att sälja systemet till det priset, men grattis till dig :D
 
Bänkprojektet åter igång efter att fläktproblemet är löst.
Tyvärr är ytorna där träplankorna skall fästas fasade i en vinkel vid gjutningen.
Det blir att plocka fram ångmaskinen igen och basa en specialsågad vinklad eklist.
Det får bli nästa veckas jobb. I morgon blir det ”Framsidan” för ett besök hos barnbarnen där.

Trevlig Helg!
Dag

Träplanka lutas mot metall med fasad yta som visar behov av vinkelanpassning i bänkprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkel och trälist på arbetsbänk med ölburken som tyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Bänkprojektet åter igång efter att fläktproblemet är löst.
Tyvärr är ytorna där träplankorna skall fästas fasade i en vinkel vid gjutningen.
Det blir att plocka fram ångmaskinen igen och basa en specialsågad vinklad eklist.
Det får bli nästa veckas jobb. I morgon blir det ”Framsidan” för ett besök hos barnbarnen där.

Trevlig Helg!
Dag

[bild]

[bild]
Man måste oftast ha viss släppvinkel vid gjutning. Du tror inte att man har dragit fast brädorna med lite glapp tidigare?
 
  • Gilla
Rampamuffen och 2 till
  • Laddar…
Släppvinkel låter logiskt. Jag tänker fästa brädorna med varmgalvad M8 vagnsbult och hoppas att en ordentlig inspänning gör att jag inte behöver fixa till två vinklade tvärstag som det finns ett hål till i varje gavel.
Stagen följde inte med vid köpet.
Den tilltänkta profilerade eklisten kommer att göra bänken betydligt stabilare då det går att spänna fast brädorna ordentligt.
Det är tanken men som alltid är det verkligen som får avgöra.
 
Tillbaka från ”Framsidan”!

Åter lite verkstadstid. Hyvlade och sågade ut vinkellisten till dom båda gavlarna. Vinkeln mättes med en vinkelmätare från Lidl. Samma mätare kan också köpas på andra ställen men då till ett mycket högre pris. Vinkeln mättes till cirka 3 grader. Så fram med ångkammaren och även denna gången användes gavlarna som mall. Nu får bitarna torka i formen över natten. Forts.................

Dag

Ett digitalt vinkelmätinstrument på en metallplatta visar en mätning på 2,8 grader, intill ett verktyg och en vinklad list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlad trälist med 3 graders vinkel på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två hyvlade trävinkellister på en verktygsbänk, med snittvinkel på cirka 3 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild med hyvlad vinkellist i ångkammare och Lidl vinkelmätare ovanpå, i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkellist fixerad med klämmor på en arbetsbänk för torkning i form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelprofil i skruvstäd med vinkelmätare från Lidl som mäter ca 3 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tidigare i veckan när vi var på ”Framsidan” var det beställt en omslipning av köksbordet.
Inga problem. Ner med Bosch 150mm i väskan tillsammans med ett gäng slippapper.
Som reserv fick AEG-125mm 18v följa med.
Färgborttagningen gick galant med 40 korn. På med ett slitet 80 papper för mellanslip och slutligen ett mycket fin papper för slutslipning.
Börjar slutslipa och upptäcker att det blir märken i ytan! Sliprondellens centrumnav har lossnat!
Då blev det dags för reserven att lösa det hela och det gick bra.

Åter hemma åkte sliprondellen av och en ny beställdes. Tänkte slänga den trasiga men fick plötsligt en ide. Varför inte göra om den till en handjagare! Skaftet blev över från den slaktade borsten som användes till att förbättra spånupptagningen på kap/ger-sågarna. En rampamuff i skaftet så var det hela klart! Får se om det blir användbart eller ännu en hyllvärmare.

Tiden får utvisa/ Dag

Använd sliprondell med lossnat centrumnav liggande på en arbetsyta, omgjord till en handjagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en sliprondell med ett lossnat centrumnav, omgivet av slitage från användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliprondell med lossnat centrumnav bredvid verktyg, för omslipning av köksbord, behov av ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett grått skaft av en modifierad sliprondell på en svart arbetsyta, återanvänt som handjagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en skadad sliprondell med lossnat centrumnav mot en svart arbetsbänksyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ombyggd sliprondell med grått handtag monterad på en träbit, som skapats till en handslipningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ombyggd trasig sliprondell till handslip med röd slipyta på trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GUBE och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Varför inte göra om den till en handjagare! Skaftet blev över från den slaktade borsten som användes till att förbättra spånupptagningen på kap/ger-sågarna. En rampamuff i skaftet så var det hela klart! Får se om det blir användbart eller ännu en hyllvärmare.

Tiden får utvisa/ Dag
Ser faktiskt sjukt oanvändbar ut då handtaget är 90 grader mot slipriktningen....o ser ingen vits med hålade slippapper då man inte har det kopplat till sug. Kan du inte göra om handtaget till Mirka-typ?

Sorry, den kanske funkar bättre än jag tror:oops:
 
Ola C Ola C skrev:
Ser faktiskt sjukt oanvändbar ut då handtaget är 90 grader mot slipriktningen....o ser ingen vits med hålade slippapper då man inte har det kopplat till sug. Kan du inte göra om handtaget till Mirka-typ?

Sorry, den kanske funkar bättre än jag tror:oops:
Hej Ola!

Ligger nog någonting i vad du säger. Får testa och utvärdera. Annars har jag en gammal kasserad grönslip som nog skulle gå att använda som handtag efter lite fix. Hålpapper har jag väldigt gott om. Många i olika förslitningsgrader så dom tycker jag blir bra att använd. Gör kanske ett test senare i dag.

Dag

En gammal grön slipmaskin från Bosch på ett vitt underlägg på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Varför vänta?

Delade snabbt den gamla slipen som räddades från slänglådan.
Ut med all komponenter. Hittade ett lämpligt hålrum precis vid centrum. 10mm ekbit på hyllan satt som en smäck! Centrerade rampamuffen i ekbiten och skruvade ihop och monterade plattan.
Perfekt! Klart skönare grepp! Gröningen har fått ett nytt liv och mening!
Tack Ola för din input! :)

Det blir nog en extra ”Pelarborr” i kväll!

Trevlig Helg!

En renoverad Bosch slipmaskin placerad på en träbit i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal slipmaskin med modifierat grepp och ny monterad ekbit i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad slipmaskin med ny centrerad rampamuff och 10mm ekbit monterad för bättre grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipmaskin placerad ovanpå en burk Arboga öl på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Åter tillbaka med bänkprojektet!

Nya extrahål markerade och borrade till 8mm då hela bänken kommer att bli ribbad.
Efter mycket funderande blev ribbornas mått 60mm breda.
Galvad vagnsbult fixades på Bauhaus. Det är som att köpa ”lördagsgodis” när man plockar från deras skruvbar.
Nästa moment blir att rundfasa kanterna på ribborna i fräsen. Men det får bli på söndag. Morgondagen är bokad för andra aktiviteter.

Arbetsbänk med nyligen borrade hål på 8mm och markerade platser för ytterligare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallben för bänkprojekt, markerade borrhål på benet, placerat på ett bord med hålmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastlåda full med galvade vagnsbultar för ett bänkbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppmärkta och borrade träribbor staplade i en verkstad, redo för nästa steg i bänkprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.