Det verkar som om Jula inte säljer de längre. >:(
Finns de eller nån liknande nån annanstans?
 
I lumpen hade jag förmånen att få släcka med de flesta typer av brandsläckare: vatten, skum, pulver, kolsyra, lättvatten och halon.
Jag törs väl säga att jag sörjer halonens bortgång - det var rent magiskt.
Hemma har vi nu pulversläckare. Den är lätt att släcka med och de flesta kan klara det.
Möjligen hade jag föredragit kolsyra, men då krävs det att man är snabb på eldhärden och kanske att man provat sig fram till rätt teknik.
 
[quote author=sveno Är inte pulversläckare effektivare och enklare att använda i stressade situationer.[/quote]


Skillnaden är: Pulversläckare är den effektivaste släckaren och är lämpliga för både A, B och C bränder, men saneringen efter den blir dyr :)

Skumsläckmedlet bildar både en vätskefilm och skum vilket ger skumsläckaren utmärkta kvävande släckegenskaper mot både typ A-bränder och typ B-bränder.
Skumsläckaren är godkänd för släckning i el-utrustning upp till 1000 volt.

Kolsyresläckare är lämpliga för B-bränder samt elektrisk utrustning
Släckmedlet i kolsyresläckare är koldioxid (CO2) en kondenserbar gas som är tyngre än luft.
Den lägger sig runt branden, avskärmar luftens syre och kväver branden.
Kolsyresläckaren är helt ren vid släckningen och lämnar inga rester efter sig.


A-bålet, som testar förmågan att släcka brand i fibröst material.
B-bålet, som testar förmågan att släcka brand i brandfarliga vätskor.
C är beteckningen för gasbrand.



 
jureit skrev:
Du kan vara lugn. Här är nersållat med brandvarnare och vid ytterdörren står en skumsläckare.
Där man oftast befinner sig när man behöver en släkare är i sovrummet....
 
Fredrik_J skrev:
Där man oftast befinner sig när man behöver en släkare är i sovrummet....
Antag man är i sovrummet 7h/dygn (sova) och 8h på work och 1h pendeltid. Återstår 8h. De 8h är man ju lite varstans i huset. Om man skulle vara i köket och tv:n börjar brinna i tv-rummet och tv-rummet är mellan sovrummet och köket. Vad gör man då? Lite dumt om man hade en brandsläckare där...

Placering av sådana grejor är lite knepiga. Man får se till att ha utrymmesvägar A och B samt i alla de utrymmesvägar alternativ ska man kunna nå en brandsläckare.

Eftersom mitt hus är öppen och man kan gå runt i huset förbi alla rummen så har jag utrymmesvägar A och B utan några problem. Dock på nedre våningen. Ovanvåningen finns det liksom bara en väg dvs trappan ner...
 
Jag vill passa på att slå ett slag för mina seriekopplade brandvarnare från Jula.
Dessa låter intressanta, hittar dock bara de trådlösa på Julas hemsida.
Grundsats: http://www.jula.se/item_info.asp?id...937¤4447¤4445¤11144¤4312¤14596¤9729¤9959¤9958
Påbyggnad: http://www.jula.se/item_info.asp?id...937¤4447¤4445¤11144¤4312¤14596¤9729¤9959¤9958

Någon som vet om de trådbundna har utgått ur sortimentet, eller om de bara saknas på hemsidan? (Har lite för långt tilll närmaste butik för att bara åka förbi och titta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.