Efter att ha läst den gamla tråden om åskskydd började jag fundera på om det är någon här på forumet som VET om det finns någon "standard" som fungerar och vilka mätetal man ska uppmärksamma speciellt när man försöker jämföra olika lösningar.

Vi bor sist på linan och har hittills blivit av med en telefon och ett moderkort + modem på datorn. Dessutom såg jag hur två tallar och vägen såg ut efter ett åskväder i maj :surprised: och jag inser efter detta att det nog är bäst att installera åskskydd när vi ändå är igång med renovering + tillbyggnad.
 
Detta är en kanon pryl som tar hand om problemet:

Mini Guard UPS/Avbrottsfri kraft






Med nya Mini Guard slipper du förarga dig över att du inte sparade filen du arbetat med när strömavbrottet kom. Mini Guard tar automatiskt över matningen till datorn och med den medföljande mjukvaran stängs datorn ner på ett kontrollerat sätt om det blir ett längre strömavbrott. I displayen kan man själv övervaka status och återstående batteritid. Mini Guard innehåller också överspänningsskydd för både el och tele-/nätverkskabel.
Med sin effektstorlek på 700VA lämpar sig Mini Guard utmärkt till hemmakontoret, arbetsstationer , routrar, hubbar, switchar, PLC mm.
Teknisk beskrivning:
Mini Guard är en off-line UPS vilket betyder att den kopplar in batteriet när spänningen försvinner, vilket sker på någon tusendels sekund. Vid nätdrift regleras dock spänningen via den inbyggda reglertransformatorn vilket gör att lasten alltid har rätt spänning. Den har även inbyggt överlastskydd, kortslutningsskydd och transientskydd för både el och tele-/nätverkskabel.
Backuptid 5-20min beroende på effektuttag,laddningstid 3-5 timmar till 90%.
Effekt: 700VA/420W
HxBxD: 165x90x325 mm
Vikt: 6,6 kg

 
Kolla http://www.elrond.se/ för bra åskskyddskomponenter. Jag kommer att installera deras åskyddspaket i huset när bygget kommer igång senare i år.

En kommentar om att skydd man sätter i uttaget inte hjälper. Det gör de visst. Vi hade åska här för några veckor sedan och då löste säkringen i ett av min skydd till min stereoanläggning ut. Allt annat klarade sig. Dessa små skydd kanske inte är 100% men lite extra säkerhet ger de allt!
 
Harrys:

UPS en funkar kanon som åskskydd,men på dess bekostnad,självklart blir den obrukbar efter en rejäl smäll men den kostar bara 1000 kronor.
 
Hur är det med åskledare då ??

Skall man ha åskledare på taket ? Är detta något självklart (tittade igenom äldre sidor här och hittade inget....)
 
Beträffande åskskydd och åskledare. Man behöver faktiskt ingen åskledare, det är extremt sällsynt att åskan slår ner i den egna fastigheten.

Desto vanligare är att blixtströmmen leds in i huset via el- eller telefonledningen och har sönder den elektronik som finns i huset, dator, mikro, fax TV mm.

För att skydda sig mot detta hjälper inga skydd som kan köpas hos Jula eller Ohlson. Min egen erfarenhet är att dessa enkla skydd istället kan orsaka brand, snarare än att förhindra det, äger själv ett halvbrunnet överspänningsskydd inköpt hos Ohlson.

Köpte istället ett åskskyddspaket med riktiga inledningsskydd, se www.centroson.se . Deras grejer är robusta, billiga och busenkla att montera. Faktiskt betydligt bättre än något jag sett hos konkurrenterna. Centroson har bra information på sin hemsida, man kan även beställa direkt.
Nils-Thomas
 
Angående UPS:er och åska

Online ups:er är säkrare än offline då en online transformerar och likriktar allt och skickar det via batterierna innan det blir 230 igen.

Sen är det så att en UPS kan klara en åskträff på avstånd men ingen UPS som går att motivera för privatmarknaden klarar att ta en närträff från en ordentlig åsksmäll.

Jag har under den tiden jag jobbade som servicetekniker för datorer sett X antal trasiga burkar som stod efter UPS:er.

Ett fall var en åskträff 500M från företaget, luftledning. Åskan gick in via ett åskskyddat modem, genom en avstängd dator, via Coax nätverket (som sen såg ut som en knaprig lakritsstång) genom servern och dess ups till jord.

Av nån udda anledning överlevde datorn som modemet var kopplat till men resten av grejorna var bara att skrota. Servern var beige på insidan tidigare, nu fläckvis sotsvart
 
Läste en del om åskskydd, de gamla åskledarna är tydligen inte myckrt att ha ur elektronikprylarnas perspektiv, de ryker ändå, beroende på att överspänningar induceras överallt i husets konstruktion. Det enda som hjälper är att se till att hela husets konstruktion är potentialutjämnad, dvs PUS-jorda, och montera åskskydd på inkommande tele och el. Givetvis måste de anslutas till samma potential som huset i övrigt. Det som händer är att hela konstuktionen får en hög potential vid en åsksmäll, men då inga skillnader uppstår, klarar sig förhoopningsvis alla elektriska prylar...
 
Jo, de kanske klarar sig men det bästa är ändå fysisk frånskiljning vid åska. Dvs dra ur sladden ;) Nu går ju kanske inte det med all utrustning men åskar det, varför inte dra ur det man är mest rädd om. Att förlita sig 100% på överspännningsskydden är nog inte att rekomendera.
 
Problemet med att dra ur dem är väl snarast att man inte alltid är hemma när det åskar. Och vissa saker vill iaf. jag ha igång även när jag är borta. T.ex. min web och mailserver är ju lite tråkigt att stänga av varje gång man går ut därför är skydd mot de mest normala åsksmällar intressanta. Att man inte kan skydda sig till 100% får man ju ta, trots allt kan ju blixten slå ner precis i det rummet där min server står och grilla den även om den i övrigt är helt isolerad från el, nätverk och tele. Sannolikheten för det är naturligitvis otroligt liten men det skulle ju kunna hända.
Det skulle ju också kännas lite fånigt att behöva dra ur telefonsvararen när man går hemifrån... Motverkar liksom syftet lite.

//Markus
 
Just ja, som tillägg till mitt förra inlägg kan jag ju säga att vissa saker som brunnit i mitt hus inte går att koppla ur med mindre än att jag jag klipper inkommande tele, då min korskoppling fick ta smällen en gång i somras. Bara en liten detalj som för mig har gjort det intressant med skydd mot åskan ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.