Hej!
Efter att ha tagit bort en timmervägg så har jag nu två plankgolv med en glipa på 12 cm emellan. Helst vill jag fälla in en bräda och slipa allt med golvslip, men golven är inte riktigt i plan med varandra. I ena änden ligger de perfekt, men ca 1,5 m bort diffar det 1 cm. Forma brädan på plats med hyvel och bandslip? Var går skamgränsen för hur bred en mjukfog får vara? ;) Jag vill helst inte ha någon tröskel eller liknande. som ligger ovanpå golven.
Glipa mellan två olika plankgolv med synlig höjdskillnad och spår av gammal timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 cm snubbelkant kommer troligen innebära en del irritation även om du över tid vänjer dig att den är där. Beror ju förstås på om det är i gångstråk eller inte.
Bäst vore nog att lyfta golvet och få det plant.

Om du väljer att behålla höjdskillnaderna så borde du kunna vrida plankan med våld då du skruvar fast den, bara underlaget är korrekt.
 
Tack för tipset om att vrida plankan! Det är i ett sovrum så det är inte mycket trafik, men efter mer mätning är det nog snarare 2 cm skillnad. Underlaget är ojämn gammal träbjälke så man måste nog hugga eller fräsa bort en del.
 
JanneJanne123
Jag har löst samma problem hos oss på detta sätt:
Trägolv med skarv där ett bredare bräde överlappar två golvsektioner som möts i en vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel i trä som övergår mellan två olika nivåer på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt snyggt! Är det en köpt ektröskel eller en hemmagjord bräda?
 
Hos oss ligger nån form av tegelliknande grov klinker. Möjligt att det rent av är golvtegel som är lackat. Rustikt, jämnt och snyggt, tycker jag.

Detta vilar på grundmurar i betong.
 
  • Golv med rustika, tegelliknande klinkerplattor i ljusbrun färg intill träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov klinker som liknar tegel, intill ett trägolv, vilande på en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
JanneJanne123
S stjärnan skrev:
Väldigt snyggt! Är det en köpt ektröskel eller en hemmagjord bräda?
Det är en helt vanlig planhyvlad furu-planka som har blivit lite mörk för att jag har glömt att lacka den. Men ska fixa det any day now. (Satte dit den för två år sedan )
 
  • Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
I en tidigare lägenhet gjöt vi igen skarven och målade i samma färg som väggarna. Golvgips i botten och sen armering.
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
När man ändå grubblar så har jag en sådan här platta där det har stått en kamin för längesedan. Det är betong i plattan. Det kommer inte att komma in någon kamin igen så jag funderar på att lägga i trä istället men då måste man ju bila bort betongen och jämna ut på något sätt. Någon som har testat?
Betongplatta på ett trägolv där en kamin tidigare stått, omgiven av sladdar och renoveringsbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle slipa och lacka betongen istället.
 
  • Gilla
stjärnan och 2 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Jag skulle slipa och lacka betongen istället.
ja med
 
  • Gilla
stjärnan
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Jag skulle slipa och lacka betongen istället.
Bra idé! Jag har en liknande ruta i ett annat rum och där är det igenlagt med brädor men det kan nog bli snyggt att slipa betongen!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
S stjärnan skrev:
Det kommer inte att komma in någon kamin igen så jag funderar på att lägga i trä istället men då måste man ju bila bort betongen och jämna ut på något sätt. Någon som har testat?
[bild]
Jag knäckte betongplattan med en slägga i ett sommarhus med torpargrund. Plattan låg på en sandbädd. Lade plank i ramen.
 
S stjärnan skrev:
När man ändå grubblar så har jag en sådan här platta där det har stått en kamin för längesedan. Det är betong i plattan. Det kommer inte att komma in någon kamin igen så jag funderar på att lägga i trä istället men då måste man ju bila bort betongen och jämna ut på något sätt. Någon som har testat?
[bild]
Slipa och lacka. Inte enbart för enkelhetens skull. Jag tycker det bevarar lite charm och minne av huset.
 
  • Gilla
stjärnan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.