Hej! Jag ska bygga nytt badrum och skulle först behöva fixa till bjälklaget. Min första större renovering.

Huset är från 1924 och bjälkarna är av måtten 60x195mm. De har nån gång hyvlats ner från 220mm och resultatet blev ganska "grovt" med mycket ojämnheter. Nån bjälke är lite vriden och höjden varierar också mellan bjälkarna.

cc-mått varierar mellan 69cm och 98cm. Spännvidden är 4 m.

Jag tänker att det bästa vore att skruvlimma en 45x195 på sidan av befintlig bjälke för att förstärka och låta den sticka upp lite över kanten för att samtidigt kunna få höjden jämn. Sen sätta kortlingar nära ändarna för att få stabilitet i sidled.

Sedan tänkte jag minska cc-måttet med ännu en 45x195mm regel emellan, cc blir då alltså mellan 29,25cm och 43,75cm

Jag har ju inga standardmått på bjälklaget så jag kan inte hitta i någon tabell om detta duger för att ge tillräcklig styvhet i bjälklaget? Måste jag kanske ner under cc-30?

Vad tror ni?

Eller finns det kanske nån annan bättre lösning?

Ovanpå tänkte ha vattenburen golvvärme och klinker. Vet inte vad som är bästa lösningen för detta heller? Spårad spånskiva, plåtar +flytspackla?
 
  • Obearbetade träbjälkar i ett gammalt hus med synliga ojämnheter och några kablar längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
I vår tillbyggda övervåning har vi ungefär 390 cm spänvidd och reglar 45x220 på c/c 300 mm och sedan korltingar emellan (även de c/c 300 mm vilket är sjukt överdrivet...)
På det är det skruvlimmat golvspån och till sist en golvgips innan det är armerad flytspackel med 12 mm golvvärmeslang och på det klinker.

Vår konstruktör var noga med att c/c300 mm var tilräckligt med den spännvidden och regeldimensionen om man skruvlimmade golvspån på det.
Sen var det våra hantverkare som la ytterligare golvgips och satte kortlingarna på samma c/c som reglarna.

Det har fungerat bra hittills(2 år).

Jag skulle räkna lite på vad dina 195-reglar ger för svikt och sen kanske sätta nya emellan för att få ner c/c måttet till så nära 300 mm som möjligt. Att skruvlimma en på befintlig regel vet jag inte om det behövs, möjligen då för att få en rak överkant om de är ojämna.
 
  • Gilla
Sammy8282
  • Laddar…
Okej det låter synnerligen stabilt! Jag siktar nog på att få ner cc till ca 30cm o lite fler kortlingar också

Tack för ditt svar!
 
Det är ju flera aspekter man måste ta hänsyn till när man dimensionerar bjälklag. Dels är det den sammanlagda lasten, dels är det svikten som inte nödvändigtvis hänger ihop med lastfförmågan. Sedan är det golvmaterialets bärförmåga (det som ligger ovanpå bjälkarna). Svikten är vanligtvis det största problemet efterom begränsningarna är fler. Din idé om att skruvlimma en 45x195 regel vid sidan av de befintliga bjälkarna är en utmärkt tanke. Tillsammans med en skruvlimmad golvskiva ger det en godkänd svikt. Däremot är det inte så lyckat att kombinera det med en vanlig 45x195 regel mitt i facken. Effekten blir då ett golv där svikten är OK på varannan bjälke och för hög på varannan. Vill du använda den principen för lösning måste du använda limträ mitt i facken. Förslagsvis 115x180 som monteras i överkant med övriga golvbjälkar. Ett alternativ är att använda ännu kraftigare limträ mitt i facken, t.ex. 115x225, strunta i att förstärka de gamla bjälkarna och kombinera det med ett kraftigare övergolv som klarar 1 m spännvidd, t.ex. 24 mm k-plywood.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ju flera aspekter man måste ta hänsyn till när man dimensionerar bjälklag. Dels är det den sammanlagda lasten, dels är det svikten som inte nödvändigtvis hänger ihop med lastfförmågan. Sedan är det golvmaterialets bärförmåga (det som ligger ovanpå bjälkarna). Svikten är vanligtvis det största problemet efterom begränsningarna är fler. Din idé om att skruvlimma en 45x195 regel vid sidan av de befintliga bjälkarna är en utmärkt tanke. Tillsammans med en skruvlimmad golvskiva ger det en godkänd svikt. Däremot är det inte så lyckat att kombinera det med en vanlig 45x195 regel mitt i facken. Effekten blir då ett golv där svikten är OK på varannan bjälke och för hög på varannan. Vill du använda den principen för lösning måste du använda limträ mitt i facken. Förslagsvis 115x180 som monteras i överkant med övriga golvbjälkar. Ett alternativ är att använda ännu kraftigare limträ mitt i facken, t.ex. 115x225, strunta i att förstärka de gamla bjälkarna och kombinera det med ett kraftigare övergolv som klarar 1 m spännvidd, t.ex. 24 mm k-plywood.

Okej intressant!
Så om jag förstått det sista alternativet rätt så kan jag förstärka bjälkarna som jag tänkte och kombinera det med 24mm k plywood så ger det tillräcklig styvhet utan att minska cc-måttet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.