Hej,

Vi bor i en 1-plans villa med inredd källare från 70-talet. Huset är ett trähus med en fasad av mexitegel och ett tak av betongpannor.

Taket har rent tekniskt gjort sitt vilket egentligen inte behöver vara ett problem men det innebär att vi måste hålla ett öga på det.

Idag var jag uppe en sväng på vinden och även om jag inte ser något direkt oroväckande så kan jag känna på en del områden att träet är fuktigt, särskilt i springor. Tidigare kontroller har gjorts under de varma månaderna och då har det varit helt torrt. Just nu anges luftfuktigheten till 80% på vinden vilket vore galet om det inte varit för att det även är fuktigt utomhus. Normalt är det mycket mindre fuktighet på vinden.

Taket saknar papp och ströläkt. Bärläkt sitter därmed direkt på plywooden vilket märkligt nog inte varit några problem i nära 50 år.

Här finns ett album med bilder : https://imgur.com/a/xTMyykm

Samtidigt som taket börjar behöva bytas så har vi även ett värmesystem(pellets) som skulle behöva bytas ut och vi måste göra ett val här. En bekant menade på att vi borde prioritera värmesystemet då det inte finns några problem med taket. Hur ser ni på det?
 
För att vara en så gammal vind ser den inte då illa ut. Dock bör du undersöka och åtgärds orsaken till varför du har fuktig plywood och säkertställa så pannor och plåtar gör sitt jobb
 
Men Kan inte träet vara fuktigt på grund av 80% luftfuktighet just nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.