T
Är det överhuvud taget möjligt/tillåtet att förlägga larmledning + starkström i samma rör om man byter ut befintlig fk-kabel till dubbelisolerad modell.

Problemet är följande:
20 m2 stort rum där en rökdeckare ansluten till larmcentral skall monteras mitt i taket, som är ett gammaldags vävspänt tak med målning på. Att lägga plastskena förstör vävtaket. Försök att få in dragfjäder mellan vävtak och takplankorna går inte heller p.g.a konstruktionen. Mitt i taket finns ett gammal plåtrör för el (takbelysning) som går till väggdosa c:a 50 cm från innertak vilken är förlagd i angränsande rum där fk sen går i annat rör ner till brytare. Huset är K-märkt.
Någon som hamnat i liknande situation ?
 
Regeln är ju att alla ledningar ska ha isolering som tål den högsta spänningen som finns i röret. Använd FK i avvikande färg som larmkabel så är du safe. :)
 
Eller så använder du larm med trådlös överföring, ytterst lättmonterat.
 
T
Vore dröm med trådlöst, men det handlar om en utökning av befintligt trådbundet system som signallerar digitalt (2 pars kabel). Gick just genom en lista och det finns en del skärmade 2 pars datakablar och CAT-5 som har gräns på 300V, det borde väl duga då ?
 
Kolla denna kabel, perfekt för dig. E-nummer längst ner på listan.

från www.lexel.se
------------->>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<--------




IHC Kabel
IHC LINK kabel är avsedd för dataöverföring och strömförsörjning av IHC in- och utgångsmoduler, då de t ex installeras decentraliserat. Används också som förbindning mellan sensorer (tryckknappar) och ingångsmodul. Kabeln är godkänd som installationskabel och kan samförläggas med 230/400V ledningar typ FK, RK etc i t ex samma rör. Ledarna är partvinnade och individuellt färgmärkta för att underlätta IHC kopplingsarbete.
Kabeln är halogen- och PVC-fri.
LINK-6 kabel NOPOVIC® (3x2x0,6 mm) har en diameter på 6 mm och levereras på rulle om 100 m.
LINK-10 kabel NOPOVIC® (5x2x0,6 mm) har en diameter på 7 mm och levereras i box om 305 m.



Sök på E-nr eller benämning

Tipsa om sidan!
Skapa pdf med bild
Systembeskrivning
Relationshandling
Skriv ut


Typ Beskrivning Färg Material Dimension Antal/förp Art.nr E-nr
IHC-Kabel 3x2x0,6 Vit NOPOVIC 6mm 100 495915260 4959152

IHC-Kabel 5x2x0,6 Vit NOPOVIC 7 mm 305 495916360 4959163
 
T
Mycket intressant, tack. Såg någon notis om känslighet vid böjningar, gäller detta denna kabel eller är den robust nog för gamla plåtrör?
 
En fråga; är det verkligen tillåtet att samförlägga signalkablar och annan lågspännings utrustning med "vanliga" kablar i samma rör bara man har tillräkligt hög isolerings klass?
Vanligtvis brukar man ju ange att avståndet mellan installationerna ska vara minst 50 mm.
 
T
Ska förtydliga mig att samförläggningen då blir från innertakets mitt där röret går ut och till väggdosa intill tak i rummet intill, längd på takröret är c:a 3m, därefter separeras ledningarna.
 
poiu skrev:
En fråga; är det verkligen tillåtet att samförlägga signalkablar och annan lågspännings utrustning med "vanliga" kablar i samma rör bara man har tillräkligt hög isolerings klass?
Vanligtvis brukar man ju ange att avståndet mellan installationerna ska vara minst 50 mm.
Ska svara med ett enkelt svar: Ja, det är det.

 
Avstånd brukar det vara för att dåliga och störningskänsliga svagströnsapparater inte ska bli påverkade av ev störningar i starkströmskabeln
 
Man kanske skall vara lite försiktig med att vara alltför generell. Det kan nog bero lite på vad det är för lågspänningsutyrustning.

Jag tror att Telia kräver att isolationen mellan elnät och teleledningar skall uppfylla kravet för förstärkt isolation, dvs 3750V i 1minut (eller om det var 3 minuter), det ställer även krav på krypavstånd. Det måste vara minst 8mm mellan kopplingspunkter, eller någon punkt där ledninarna "kommer ur sin isolation". Om jag minns rätt så är FK bara specad för 700V isolation.

Dessa krav gäller vid typprovning av teleutrustning (ex. modem), huruvida de gäller även för installationer vet jag inte, men det verkar väl rimligt.
 
T
Förtydligar mig ytterliggare, rökdeckaren har 2 pars kabel som sen går till digitalbuss- med vidare trådförbindelse som sen går till kort i larmcentral som sitter på annat plan, så det blir alltså ingen sammförläggning med Telia:s kablar alls. Sen, med all respekt för Telia:s regler (3750V i 1minut) räcker det att gå ut i ett kontorslandskap och se "råttbona" i takstegarna för att konstatera att en majoritet av dagens kontorslandskap inte ens kommer i närheten av den Teliaregeln, och då samsas detta med aktiva rökdeckare med röddragna ledningar för direktlarm till Brandkåren.
 
Mitt inlägg var lite OT. Jag syftade på de generella uttalandena om att det var OK. Insåg att din beskrivning inte innehöll några teletrådar. Vad gäller ormbon i kontors landskap, så är ju kablarna där för det mesta av minst lampsladdskvalitet, och sådana kablar tror jag skall klara kravet på förstärkt isolering. Fast jag är aboslut ingen expert på vilken isolation olika kabeltyper har.
 
hempularen skrev:
Man kanske skall vara lite försiktig med att vara alltför generell. Det kan nog bero lite på vad det är för lågspänningsutyrustning.

Jag tror att Telia kräver att isolationen mellan elnät och teleledningar skall uppfylla kravet för förstärkt isolation, dvs 3750V i 1minut (eller om det var 3 minuter), det ställer även krav på krypavstånd. Det måste vara minst 8mm mellan kopplingspunkter, eller någon punkt där ledninarna "kommer ur sin isolation". Om jag minns rätt så är FK  bara specad för 700V isolation.

Dessa krav gäller vid typprovning av teleutrustning (ex. modem), huruvida de gäller även för installationer vet jag inte, men det verkar väl rimligt.
De där kraven är väl dels för att utrustningen inte ska gå sönder vid "litet åskväder" och även dels för att telias utrustning inte ska ta mer stryk då det åskar.

Ett åskskydd kombinerat för el-tele i hemmet gör att det smäller hårdare i telias växel när det åskar!
 
Nej det är för att telias linjearbetare inte skall stryka med om det blir fel på något som är inkopplat på både elnät och telenät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.