Madeleineny Madeleineny skrev:
vi vill ha just denna pga läget.
Slå till säger jag. (y) Allt utom läget går att förändra. :)
 
Madeleineny Madeleineny skrev:
Tack för input. Tanken är ju att det ska vara en sommarstuga som vi ska ha under många år och vi vill ha just denna pga läget. Så att vi måste renovera är inget som egentligen stör bara vi kan ta det i en lugn takt och inte behöver börja byta ut allt på en och samma gång :)
Det finns mängder med trådar i detta forum med information till er!!
1. Börja med att säkra taket så att det är 100% tätt
2 sätt in avfuktare och ev en solvärme som byter ut inneluften när solen ligger på...
3 säkra ner de gamla elledningarna tills ni bytt ut dom låt en elektriker gå igenom kontakter och förskruvningar och föreslå åtgärder
4 börja åtgärda biologiska problem med olika insatser.. skadeinsekter kan behandlas med fotogen försiktigt
5 krypgrunden måste hanteras med uttorkning dränering och kontrollerad ventilation solvärmeventilator
Avloppet håller i sommarstugor långt över hundra år
Ta tag i VVS ihop med brunnsvatten analys...
Det finns relining
När det gäller betonggrop så säll dit ett plastpärlor med pump och byt säkerhetsventilen
 
Hemmakatten
Mitt inlägg tidigare om att jag inte skulle köpa detta hus skrev jag utifrån följande.

1. TS är noviser, har aldrig ägt hus tidigare.
2. TS har inga kunskaper, blir väldigt dyrt om man ska leja in folk.
3. TS har bara lite pengar att lägga på reperationer och renoveringar.
4. Detta är ett fritidshus. Då vill man njuta på semestern och inte lägga all tid och alla helger på renoveringar, åratal framåt
5. Brandrisk jag skrev om tidigare grundar sig på TS utsagor i första inlägget: "Risk bedöms finnas för kortslutningsproblematik med utgångspunkt ur husets äldre/föråldrade
elinstallationer/elkablar." Byta ut och uppdatera elen kostar mycket pengar.
6. TS skriver ingenting om avloppsanläggning. Är den enskild kan det kosta mycket pengar (upp till 100kkr) att få en ny godkänd anläggning
Finns det ens en avloppsanläggning?
7. Finns det dricksvatten? Kommunalt? Om inte är det förmodligen en grävd brunn. Är vattnet tjänligt? Tillräckligt med vatten i brunnen.
8. Nämns inget om toa. Torrdass? Mulltoa, vattentoa?
9. Finns vatten indraget i kök? Verkar så, men det kan inte bara rinna ner ut i grunden. Kostnad att åtgärda.
10. Dusch, finns det? Hur ser det utrymmet ut. Kostar att göra nytt.
11. Fasad, tak, vind, grund, bjälkar. Allt detta kostar pengar och tid att åtgärda.
12. Alla är inte lagda som Byggahusare som är händiga och som älskar att renovera.

För att vara ett första husköp och ett fritidshus för nöje och avkoppling så skulle jag föreslå att köpa ett bättre underhållet hus.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att vara ett första husköp och ett fritidshus för nöje och avkoppling så skulle jag föreslå att köpa ett bättre underhållet hus.
Vilken fruktansvärd mängd realism i ett och samma inlägg. :surprised: Kan detta ens vara enligt reglerna? :thinking:

Skämt åsido, mycket klokt i inlägget men tänker man alltför mycket i dessa banor vågar snart ingen någonsin köpa ett hus. Finns nog en del för TS att fundera på men jag står fast vid min åsikt att besiktningsrapporten i sig inte behöver utesluta ett köp.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har köpt flera hus och även äldre hus och har varit beredda på renoveringar.

Men menar att köper man ett fritidshus vill man nog njuta och som den förstagångsköpare som TS är, så önskar jag de verkligen ett fritidshus att njuta av.
 
Magnus E K
Permanentboendehus kan man ju köpa; kan vara värt en hel del besvär att slippa bo i lägenhet (och även bli billigare).

Men för fritidshus borde man antingen ha tillräckligt med pengar (kontant, inte låneutrymme) för att kunna låta alla potentiella fel åtgärdas, eller vara beredd att överge huset (eller sälja som rivningsobjekt om tomten är attraktiv) om det visar sig alltför obeboeligt.
 
Kör säger jag! Fritidshus från -38 gissar jag är ett gammalt permanentboende på landet Som numera används som fritidshus. Flertalet fritidshus av sådan årsmodell torde vara sådana. Har själv ett sådant.

Jag gissar att ni med ganska måttliga insatser kan hålla det i drägligt skick. Visst kan det vara att man skulle vilja lyfta standarden på exempelvis våtutrymmen, men med den låga dagliga belastning ett fritidshus har behöver sånt ofta inte lösas jättefort.

Beta av saker ni vill göra i maklig takt. Har ni små barn är elen kanske värd en extra översyn, men i övrigt skulle jag ta det för vad det ofta är – en avkopplande tillflyktsort med lite skavanker man kan leva med.
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Mitt inlägg tidigare om att jag inte skulle köpa detta hus skrev jag utifrån följande.

1. TS är noviser, har aldrig ägt hus tidigare.
2. TS har inga kunskaper, blir väldigt dyrt om man ska leja in folk.
3. TS har bara lite pengar att lägga på reperationer och renoveringar.
4. Detta är ett fritidshus. Då vill man njuta på semestern och inte lägga all tid och alla helger på renoveringar, åratal framåt
5. Brandrisk jag skrev om tidigare grundar sig på TS utsagor i första inlägget: "Risk bedöms finnas för kortslutningsproblematik med utgångspunkt ur husets äldre/föråldrade
elinstallationer/elkablar." Byta ut och uppdatera elen kostar mycket pengar.
6. TS skriver ingenting om avloppsanläggning. Är den enskild kan det kosta mycket pengar (upp till 100kkr) att få en ny godkänd anläggning
Finns det ens en avloppsanläggning?
7. Finns det dricksvatten? Kommunalt? Om inte är det förmodligen en grävd brunn. Är vattnet tjänligt? Tillräckligt med vatten i brunnen.
8. Nämns inget om toa. Torrdass? Mulltoa, vattentoa?
9. Finns vatten indraget i kök? Verkar så, men det kan inte bara rinna ner ut i grunden. Kostnad att åtgärda.
10. Dusch, finns det? Hur ser det utrymmet ut. Kostar att göra nytt.
11. Fasad, tak, vind, grund, bjälkar. Allt detta kostar pengar och tid att åtgärda.
12. Alla är inte lagda som Byggahusare som är händiga och som älskar att renovera.

För att vara ett första husköp och ett fritidshus för nöje och avkoppling så skulle jag föreslå att köpa ett bättre underhållet hus.


Det är kommunalt vatten och avlopp, taket är fixat för ungefär 5 år sedan av fackman. Vi har inte en enorm budget att fixa just nu men har inga problem att renovera och lägga pengar på det inom ett år då jag just nu studerar och snart är färdig.
Men jag uppskattar all input då det leder till att vi får tänka ett varv extra helt enkelt :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kör säger jag! Fritidshus från -38 gissar jag är ett gammalt permanentboende på landet Som numera används som fritidshus. Flertalet fritidshus av sådan årsmodell torde vara sådana. Har själv ett sådant.

Jag gissar att ni med ganska måttliga insatser kan hålla det i drägligt skick. Visst kan det vara att man skulle vilja lyfta standarden på exempelvis våtutrymmen, men med den låga dagliga belastning ett fritidshus har behöver sånt ofta inte lösas jättefort.

Beta av saker ni vill göra i maklig takt. Har ni små barn är elen kanske värd en extra översyn, men i övrigt skulle jag ta det för vad det ofta är – en avkopplande tillflyktsort med lite skavanker man kan leva med.

Vi har relativt stora barn så de fattar elsäkerhet plus att vi har en elektriker som gratis kan komma dit och hjälpa oss att se över att inget är farligt eller akut och om det är det så hjälper han oss att fixa det.
Det är precis så vi tänker lite skavanker gör inte så mycket :)
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Så den stora frågan är ju då? Gillar ni huset och hur och var det ligger?
 
Jiji Jiji skrev:
Så den stora frågan är ju då? Gillar ni huset och hur och var det ligger?
Ja, vi älskar huset och läget. Det kunde inte varit bättre för vår familj.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi kom in under krypgrunden helt idag, det luktade inte ruttet och vi såg inget alarmerande. Vi är inga experter dock men jag lägger in en bild så kanske någon som är lite mer expert kan se något vi inte ser.
 
  • Bild på en krypgrund under ett hus med träbjälkar och synlig isolering, inga synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under krypgrund med synliga träbjälkar och spruckna, torra jordlager. Inga uppenbara skador syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst vy under krypgrund med träbjälkar, stöttegel och ojämnt markunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att ni egentligen bestämt er. Lita på magkänslan. Lycka till!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det känns som att ni egentligen bestämt er. Lita på magkänslan. Lycka till!
Tack :)
 
Madeleineny Madeleineny skrev:
Vi kom in under krypgrunden helt idag, det luktade inte ruttet och vi såg inget alarmerande. Vi är inga experter dock men jag lägger in en bild så kanske någon som är lite mer expert kan se något vi inte ser.
Ser bra ut och torrt litar på er näsa om det inte luktar något speciellt så ännu bättre
Saker man kan göra är att ta bort organiskt material och sedan täcka marken med byggplast för att minska fukten om det behövs!
Taket låter toppen !
Då är det bara önska lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.