Har en tillbyggnad med kallt golv. Golven är lite kalla överlag i huset på nedervåningen eftersom källaren är svalare än resten av huset. Men här på tillbyggnaden så känns det som det borde hyfsat enkelt gå att göra något åt det.
Ser ut som bilderna nedan. Skulle tro att det funnits isolering i krypgrundens tak, men att det trillat bort kanske. Nu ligger det plast lite slarvigt på "golvet" som kanske kommer från isoleringen.
Hur borde det se ut här inne för bästa resultat?
1637604962eca74b2.jpg
2f32f10471959a3fe.jpg
 
Vad har ni för temp där nere i snitt? Det kan vara köldbryggor utifrån som kyler ner bjälklaget, har ni murad/gjuten grundmur?
 
Ska se om jag kan ta lite temperaturer.

Ser ut så här från utsidan.
fac6c701a0356f53c.jpg
 
Är grundmuren isolerad på något sätt du kan se? Samt, vet du om ni har några bärande balkar av metall i grunden som kan leda kyla? Och, vilken isolering finns i golv?
 
Har du kalla golv så beror det garanterat inte på krypgrunden om man kan anta att det är normalt isolerat. Oftast är det drag och vind som tar sig in ovanför isoleringen som orsakar detta. Oftast får man riva upp golv för att komma till rätta med sånt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är grundmuren isolerad på något sätt du kan se? Samt, vet du om ni har några bärande balkar av metall i grunden som kan leda kyla? Och, vilken isolering finns i golv?
Enda jag kan se som är isolering är det som är inne i krypgrunden,
Angående balkar så vet jag inte tyvärr.

S Stefan1972 skrev:
Har du kalla golv så beror det garanterat inte på krypgrunden om man kan anta att det är normalt isolerat. Oftast är det drag och vind som tar sig in ovanför isoleringen som orsakar detta. Oftast får man riva upp golv för att komma till rätta med sånt.
Vad jag kan se så finns där ingen isolering alls upp mot golvet. Alltså inne i krypgrundens tak.
 
Fast det du ser i krypgrunden är knappast rummets golv. Du har ju golvmaterial i rummet, bjälklag och sen skivor underst som håller upp isoleringen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för temp där nere i snitt? Det kan vara köldbryggor utifrån som kyler ner bjälklaget, har ni murad/gjuten grundmur?
Då har jag fått lite temperatur.
Inne = 19,3 grader och 53%
Ute = 4,6 grader och 87%
Krypgrund = 12,0 grader och 61%
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det du ser i krypgrunden är knappast rummets golv. Du har ju golvmaterial i rummet, bjälklag och sen skivor underst som håller upp isoleringen.
Nä, att det inte är parkettgolvet precis ovanför det man ser förstår jag.
Men det kan vara väldigt lite och dåligt isolerat där. Kan också tänka mig att det suttit isolering på taket i krypgrunden. Vill nämligen minnas att vi tagit ut en hel del gammal dålig isolering som låg på "golvet" i krypgrunden för ett antal år sedan när vi röjde ut skräp här ifrån.
Så då var min tanke att om man smäller upp isolering i taket så kanske det skulle bli mindre kallt golv. Men om det är rätt metod, eller hur man ska göra vet jag inte.

När vi om ett tag (år troligen) renoverar rummet så kommer vi slita upp golvet, och då kanske man ser hur isoleringen ser ut från insidan.
 
Som det ser ut på bilderna så är det en 'vanlig' trossbotten med asfaltsboard. Det verkar osannolikt att det ska ha suttit isolering på undersidan av den. Troligen har eventuell isolering med plast på används för att isolera marken.

Mät hur tjockt hela golvbjälklaget är så får du en uppfattning om hur mycket isolering det kan vara.

Det vanligaste problemet är att isoleringen sjunker ihop så det blir en luftspalt precis under golvet där det drar kall luft. Då hjälper det inte att isolera mer under befintlig isolering.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som "useless" , dålig/saknad av gammal isolering i golvet. 12 grader är helt ok, jag tror inte ni kommer spara mycket på mer isolering underifrån, någon grad max.
 
Det låter ju bra, slipper man tänka på det :)
Får vi ta tag i det inneifrån när vi renoverar rummet och sliter upp golvet.
Tack så mycket.

Borde jag plasta "golvet"?
 
Plasta vart?
 
useless useless skrev:
Plasta vart?
useless useless skrev:
Troligen har eventuell isolering med plast på används för att isolera marken.
Tänker på detta.
Nu ligger det ju lite slarvig svart plast som mest är inslängd i utrymmet typ.
Tänker om den bör täcka hela utrymet på ett bättre sätt.
 
Du menar marken? Är det problem med uppträngande markfukt så kan det vara bra att täcka marken. Annars är det kanske onödigt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.