Det är mycket tveksamt om det är lönsamt att installera ngt annat när ni har så billig fjärrvärme. Många stirrar sig blinda på elpriser och Scop, men till det kommer maskinensavskrivningen, ev stora kostnader för att ha högre säkring etc etc. Om Elpriset idag är 1.50 ink allt får du lägga på ev högre fast kostnad (om du behöver säkra upp för pump) och inte minst den där avskrivningen på kanske 7-10k per år för maskinen (inköp, service, rep). Med säg 20000 kwh i förbrukning ger bara det en kostnad på kanske 50 öre per förbrukad kw, om du då har ett Scop på 3 så har du en kostnad på 1 kr/kwh. Dvs högre än din fjärrvärme.
 
D deklerkk skrev:
Gäller fjärrvärme i fastighet på 330 kvm.
Kopplade radiatorer i källare, 1 våning och 2 våning.
På 3 våning har jag ett par oljefyllda elradiatorer.

Fjärrvärmen fungerar OK, men kräver som allt annat krävs handpåläggning.

Fjärrvärme är väldigt dyrt och ett politiskt redskap som dels låser in medborgare, dels tvingar till deltagande och medfinansiering av styrande politikers ofta värdelösa och dåliga visioner.

I huset eldas regelbundet kakelugnar. Men det gör inte någon större ekonomisk vinst, även om några element kan hållas kalla.

Att komplettera med luft-luftvärmepump är det enklaste alternativet tänker jag. Men det är inte heller gratis och det är beroende av el.

Jag har i praktiken tillgång till fri eller mycket billig ved och har inget emot att hugga osv.

Min fråga är helt enkelt hur man bäst kan använda ved för att få ner kostnaden för fjärrvärmen.
Givetvis kamin i varje rum men det är såklart ohållbart.

Vill kunna elda för att värma vatten till radiatorerna.
Har läst på lite med det är inte helt enkelt vad jag förstår att koppla in vattenmantlad kamin eller vedpanna för att köra på samma vattenburna system som fjärrvärmen.

Någon med erfarenheter att dela med sig?
Säg upp fjärrvärme avtalet om du tycker att det är fel för dig, tyvärr lär du få dras med de fasta kostnaderna ändå. Visst vattenmantel till vedeldad kakelugn motsv. men du behöver en del teknik och armaturer för att få det att fungera., notera vad du vill göra och ta hem en rörentreprenör för att kolla förutsättningarna, det går inte säga så här rakt av.
 
Deklerrk. Så här har jag kopplat ihop Vedpanna, Bergvärmepump och solpaneler. Backslag från alla energikällor så vattnet inte kan gå åt fel håll. Allt samlas i acktanken. Bvp framledningsgivare (till radiatorkretsen) är flyttad till Acktanken. Bergvärmepumpen ligger som bas-last. När solen eller vedpannan värmer acken så stannar Bvp. Så borde du också kunna göra med Ved-Fjv ack. Flytta fjv:s framledningsgivare till acken. Notera även att jag avluftar solpanels kretsen vid lägsta punkt.
Redigerat: Har kompletterat med förvärmning av tappvarmvattnet med vvxlare från ack. Solen "förvärmer" vattnet in i varmvattenberedaren ibland så mycket att Bvp inte behöver tillverka varmvatten under långa perioder.
 
  • Handritat schema över koppling mellan vedpanna, bergvärmepump, solpaneler och ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
B
L leifa.k skrev:
Deklerrk. Så här har jag kopplat ihop Vedpanna, Bergvärmepump och solpaneler. Backslag från alla energikällor så vattnet inte kan gå åt fel håll. Allt samlas i acktanken. Bvp framledningsgivare (till radiatorkretsen) är flyttad till Acktanken. Bergvärmepumpen ligger som bas-last. När solen eller vedpannan värmer acken så stannar Bvp. Så borde du också kunna göra med Ved-Fjv ack. Flytta fjv:s framledningsgivare till acken. Notera även att jag avluftar solpanels kretsen vid lägsta punkt.
Redigerat: Har kompletterat med förvärmning av tappvarmvattnet med vvxlare från ack. Solen "förvärmer" vattnet in i varmvattenberedaren ibland så mycket att Bvp inte behöver tillverka varmvatten under långa perioder.
Gammal tråd.
Hur har det gått för dig dekleerk?
Jag är inne på samma spår. Vill komplettera fjv med vattenmantlad vedvärme.
Är inte så anligt och finns inte alls mycket skrivet om just kombo fjv och ved.

Finns nordic multiflex. Ett färdigt paket för att koppla efter fjvv.
Det andra alternativet är att sätta kamin/panna genom ackumulatortank precis innan radiatorkretsens retur in i fjvv.

Vet inte vad som är bäst egentligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.