BirgitS
eliaskallden eliaskallden skrev:
Tack för ditt svar. Är det ett måste med tilluft i sovrummet?
Annars är det stor risk för att man varje morgon vaknar med huvudvärk p.g.a. dålig luft. Det blir lite som att lägga täcket över ansiktet.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Jag skulle inte nöja mig med kolfilter fläkt med en så öppen planlösning som det blir.

Det behövs bygglov, eller åtminstånde byggamälan.


/A
 
BirgitS BirgitS skrev:
Annars är det stor risk för att man varje morgon vaknar med huvudvärk p.g.a. dålig luft. Det blir lite som att lägga täcket över ansiktet.
Om OVK görs korrekt så bör den underkänna en sådan lösning, därför är det så viktigt att föreningen ger ok till den ombyggnad som planeras. Om du är i stadiet att titta på bostad är det kanske bättre , och billigare, att söka efter en bostad med planlösning som stämmer med önskemål så du slipper en omfattande ombyggnad med halvdana lösningar för ventilation till exempel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om OVK görs korrekt så bör den underkänna en sådan lösning, därför är det så viktigt att föreningen ger ok till den ombyggnad som planeras. Om du är i stadiet att titta på bostad är det kanske bättre , och billigare, att söka efter en bostad med planlösning som stämmer med önskemål så du slipper en omfattande ombyggnad med halvdana lösningar för ventilation till exempel.
Tack för svar. Lägenheten är ute för så pass bra pris att det krävs att renoveringskostnaderna överstiger 500-600 tusen kronor för att en eventuellt renovering inte ska vara lönsam.

Det jag vet är att det finns spaltventiler i båda rummen, det vill säga i det nuvarande köket och vardagsrummet.
Räcker spaltventilen för att få tillluft i det tilltänkta sovrummet?

Där köket planeras att läggas så har det tidigare stått en kakelugn. (nedre vänster hörn i vardagsrummet) Kan det finnas möjlighet att använda frånluft från de ventilationsrören? Eller använda sig av frånluften i badrummet?

Detta är en gammal sekelskiftslägenhet på bottenplan om det förändrar något. Jag är helt novis på området och är tacksam för alla svar jag får.
 
BirgitS
Spaltventiler brukar räcka men du behöver kontrollera med styrelsen.

Köksventilation (kallas för imkanal) ska vara brandskyddad och normalt är inte frånluftskanaler i badrum det. Omöjligt att veta hur det är med kakelungskanalen. Normalt när man flyttar kök i lägenheter så får man dra ett ventilationsrör från det nya köket längs taket i lägenheten bort till imkanalen i det tidigare köket.
 
eliaskallden eliaskallden skrev:
Tack för ditt svar. Är det ett måste med tilluft i sovrummet?
Ja men upplever du det som drag så finns det sätt att reglera flödet!
En annan nackdel kan vara ljudstörningar med direktventilation utan ljudfälla
 
Gillar tanken och eftersom ombyggnaden gör lägenheten mer användbar (separat sovrum) kan de säkert löna sig.
Men en badrums renovering, nytt kök, flytt av kök plus golv och alla ytskikt blir lätt dyrt när de skall flyttas rör och el.

Om denna ombyggnad krävs för att lägenheten skall bli attraktivt så är ju problemet att du inte får svar på om det fungerar innan köp, så det blir lite grisen i säcken.
 
Redigerat:
  • Gilla
eliaskallden
  • Laddar…
T topmount skrev:
Gillar tanken och eftersom ombyggnaden gör lägenheten mer användbar (separat sovrum) kan de säkert löna sig.
Men en badrums renovering, nytt kök, flytt av kök plus golv och alla ytskikt blir lätt dyrt när de skall flyttas rör och el.

Om denna ombyggnad krävs för att lägenheten skall bli attraktivt så är ju problemet att du inte får svar på om det fungerar innan köp, så det blir lite grisen i säcken.
Tack för ditt svar. Jo visst är det omständigt.

Lägenheten som den är idag är jättefin och det går att leva i den utan problem. Om en eventuell renovering skulle bli för kostsam eller helt enkelt icke-genomförbar så fräschar vi nog bara till den utan att göra några ingrepp på befintlig planlösning.
 
Kanske upprepar jag mig, men ni bör börja med att ta upp frågan med föreningen. Ni är kanske inte de första som frågar och föreningen kan ha en policy. Några frågor föreningen har att hantera är

Ventilationen, påverkas den och hur? Får man godkänd OVK och finns någon risk för luktstörningar genom bjälklaget för andra bostäder?
Hur blir det med avlopp i det nya köket? Om en förändring godkänns av föreningen tar föreningen över en stor del av ansvaret även för det förändrade avloppet, kräver att det görs korrekt.
Ofta är det bullrande verksamhet i ett kök, typ maskiner och ventilation. Då är det en fördel att köken ligger ovanpå varandra och sovrum, som förväntas vara mer lugna, ovanpå varandra . Jag vet själv ett exempel på flytt av kök som medfört stora problem med störningar i ett sovrum ovanpå .

Det kan ju vara så att föreningen redan hanterat dessa frågor, så börja med att kontakta någon i styrelsen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.