Någon som har förslag på tunna kablar till 1-wire?

Det vore kanon om det fanns någon verkligen tunn variant med 3-ledare "tvistade" (snurrade/skruvade :) ungefär som nätverkskabel fast mycket mindre. Totalländen tror jag landar på ca 50-60 meter med 16 olika givare för temp, flöde och fukt.
 
Telefonkabel typ EKKX (ELQXBE?) kanske funkar. Två par, fyra trådar. Absolut inte jättetunn men betydligt tunnare än nätverkskabel.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Kan funka! Såg att Biltema hade en variant med 50 meter 4x0,2 mm för 99 kr. Brukar EKKX eller ELQXBE vara tvinnade?
 
De är normalt tvinnade på ett sätt som kallas fyrskruv efter gamla teleledningars sätt dvs diagonalt uppstår par och om du väljer vit/blå ledare är de ett par och violett/turkos det andra. Åtminstone är det för alla ledarna en tvinning med ganska lång stigning men det ska normalt inte vara något problem och passa bra till ett sånt system du är ute efter.
 
Precis vad jag behövde veta, stort tack! (y)
 
Vill du ha skärmad så finns den här
ELAQBY-S 2X2X0,6 VIT B100
 
ELAQBY verkar vara en partvinnad/skärmad kabel som brukar användas för tex brandlarm. Ytter-diameter på 6 mm känns lite i tjockaste laget. Säkert väldig bra men tio ggr dyrare (runt 20 kr/m) jämfört med Biltemas ELQXBE på 2 kr/m
 
Biltemas kabel var onekligen bra prissatt.

När du pratar om 1-wire menar du då bara sensorer, som inte behöver någon ytterligare strömmatning, eller drar du strömmatning till enheterna separat?

Sedan undrar jag en smula hur en EKKX klarar att ligga utomhus i ett markrör?
 
Kör själv Biltemas EKKX till mina DS18B20 sensorer som jag installerade för några månader sedan. Fungerar fint, men egentligen hade jag velat ha FKKX eller liknande flerkardelig kabel för att den dels är smidigare, men framförallt för att det är väldigt lätt att få brott på kabeln med solid ledare. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon sådan kabel till vettigt pris.

Så, istället kör jag med Biltemas EKKX, använder tre ledare (+5V, GND och signal), den fjärde ligger flytande för att minimera kapacitansen i kretsen. Kan varmt rekommendera följande sida som går in i detalj hur man ska designa sitt nät för att maximera kabellängd och minimera störningar, https://www.maximintegrated.com/en/design/technical-documents/tutorials/1/148.html. Av samma anledning skulle jag avråda från att använda skärmad kabel.

Edi; Kan tillägga att den längsta slingan jag har i huset är ca 30-40m lång, går längs med ytterväggen hela varvet runt på bottenvåningen och tar temperaturen i varje rum som passeras (den är dragen i samma kanal som larmkabeln till alla ytterdörrar/"altandörrar" är dragen i, Sensor sitter utanpå doslocket ovanför varje dörr, inte optimal placering men det får duga).
 
Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Biltemas kabel var onekligen bra prissatt.
När du pratar om 1-wire menar du då bara sensorer, som inte behöver någon ytterligare strömmatning, eller drar du strömmatning till enheterna separat? Sedan undrar jag en smula hur en EKKX klarar att ligga utomhus i ett markrör?
Jag tänker köra med strömmatning via separat ledare dvs totalt 3 ledare: gnd, data och vcc. Man kan tydligen köra med endast två ledare ("parasitic power") där enheterna tar ström från data-kabeln men det kan vara lite problematisk vid många enheter. Jag kommer ha 18 olika sensorer för temp, flöde och fuktighet.

Det borde gå att köra EKKX i markskyddsrör men beroende vilken typ av plast som används i kabeln får man nog vara lite försiktigt om man monterar vid minusgrader så att skyddshöljet inte spricker om man måste böja mycket.
 
Redigerat:
J JSten skrev:
Kör själv Biltemas EKKX till mina DS18B20 sensorer som jag installerade för några månader sedan. Fungerar fint, men egentligen hade jag velat ha FKKX eller liknande flerkardelig kabel för att den dels är smidigare, men framförallt för att det är väldigt lätt att få brott på kabeln med solid ledare. Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon sådan kabel till vettigt pris.
Vad är det för skillnad på EKKX och FKKX?

J JSten skrev:
Så, istället kör jag med Biltemas EKKX, använder tre ledare (+5V, GND och signal), den fjärde ligger flytande för att minimera kapacitansen i kretsen. Kan varmt rekommendera följande sida som går in i detalj hur man ska designa sitt nät för att maximera kabellängd och minimera störningar, [länk]. Av samma anledning skulle jag avråda från att använda skärmad kabel.
Kanon, stort tack för denna info! (y)

J JSten skrev:
Edi; Kan tillägga att den längsta slingan jag har i huset är ca 30-40m lång, går längs med ytterväggen hela varvet runt på bottenvåningen och tar temperaturen i varje rum som passeras (den är dragen i samma kanal som larmkabeln till alla ytterdörrar/"altandörrar" är dragen i, Sensor sitter utanpå doslocket ovanför varje dörr, inte optimal placering men det får duga).
Kul att du nämner detta, jag har precis funderat på en likande lösning! :D

Här är min "setup" som jag förbereder för installation:
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/page-12#post-3481727
 
Redigerat:
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad är det för skillnad på EKKX och FKKX?
E=enkardelig, F=flerkardelig (vanligtvis 7).
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
FKKX finns nästan inte att få tag på idag, jag har gett upp tör 10 år sedan.
Alternativet är LIyy 4x0,25 kan finnas hos ELFA, jag köper från Elproman.

Protte
 
Elproman har LiYY men inte 4x0,2 på lager och fortfarande dyrt. Kollade FKKX på eBay men inga träffar så det är nog en svensk beteckning. Det fanns LIYY men inte prisvärda. ELFA har men bara vettiga priser om man köper 500-meters rullar. Googlade LIYY och träffade på företaget TME.eu som verkar vara en polska variant av ELFA men med väldigt mycket bättre priser. TME säljer både till privatpersoner och företag.

TME LiYY-kablar::
https://www.tme.eu/se/katalog/?search=LIYY&s_field=1000014&s_order=asc&limit=20&currency=SEK&page=1

Tror jag hittat en tunn och prisvärd flertrådad/oskärmad LiYY 3x0,14 för 2.31 SEK/metern vid köp av 50 meter så det är nästan på samma prisnivå som Biltemas EKKX:
https://www.tme.eu/se/details/liyy-3x0.14/ledningar-flertradiga-oskarmade/lapp-kabel/0028203/

TME levererar som standard med UPS/DHL/Fedex/Dacher, vanligen runt 75 SEK för ej skrymmande.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Varför håller du dig inte till den EKKX du hittat finns inget problem med den. Du har väl knappast några rörliga delar du ska koppla in där de fintrådiga typerna kunde ha fördelar. Den tunna EKn är ju smidig på alla sätt att jobba med bättre än trådarna i LIYY i de här fallen. Träna lite på att skala både kabeln och ledarna så att de inte skadas eller går av.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.