Rebecca124
Hejsan!

Vi äger en gammal lanthandel där det funnits 4 skorstenar som tyvärr är borttagna. Murstockarna finns kvar men har inte kollat skicket på dom eller något. Men det är en senare fråga.
Har en fundering. Går det att ansluta två eldstäder i samma murstock. Kan jag ansluta en eldstad på nedervåningen och sen i samma på övervåningen. Älskar eldstäder och vill koppla in så många som möjligt på enklast vis.
 
Gammelnörden
Mustock, ja. Rökkanal, nej. Jag gissar att eldstäderna inte finns kvar eftersom skorstenarna är borta och då krävs bygglov för att installera nya och då är det troligtvis så att murstockarna inte följer dagens krav på dimensioner av tegel mellan rökkanalerna. Kolla med skorstensfejare och murare samt vad kommunen säger lov.
 
Rebecca124
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mustock, ja. Rökkanal, nej. Jag gissar att eldstäderna inte finns kvar eftersom skorstenarna är borta och då krävs bygglov för att installera nya och då är det troligtvis så att murstockarna inte följer dagens krav på dimensioner av tegel mellan rökkanalerna. Kolla med skorstensfejare och murare samt vad kommunen säger lov.
Tack för hjälpen och input! Helt rätt finns ingen eldstad kvar alls. Det där med bygglov hade jag inte tänkt på.
Aha murstock och dimensioner, heller inte något som slagit mig. Tänk så bra denna sida är.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.