Hej,

Jag har ett par större maskiner, ex geringssåg, kompressor o.s.v som jag endast har plats till i garaget. Det finns en liten frostvakt(troligen 200w) men den används aldrig. Hur stor är risken att maskinerna tar permanent skada när minusgraderna drar in?
 
Tror att fukt är ett större problem på sikt, än minusgrader ...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag har saker både i boden och garaget. Boden står på plintgrund och håller samma luftfuktighet och temperatur som luften ute, medans garage som är av souterräng typ visserligen håller över nollan för det mesta, har problem med markfukt som tränger in.

Verktygen som används med någon form av frekvens ser man ingen skildnad på medans verktyg som det går länge mellan användningar rostar i garaget men är oberörda av att ligga i boden.
 
Pratar vi oskyddat gjutjärn så kommer det att rosta om det utsätts för samma luftfuktighet som utomhus. Hur fort det går beror på årstid och väder.

I praktiken så brukar medelluftfuktigheten vara samma i en ouppvärmd byggnad som utomhus men dalarna och topparna klipps av, du slipper alltså dom mest extrema 100% luftfuktighetstimmarna som inträffar så gott som varje natt under hösten. Ibland kan det dock ligga väldigt nära 100% under flera veckor (kring denna årstid) och då hjälper inte byggnadens utjämnande effekt speciellt mycket.

Det bästa är om du kan hålla lite värme, kan du bara värma det till 4-5 grader över utomhustemperaturen så kommer det sänka luftfuktigheten rejält.
 
Det finns inget element i garaget så hur höjer man enklast tempen par grader utan att det kostar skjortan?

Egentligen borde det ju vara lite varmare i garaget jämfört med ute efter som det är isolerat o ligger vägg i vägg med uppvärmd bostad. Ska skaffa fram en termometer.
 
S snowjim skrev:
Det finns inget element i garaget så hur höjer man enklast tempen par grader utan att det kostar skjortan?

Egentligen borde det ju vara lite varmare i garaget jämfört med ute efter som det är isolerat o ligger vägg i vägg med uppvärmd bostad. Ska skaffa fram en termometer.
Ja, det borde ge lite lite att det är byggt med gränsande vägg. Samtidigt innebär det att du släpper in varm, mer fuktinnehållande, luft i det kallare garaget varje gång du öppnar dörren mellan det och huset.
Hur mycket effekt som behövs beror väl bland annat på hur stort det är men jag skulle tro att typ 100 W kontinuerlig värme ger tillräcklig temperaturskillnad jmf med utomhus. Med en svag värmekälla kopplad på en dygnstimer som slår på en en lagom andel av tiden skulle du kunna få så liten värmeeffekt du vill.
 
S snowjim skrev:
Jag har ett par större maskiner, ex geringssåg, kompressor
Jag har dessa maskiner och rätt många fler i helt ouppvärmda byggnader på landet året om utan minsta problem.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror att fukt är ett större problem på sikt, än minusgrader ...
Problemet är väl att då det blir minusgrader och så stiger det över plusstrecket igen så bildas kondensation på apparaterna.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Det finns inget element i garaget så hur höjer man enklast tempen par grader utan att det kostar skjortan?

Egentligen borde det ju vara lite varmare i garaget jämfört med ute efter som det är isolerat o ligger vägg i vägg med uppvärmd bostad. Ska skaffa fram en termometer.
Mitt garage (isolerat dock) värms till 5-10 grader med två oljefyllda element med termostat, jag körde på bara 1 element i flera år, men nu har jag två på varsin sida av verkstan då jag dividerat den så luften inte längre kan flöda mellan metall och trä sektionen.
 
S snowjim skrev:
Det finns inget element i garaget så hur höjer man enklast tempen par grader utan att det kostar skjortan?

Egentligen borde det ju vara lite varmare i garaget jämfört med ute efter som det är isolerat o ligger vägg i vägg med uppvärmd bostad. Ska skaffa fram en termometer.
Enklast och 'gratis' är ju om du har mekanisk frånluft ifrån bostadshuset som du kan leda in i garaget.
Undvik dock från badrummet pga fukt och lukt ;)
 
Vanliga verktyg brukar gå ganska bra tycker jag.
Men aldrig något som innehåller vatten!
Har sabbat två högtryckstvättar genom att frysa dom :(
 
G Gryttjesbo skrev:
Enklast och 'gratis' är ju om du har mekanisk frånluft ifrån bostadshuset som du kan leda in i garaget.
Undvik dock från badrummet pga fukt och lukt ;)
Det tror jag är en ytterst dålig idé faktiskt. Det kommer möjligen leda till någon enstaka grads uppvärmning men luften från huset är så pass mycket fuktigare att RH kommer sticka mot 100%. Dessutom får du ett övertryck inne i garaget vilket är ganska obra rent generellt.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Maskiner och verktyg håller nog för minusgrader. Har haft mina i kalla byggnader omkring 15 år. Svärfars verktyg och maskiner har bott kallt en sådar +40 år åtminstone utan att ta skada.

Det lönar sig att när man startar kalla maskiner så låter man dom gå en stund obelastade så dom hinner bygga upp egen värme. Då klarar dom sig bra.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Håller gör maskinerna men det kan ändå vara trevligt, av kosmetiska skäl, att undvika ytrost. Det gäller särskilt massivare stål- och gjutjärnsmaskiner som är känsligare av skäl som beskrivits tidigare i tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.