Håller på att bygga ångbastu i nybyggda villan och kom på att träfönster inte är optimalt i ångbastu.

Det är klätt med aluminium på utsidan men jag antar att jag måste byta till fönster helt i alu eller pvc vilket vore trist eftersom fönstret är helt nytt.

Kan man behandla det med något smart (det är obehandlat på insidan) eller kan man till och med klä det med aluminium?
 
Olja inn?
Tror det ska gå bra med obehandlat, värre om det hade varit lackerad...
Mvh
Sakke
 
Svärmors obehandlade träfönster som hon har i bastun är åtminstone 25 år gammalt och det har inte fått något fel ännu.

Visst kan man säkert använda någon sådandär färg eller olja som man använder på bastupanelen men den är mest för att det ska se bra ut.
 
N Niq skrev:
Svärmors obehandlade träfönster som hon har i bastun är åtminstone 25 år gammalt och det har inte fått något fel ännu.

Visst kan man säkert använda någon sådandär färg eller olja som man använder på bastupanelen men den är mest för att det ska se bra ut.
Är det en ångbastu? Det är förstås en stor skillnad mot en vanlig bastu där det går utmärkt. Denna kommer vara helkaklad med tätskikt överallt, även i taket.

Frågade Saunainter.com och de säger att man inte ska ha träfönster i ångbastu. Jag tänker att om jag ändå måste byta fönster så kan jag lika gärna köra på nuvarande fönster tills det inte håller längre och byta då. Men man kanske kan förlänga livslängden med någon typ av behandling.
 
Bara för att reda ut begreppen.
Vad avses med ångbastu och vanlig bastu?
 
L Låset skrev:
Bara för att reda ut begreppen.
Vad avses med ångbastu och vanlig bastu?
Jag kommer bygga ungefär som finns beskrivet här:
https://www.saunainter.com/se/bastu_bygg/st_sauna/

Jag märker att de kallar det för både "ångbastu" och "ångbad", men det handlar alltså om en ånggenerator vilket ger väldigt hög luftfuktighet.
 
Har för mig man för kallade det turkbastu.
Finns ofta på badhusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.