Hej alla otroligt kunniga och hjälpsamma människor som delar med sig av sina erfarenheter.

NU har jag har läst alla trådar som handlar om just FLVP och även ställt fråga i urgammal tråd – där jag faktiskt fick svar av en mycket trevlig R134a (mycket kul i sig).

Jag har även sökt bäst i test, danska sidor, energimyndighetens sidor, Folksams tester, googlat så ögonen blöder. Inte blir jag klokare för det. Jo, lite har jag snappat på vägen.

Jag har en Nibe Fighter 310, 10 år. Varit supernöjd, men på senare tid brummar den oerhört högt så jag får stänga tvättstugedörren. Nu har jag dock inte hört det på ett tag. Jag står i valet och kvalet att byta ut kompressor och annat bös som R134a rekommenderat. Men detta kan ju gå på hur mycket som helst så jag vill ha en reservplan – köpa ny FLVP.

Mitt hus, Älvsbyns Bjarke, 1,5 våningshus, är också 10 år. 82 m2, öppen planlösning kök o vardagsrum. Min plan är dock att isolera vinden så att boytan utökas med ca 42 m2. Bor i Kungsbackatrakten, 3,5 mil utanför Göteborg så klimatet är vedervärdigt just nu, men milt. Någon vinter har det varit -15 i någon dag eller två. (förutom när huset byggdes 2010, -18 till – 20 i några dagar)

Vad jag förstår efter att ha läst alla trådar, artiklar m m m m m m så verkar ingen vara nöjd med sin FLVP.

Finns det någon här som har några bra erfarenheter av någon FLVP och som inte kostar multum?

(Grannen, 80 år, jätteledsen, 5 ggr har serviceteknikern fr Nibe varit hos dem senaste månaden och grannen har lagt 10.000 kr på reparationer på en Nibe F750 så den är inget alternativ).

Min tanke är en Nibe 370 men nu har jag verkligen fått jag kalla fötter.

Min fråga: Vilken FLVP ska jag då välja – utan att bli ruinerad?

Tacksam för alla råd och dåd, gärna på lättfattlig nivå – nu har jag läst så många specifikationer att det går runt i skallen.

Förhoppningsfulla hälsningar,

Annette i Lerkil
 
Undersök vad det är som låter.
Handdiska eller ta en dusch innan du kolla upp pumpen så den har något att jobba med.
Lyser översta indikatorlampan och går verkligen kompressorn? Eller går den enbart på elpatron?
Du kan rycka loss och lyfta av övre frontluckan för där bakom har du ett par knappar, en funktionsväljare och en kanalväljare. När övre indikatorlampan lyser kan du stega igenom alla kanaler och läsa av dess värden. För att stega igenom kanalerna trycker du snabbt på högra knappen. Trycker du långsamt/långtrycket startar pumpen om sig och det vill du inte.

Oljud från kompressorn kan mycket väl vara kompressorns gummifötter som har gjort sitt. Ja tog en firma som bytte kompressorfötter på min Nibe 410. Det är nog i alla fall fem år sedan dom blev bytta och den går fortfarande tyst.
 
  • Gilla
Annette Haglund
  • Laddar…
Tack så väldans mycket Runnis för tipsen! Det ska jag prova. Hälsningar, Annette i Lerkil
 
Sålänge kompressorn går som den ska (läs av kanal 4 och 5 som ska ligga mellan 0 och 12 grader under kompressordrift. Oftast runt 5grader) gör dem de är de bara kompressorfötterna som är slut och tar max 20min att byta för en vettig servicefirma. Övriga tiden kan gå till service som att pumpa expansionskärl och rengöra skvallerrör osv. Är den bara 10år är det ren förlust att byta till nyare vp ingen av de nya sparar så du någonsin räknar hem investeringen utan reparera de du har. Har du dessutom ett litet hus kommer 370 gå ineffektivt för du behöver minst 28l/s i ventilation och garanterat 20grader lufttemp.730 och nya 750 kan hantera lägre luftflöde men blir orimligt dyrt för dig.
 
  • Gilla
Annette Haglund
  • Laddar…
Tack så jättemycket Rickard_nr1 för tipsen! Hälsningar Annette i Lerkil
 
Bosch 3000EW skulle jag kolla närmare på
 
useless useless skrev:
F730 verkar inte så bra i ett litet hus om man läser den här tråden:
[länk]
useless useless skrev:
F730 verkar inte så bra i ett litet hus om man läser den här tråden:
[länk]
Tack useless! Jag läste länken Du skickade. Fy, en hel jkl vetenskap. Men som även Rickard_nr1 säger ovan verkar det vara overkill för mitt lilla hus. Jag vill ju inte ha storm här inne - räcker med att bo på Västkusten ...

TIll Johannes, jag tackar så mycket för tipset! Självklart ska jag kolla även om jag har ett ont öga till Bosch p g a min diskmaskin som krånglat och jävlats sedan två år efter nyinköpet. Flera s k servicetekniker varit här och jag har blivit överdebiterad och maskinen är fortfarande inte ok. Det lutar starkt åt att det inte blir en Bosch såvida inte många här på forumet har andra åsikter och erfarenheter.

Jag hoppas nu att jag inte har glömt att tacka någon - det är fantastiskt att få så omedelbar respons och hjälp!

Hälsningar,
Annette i Lerkil
 
Det är Svenska IVT som gör värmepumparna åt Bosch, Bosch äger IVT sedan ett tag. Bosch för övrigt brukar ju ligga bra till
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är Svenska IVT som gör värmepumparna åt Bosch, Bosch äger IVT sedan ett tag. Bosch för övrigt brukar ju ligga bra till
Aha, det var ju en annan femma. Jag kanske ska tänka om, tack igen Johannes :surprised:
 
useless useless skrev:
F730 verkar inte så bra i ett litet hus om man läser den här tråden:
[länk]
Nja bra är alltid relativt, det är en av få maskiner på marknaden som klarar bbr och små luftflöden. Självklart är energin i luftflödet relativt till kompressoreffekten och kompressorn som har en effekt upp till närmare 6kw kommer knappast kunna ge full effekt men tillräckligt för att klara energikraven och med hjälp av aktiv elavfrostning istället för långvarig passivt avfrostning få till mer kompressordrift istället för elpatrondrift (elpatronen kommer givetvis gå ändå en viss tid). dessa maskiner är dock extremt känsliga för minsta smuts i filtret när luftflödena är små så rengöra filtret bör ske varje månad istället för var 3e. Oavsett är den för dyr att räkna hem i utbyte på en liten villa om man har andra alternativ så är det oftast dem mer ekonomiskt försvarbara.
 
Bytte föttter på min 310 själv för ett år sen (tog inte 20 minuter) och den är tyst som en mus.
Det som låter när fötterna är dåliga, är ett rör som går mot plåten, man kan ta av övre frontplåten och lägga nått mjukt mellan röret och plåten för att få det lite tystare. Akta bara, för rör och kompressor kan vara värma.
 
Isakare Isakare skrev:
Bytte föttter på min 310 själv för ett år sen (tog inte 20 minuter) och den är tyst som en mus.
Det som låter när fötterna är dåliga, är ett rör som går mot plåten, man kan ta av övre frontplåten och lägga nått mjukt mellan röret och plåten för att få det lite tystare. Akta bara, för rör och kompressor kan vara värma.
brukar vara kompressorn som ställer sig mot skruvarna på bakre kudden, i vissa fall så illa att man kan använda spårskruvmejsel istället för torx. I sämsta fall även skav igenom fästet som bifogad bild byt kuddar om maskin funkar annars ingår nya dämpare med nya kompressorn
 
  • Sliten fästelement med skruv och rostigt, skadat gummi hålls upp av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller vit metallkudde med rund skada och synlig skruv, tecken på mekaniskt slitage och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.