Magnus E K Magnus E K skrev:
Fanns en annan tråd här nyligen om att just den där färgen börjar lukta kattpiss efter någon månad: [länk]

Duger med andra ord inte till att användas någonstans där man tänker vistas någon längre tid utan kan möjligen användas ute i ett förrådsskjul.
Uääh! Det vill jag inte vara med om!
Jag har redan gjort ett rum som jag "grundat" med den färgen, och sedan målat över med Beckers-färg. Det luktar inget som jag kan känna (än...)
Men det var bra att veta, då ska jag inte köpa det märket till nästa projekt.

Eftersom det inte är panik att måla andra svängen riktigt än så tänkte jag mig ett litet test om jag får tid över i helgen.
Jag tar en gipsskiva och ritar lite med en tuschpenna.
Sedan provar jag helt enkelt de förslag jag fått hittills:
En sväng till med samma färg.
En sväng med finfärg.
Utspätt trälim.
Den dyra spärrfärgen.
Fler tips?

Jag är lite nyfiken på om bläckpenna är lika förödande, kanske ska testa på det också?
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Frågan är om du inte skulle måla ett lager, med en mörkare färg. Typ mellangrå. Just för att täcka tuschen och få en jämn nyans på hela väggen. (Som samtidigt mättar målarfilten du satt upp, dom suger färg som sat*n...). Därefter målar du med denna ljusa färg igen, och till sist med fin färgen?
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Shellack används ofta som kvistlack när man renoverar fönster, det antar jag även kan lösa detta problem. Det är även tunnt så det borde inte påverka strukturen nämnvärt.
 
  • Gilla
Svenerland och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Frågan är om du inte skulle måla ett lager, med en mörkare färg. Typ mellangrå. Just för att täcka tuschen och få en jämn nyans på hela väggen. (Som samtidigt mättar målarfilten du satt upp, dom suger färg som sat*n...). Därefter målar du med denna ljusa färg igen, och till sist med fin färgen?
Tack för svaret!
Det jag är rädd för är att tuschet (tuschen?) löser upp sig av fukt och börjar "vandra" utåt, även efter att färgen torkat.
Om det nu är så det fungerar så skulle det ju betyda att underliggande nyans på färg inte spelar någon roll.
Fast, åter igen, jag vet ju inte hur sånt här fungerar. För en vecka sedan trodde jag ju inte att något sånt här kunde hända:rofl:
Dheri Dheri skrev:
Shellack används ofta som kvistlack när man renoverar fönster, det antar jag även kan lösa detta problem. Det är även tunnt så det borde inte påverka strukturen nämnvärt.
Hade jag haft det hemma, eller sett ett behov inom överskådlig tid så hade det varit intressant att prova... eller är det så att jag egentligen behöver ha en burk hemma?:thinking:
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Tack för svaret!
Det jag är rädd för är att tuschet (tuschen?) löser upp sig av fukt och börjar "vandra" utåt, även efter att färgen torkat.
Det behöver du nog inte oroa dig för. Dels har du en målarfilt över (som kanske inte gör så mycket, men lite skyddar den nog iaf), sedan har du ”låst” tuschen nu med färgen du redan målat över en gång. Så det tror jag absolut inte är någon fara...

Jag hade köpt en billig mellangrå färg och målat över allt som ett täckande lager. Sedan grundat och målat med den riktiga färgen.

Så hade jag gjort iaf.
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Tack för svaret!
Det jag är rädd för är att tuschet (tuschen?) löser upp sig av fukt och börjar "vandra" utåt, även efter att färgen torkat.
Om det nu är så det fungerar så skulle det ju betyda att underliggande nyans på färg inte spelar någon roll.
Fast, åter igen, jag vet ju inte hur sånt här fungerar. För en vecka sedan trodde jag ju inte att något sånt här kunde hända:rofl:

Hade jag haft det hemma, eller sett ett behov inom överskådlig tid så hade det varit intressant att prova... eller är det så att jag egentligen behöver ha en burk hemma?:thinking:
Shellac är alltid bra att ha hemma, köp dock flingor som löses upp i lite t-sprit när det skall användas, så slipper du att den har torkat ihop till ett solitt lager när du väl har behov av den.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
När det gäller att spärra fläckar är annars det bästa att lista ut vad det är som gör att fläcken "flyter", dvs vad löser sig färgen i. Om tuschen är vattenlöslig (ganska troligt om det är barnpennor) löser den sig antagligen fint i den vattenlösliga färgen med och kan vandra innan färgen torkat. Då kan en oljebaserad färg användas för att spärra fläcken.
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
hsd
Det finns spärrfärg ,både som spray och på burk, lättanvänt och snabbtorkande
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T
Min dotter hade också målat en del på väggen och jag målade över med vanlig vägg färg som döljde det tillslut.
Fick nog lägga tre lager där hon målat för att täcka med det går.

Jag använde Rustas vägg färg som är den bästa färg du kan köpa. Rekommenderas.

Har även satt sån glasfiber du använde och sen målade med byggmax billigaste färg och det är princip vatten, täcker inte något så var inte orolig det kommer gå bort med riktigt färg.
 
Målade en stålbalk igår.
Jag torkade av den med Tröd så den blev ren, och sen duschade jag på rödfärg med sprayburk.
Genast kom ett nummer fram i den röda ytan.........
Jag målade över 4 lager och numret kom fram i varje lager, helt sjukt.
Ett spöknummer..........
 
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Använde överbliven färg för att måla ett rum och passade på att skriva BAJS jättestort på ena väggen. Sedan tog färgen slut och vi köpte mer, jättebillig färg och fortsatte. Tyvärr visade det sig att den första färgen byggde mycket mer än den andra, billiga, färgen och trots flera strykningar gick det sedan dess vid släpljus att läsa BAJS på väggen.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 22 till
  • Laddar…
Karlia
Viljan att vara sjysst-och-lite-galen känner jag igen. Dottern och jag ritade på vägg som skulle tapetseras om. Då jag fick slipa och bredspackla hela väggen så var det dock inget som lyste igenom
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Kusin Hanne 3 år fick hjälpa till och förbereda tapetsering. Riva tapeter var jätteskoj. Så skoj att hon till föräldrarnas stora skräck fortsatte i övriga rum.

Samt att häromdagen hörde jag att min far gör om mitt gamla rum och har extra problem. Där jag som tonåring kluddrat med spritpenna överallt :)

Samt att i ett slött infall i förra lägenheten gjorde jag en markering med färgpenna istället för blyerts. Gick inte bort med målartvätt eller sudd. Och gick inte att måla över. Målade ändå och sen satte en betongkrok över så de skulle se ut som normalt slitage innan flytt.

Har än så länge sluppit liknande historier i mitt hus :)
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Flügger har en iso-spray.
Som f.d målare så kan jag säga att det är en målares bästa vän vid t.ex. tapetsering i kök eller i rum där barn (eller vuxna) har gått loss med pennor på väggarna.
Annars är som tidigare sagt en oljebaserad färg lämplig att använda som spärr.

Risken är att om det inte spärras så blöder färgen från pennan igenom nästa lager färg också.
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Har sett tuschpennor (rörläggarmodellen med xylen) läcka rakt igenom våtrumsmattor. På ett ställe stod efter ett år ”Ring matläggarn 07xx....innan inkoppling” fint och felstavat under PVC-skiktet. :D
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.