Hej!

Hur kan man bäst återuppliva/efterlikna självdraget vårt hus en gång hade?
Vårt hus är ett typiskt gultegelhus byggt 1952 med bottenplan, källare och halva vinden inredd.

Det eldades först med ved , senare olja och innan vi köpte huset värmdes det med elpatron.
Nu installerade vi luft/vatten så det brinner inget i huset, därav inget självdrag heller.
8 kanaler i murstocken, en evac för varje rum + källare och två rökkanaler.
Dessa kanaler har dock byggts in med tiden.

Jag har bytt till nya vridfönster i hela huset där samtliga fönster (Förutom kök och badrum) har spaltventil.

Kanske sätta på en mekanisk frånluftsventil till en evac kanal och koppla båda sovrum och kök dit?
Badrum till egen kanal? Eller kanske hål ut genom väggen?
Jag välkomnar alla lösningar som har med självdrag att göra på ett eller annat sätt.

Precis som med isolering av äldre hus finns det många-många teorier/idéer om ventilation också.

Huset var designat med självdrag, låt oss se till att efterlikna det bäst.
(Jag har skummat genom många trådar här på forumet utan att hitta rikigt det jag söker nämligen.

MVH
 
Ingen som tänkte dessa banor innan mig?
 
Har ingen klar lösning på problemet men tycker det verkar vara vettigt med nån mekanisk frånluft. Normalt suger man ju ut luften från fuktiga utrymme och släpper in där man vill ha friskast luft, ex sovrum. Annars är ju risken att man suger ut mat-osen genom sovrummen (för att inte tala om andra "dofter").

Så utsug i badrum, kök, tvättrum är väl att föredra. Om man sen kan göra det via murstocken ska jag inte uttala mig om mer än att det borde väl gå, kan man dessutom reglera ventiler i respektive rum så borde man väl kunna få det bra (så man inte få bra sug i badrum men väldigt dåligt från kök eller så).
 
Fläktar i badrum/tvättstuga/wc, vägg/fönsterventiler sovrum och v-rum. Se till att fläktar går konstant på lågvarv och ökar vid hög fuktbelastning. Hur ser Evac ut och vad är det ?
 
Finns det förresten någon kamin eller så kan det vara vettigt med nån knapp för att temporärt stänga frånluften när man ska elda, annars kan det bli svårt att tända, alternativt rökigt inomhus.
 
Självdragsventilation kräver inte att man eldar, det låter lite på dina inlägg som att du tror att det är så.

Har du imkanaler öppna i din skorsten (typiskt i badrum och kök) samt friskluftsventiler i rummen så kommer den varma inomhusluften att vilja ut genom imkanalerna och kall luft in via friskluftsventilerna. Det är detta som är självdraget, det behövs ingen fläkt med denna lösning.

Evac vet jag inte vad det är.
 
Jo, drageffekten förstärks om murstocken är varm.
 
Det blir inget luftflöde under sommaren om man inte värmer murstocken. Även vår och höst blir det dåligt flöde. Så visst gör det skillnad om man eldar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Evac. kanal? Evacueringskanal? Kanaler i murstocken som går från rummen till murstocken och ut i naturen?
Heter det inte så?
Tanken är att koppla båda sovrum till en kanal i murstocken och dra mekanisk frånluft, för då håller man (hyffsad) koll på hur mycket luft som byts ut.

Idag har jag redan en Freshfläkt i badrummet som reager på fukt.
Vidare en fläkt på källarplan och köket på bottenvåningen. Sistnämnda två går kontinuerligt.

Inget illa menat, men detdär med självdrag utan eld- diskussionen kan vi släppa redan nu.
Jag har provat, eldar jag inte i vår lilla Contura kamin händer inte ett smack när man gör tändare-tricket (Håller lågan framför ventiler),
Däremot, är murstocken varm och det brinner bra i vedkaminen dansar lågan så fint.
 
T topmount skrev:
En dragförstärkare på skorstenen kanske.


[länk]
Tanken har slagit mig, men....
Det är inte vidare reglerat luftflöde. Blåser det storm ute, kanske ungen sugs upp och fastnar i ventlien i rummet. ;)
Ska jag ta en för varje kanal? Alltså 6 kanaler som är evac. (Utblås)
 
Vilken egenskap av självdrag är det du vill efterlikna? Typiskt för självdrag är att det finns en stark korrelation med yttertemperatur så att det ventilerar mer när det är kallare ute. Det finns inga fördelar med det. Vidare Ventilerar man mer när det blåser ute. Inte heller detta är vanligen något positivt. Typiskt för självdrag ventilerar man onödigt mycket under större delen av tiden för att det skall bli nog när det är varmt och vindstilla.

Jag tror att det är en felaktig angreppspunkt att vilja efterlikna självdrag med hjälp av en fläkt. Vill du öka ventilationen så sätter du en frånluftsfläkt i badrummen. Gärna fuktstyrd. Det finns sådana som är ganska tysta. Är det dålig luft i sovrummen så tar du upp ventiler i väggarna. Just ljudnivån är ju en positiv sak med självdragsventilationen.
 
A Avemo skrev:
Vilken egenskap av självdrag är det du vill efterlikna? Typiskt för självdrag är att det finns en stark korrelation med yttertemperatur så att det ventilerar mer när det är kallare ute. Det finns inga fördelar med det. Vidare Ventilerar man mer när det blåser ute. Inte heller detta är vanligen något positivt. Typiskt för självdrag ventilerar man onödigt mycket under större delen av tiden för att det skall bli nog när det är varmt och vindstilla.

Jag tror att det är en felaktig angreppspunkt att vilja efterlikna självdrag med hjälp av en fläkt. Vill du öka ventilationen så sätter du en frånluftsfläkt i badrummen. Gärna fuktstyrd. Det finns sådana som är ganska tysta. Är det dålig luft i sovrummen så tar du upp ventiler i väggarna. Just ljudnivån är ju en positiv sak med självdragsventilationen.

Jag vill efterlikna självdraget som huset en gång hade. Ha ett kontrollerat, optimerat luftflöde. Med förslagsvis fläktar. Då bör väder inte påverka överventilering eller liknande.
Det huset var designat med självdrag troligen mår den bäst av det också.

Vad menar du med ventiler i väggarna? "Bara ett hål"? Eller är de kopplade till något utblås?
 
Självdraget är inget jag skulle vilja försöka återskapa, idag vet vi bättre och har högre boendestandard och inget nytt hus som bygga idag godkänns med självdrag av flera anledningar. Du behöver nog snabbare luftombyte och bättre/fler fläktar (dock inte frånluftsfläkt i sovrum).
 
Har du problem med fukt eller dålig luft nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.