Vilken cement/betongblandning ska jag ha för att mura fast en staplad stengrund?

Ladan som jag har på min avstyckade gård har en gedigen syllram runt alla femtio-sextio meter omkrets.
Skulle utan tvekan kunna tro att ladan stått i hundra år, och gården är förstås från 1800-talet minst, men förnyad efter hand lite här och där.

Vad ska man ha för cementblandning för att ”fylla igen” hålen mellan alla stenar så att grunden blir fast och stabil?

Jag vill ju inte riskera att eventuella håligheter där jag inte fått in fyllning, eller blandningen i sig, ska orsaka att muren sväller/krymper med kyla eller värme och riskerar att flytta ladans syllar.
 
S Solbacken (Lindome) skrev:
Vilken cement/betongblandning ska jag ha för att mura fast en staplad stengrund?

Ladan som jag har på min avstyckade gård har en gedigen syllram runt alla femtio-sextio meter omkrets.
Skulle utan tvekan kunna tro att ladan stått i hundra år, och gården är förstås från 1800-talet minst, men förnyad efter hand lite här och där.

Vad ska man ha för cementblandning för att ”fylla igen” hålen mellan alla stenar så att grunden blir fast och stabil?

Jag vill ju inte riskera att eventuella håligheter där jag inte fått in fyllning, eller blandningen i sig, ska orsaka att muren sväller/krymper med kyla eller värme och riskerar att flytta ladans syllar.
En sådan grund kommer du aldrig att få stabil genom att försöka mura på in och utsida, inte heller genom att hälla betong mellan stenarna. Det är olika stora stenar och dom tar upp värme olika från omgivningen, sedan gör tjälen resten för att röra på stenarna.
 
En mer väsentlig fråga är, varför vill du göra detta? Om ladan stått sedan 1800-talet är väl det bevis för att konstruktionen fungerar förträffligt som den är? Erfarenhet säger oss dessutom att det skapar fler problem än det löser att göra en kallmurad grundmur tät med betong. Vad är det för stomme? Timrad, resvirke, skiftesverk?

Syllen vilar inte på hela grunden - bara hörnen och enstaka större sten längs vägen. Resten är bara uppstaplat under för att dämpa blåsten och försöka göra det lite tätare/varmare. Kanske har de också skottat upp jord mot på insidan i samma syfte.

Har någon av hörnen börjat sätta sig, eller en hörnsten flyttat sig? Sjunker syllen ihop någonstans? Är syllen av friskt virke?

Tjälskjutning kan ibland göra så att bärande stenar som hörnstenar flyttar på sig och syllen blir skev. Lösningen är inte att försöka "stadga" stenarna med betong. Lösningen är att
  1. Lyft den berörda delen av huset med domkrafter tills stenarna ligger fritt, stämpa upp.
  2. Flytta undan stenarna.
  3. Gräv ned en bit där stenarna låg + lite större, fyll på med makadam till marknivå.
  4. Lägg tillbaka stenarna, se till att det är lika långt upp kvar till det lyfta huset som det var innan.
  5. Släpp ned huset igen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för återkoppling!
Den ena anledningen är att jag skulle vilja lägga fast grund med isolerad betong (eller motsvarande) i en del av ladan. Ladan har en dryg meter hög murad grund i sin andra kortända, 18 meter bort, med gjuten platta där det varit stall.
Det känns ju naturligt då att först stabilisera grundmuren?
Den andra anledningen är att takbeläggningen av eternit måste bytas, hänga på isolering och innerväggar i delar av ladan, samt bygga på med ettfullständigt våningsplan i hela ladan. Så jag tänker mig att det jag byter till blir tyngre - med följd att grundmuren kanske då inte är dimensionerad för trycket.

Men det som är ett reellt problem är att ladan i princip vilar på mark i sin ena kortända, och jag tror att dessa grundstenar behöver ersättas. Dock är det så luftigt att det hållit sig torrt och fint.
 
Hm.
Jag är ändå skeptisk. Mer tyngd bör inte vara ett problem, såvida du talar om att inreda ett våningsplan inuti ladan, så som den är byggd idag, och inte bygga på en hel till våning ovanpå existerande (vilket verkligen inte rekommenderas). Dessa gamla byggnader är i allmänhet REJÄLT överdimensionerade. Du har förresten fortfarande inte svarat, vilken slags stomme är det? Timmerstomme? Resvirke? Skiftesverk? Plankstomme? Kan du lägga upp en bild? Det gör viss skillnad i råden om t.ex innervägg och så.

"Men det som är ett reellt problem är att ladan i princip vilar på mark i sin ena kortända, och jag tror att dessa grundstenar behöver ersättas. Dock är det så luftigt att det hållit sig torrt och fint". Igen, varför lösa problem du inte har? Om det är luftigt och fint och virket är friskt är risken större att man förstör något om man ändrar konstruktionen. Kanske, möjligtivs, att det kan vara klokt att gräva bort matjord runt och ersätta med grus, men det behöver inte vara nödvändigt det heller.

Dilemmat är att dessa gamla stommar är inte förenliga med våra moderna krav på komfort. Det är från början en ekonomibyggnad, byggd för djur, och komforten är därefter.

Problemet är i ditt fall följande:
1. Du vill ha det varmt och skönt och inreda som bostad (förstår jag det som?)
2. Det är kallmurad grundmur med krypgrund runt, så det blåser rakt in under golven och blir skitkallt.
3. Du vill fylla på med betong för att göra muren tät och lägga isolering och fylla på med betong i krypgrunden. Detta för att slippa kylan från marken och slippa draget utifrån.

Problemet är bara att nr 3 på den där listan för med sig en hel del risker och mycket jobb. Det kan rentav vara lättare, billigare och ge bättre komfort i slutresultatet att bygga till ett attefallshus eller liknande någon annanstans och låta ladan vara.

Vad är det som gör betonglösningen knepig? Av flera skäl:
A. Estetiskt: betongen förstör det genuina utseendet i grunden.
B. Det får inte finnas betong direkt mot trä, annars är det bara en fråga om tid innan betongen dragit upp så mycket fukt i syllen att den börjar ruttna sönder och du får väljan mellan ett fruktansvärt arbetssamt och dyrt syllbyte, eller riva ladan. Därför måste du ha syllpapp eller dylikt mellan dem.
C. Syllen är inte helt rak och jämn som i en modern regelstomme. Den sviktar, buktar och är vriden. Att få helt tätt med betong upp mot den, medans det samtidigt inte får finnas betong direkt mot trä, är rejält svårt och sannolikt får du flera ställen där det drar in mellan syllen och betongen = din isolerade grund spelar inte längre någon roll, golven blir ändå kalla inomhus.
D. Du bjuder in till allsköns problem med fukt i grundkonstruktionen efter att du fyllt på med betong. Å andra sidan, det kan hända även om du inte fyller på med betong. Om du börjar bygga isolerade golv på insidan, så kommer det fortsätta tränga upp fukt (ånga) från marken, men det kommer inte tillräckligt med värme inifrån (pga isoleringen) för att torka ut delarna av konstruktionen längst ned, dvs blindbotten och bjälklag kan börja ruttna och/eller mögla. Pålgrunder har t.ex visat sig vara en riskkonstruktion av precis denna anledning.
E. Ohyggligt många arbetstimmar. För att betonglösningen ska fungera sunt och långsiktigt behövs ordentlig dränering runt hela ladan, och sedan isolering utvändigt. Om det är en kallmurad krypgrund är allt detta ÄNNU MER arbete, eftersom du då får antingen riva hela grunden och gjuta en grund från början, eller riva hela grunden, dränera, isolera och sedan stapla upp den igen.

Oavsett så är "gjuta in existerande grundmur" ingen lösning som fungerar. Det är bättre i såna fall att riva grundmuren helt och bygg en väldränerad, isolerad krypgrund runt hela. Detta är ett ofantligt projekt.

Jag rekommenderar att du läser denna sida, och allt annat på LFS Web:https://www.lfs-web.se/krypgrund-platta.htm och tänker ett varv till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.