5 grader och en avfuktare fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Vi håller 10 grader i vår sommarstuga. Den har plast i väggarna. Generellt så skall tempen inne vara över daggpunkten om du har ångspärr. Precis som någon skrev så kan det bli fuktvandring åt fel håll om det är varmare ute än inne. Då kommer fukten att kondensera inne i väggen (troligen vid plasten) och det blir allsköns elände på sikt. att hålla på och fukta av luften inne är bara ett dyrt sätt att värma upp och gör inget bättre ur fuktsynpunkt i detta fall. skaffa En luftvärmepump istället som du kan köra på 10 grader.

Saknar man däremot ångspärr, och vill kallställa så kan det vara en god ide med avfuktare i vissa fall
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Jag har under snart tio år testat lite olika varianter och sakta letat mig neråt. Har haft hygrometer installerat och på så sätt haft koll. Idag ställer jag det på 10 grader och har hyffsat bra ventilation. Det fungerar utmärkt. Dock har jag då 145 isolering.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Vi håller 10 grader i vår sommarstuga. Den har plast i väggarna. Generellt så skall tempen inne vara över daggpunkten om du har ångspärr. Precis som någon skrev så kan det bli fuktvandring åt fel håll om det är varmare ute än inne. Då kommer fukten att kondensera inne i väggen (troligen vid plasten) och det blir allsköns elände på sikt. att hålla på och fukta av luften inne är bara ett dyrt sätt att värma upp och gör inget bättre ur fuktsynpunkt i detta fall. skaffa En luftvärmepump istället som du kan köra på 10 grader.

Saknar man däremot ångspärr, och vill kallställa så kan det vara en god ide med avfuktare i vissa fall
En riktig avfuktare, typ Woods värmer inte huset men ser till att hålla nere daggpunkten. Ett billigt sätt hålla torrt jämfört med att värma och ventilera.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
useless useless skrev:
15 grader är något som försäkringsbolagen har hittat på för att minimera risken att nånting fryser sönder och dom måste betala ut ersättning.
Finns det inga ledningar som kan frysa så finns det ingen anledning att hålla en konstant hög temperatur. Det räcker att man håller tillräckligt varmt i förhållande till utetempen för att luftfuktigheten ska ligga på en acceptabel nivå.
Jag får nog sikta på 15 grader då. Vill inte ha problem...
 
A Atom skrev:
Jag får nog sikta på 15 grader då. Vill inte ha problem...
I ett hus med den isoleringen fryser inget vid 5 grader heller. Varje grad du sänker minskar uppvärmningskostnaden med 5%.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
P Per-Erik Persson skrev:
I ett hus med den isoleringen fryser inget vid 5 grader heller.
Är du säker på det? Även om det är +5 mitt i rummet där termostaten sitter kan det säkert bli minusgrader längs nån yttervägg där vattenrören kanske går.

Men TS har väl inte skrivit om det finns vatten eller inte i huset? Det är en avgörande faktor.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Inflikar att det kan vara bra att tänka på de 15 grader som jag tror de flesta försäkringsbolag kräver, de har väl antagligen kommit fram till den på något sätt. Det kan bli kostsamt om det fryser och du blir utan/får minskad ersättning för att du siktat på en lägre temp.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
"Sommarstugedoft" tänker jag.
Tror nog att 10 C en vinter går fint, men se till att antingen inte ha några stoppade möbler, sängar, gardiner etc som kan ta åt sig lukt, eller använd en avfuktare. Det som genererar "sommarstugedoft" är ju fukt (=>mögel), vilken blir hög vid lägre temp, även med ventilation. En avfuktare håller fukten under kontroll och då blir det heller inget mögel. Tror att det är viktigt här i Skåne då det är milt och väääldigt fuktigt om vintrarna.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Eller sätt 10 grader och in med en fuktmätare så slipper du gissa...
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är du säker på det? Även om det är +5 mitt i rummet där termostaten sitter kan det säkert bli minusgrader längs nån yttervägg där vattenrören kanske går.

Men TS har väl inte skrivit om det finns vatten eller inte i huset? Det är en avgörande faktor.

Det finns en FLVP som bara tillverkar varm vatten. Värmesystemet är elektrisk. Blåser varm luft till rummen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.