T
Varför i helvete sätter man ens upp plattor som ser ut sådär?

Jag tror en hel del plattor redan var skadade innan...
 
T Thomas' skrev:
Varför i helvete sätter man ens upp plattor som ser ut sådär?

Jag tror en hel del plattor redan var skadade innan...
Nja jag är rätt säker på att hantverkaren har löst detta själv på egen hand. Särskilt med tanke på alla svarta märken längs kakelplattorna från fogkratsen. Känns som det har varit väldigt bråttom och vårdslöst. Tyvärr. Så tråkigt och onödigt.
 
T
T Thomas' skrev:
Varför i helvete sätter man ens upp plattor som ser ut sådär?

Jag tror en hel del plattor redan var skadade innan...
Läste du ens förstainlägget? Plattorna har blivit skadade efter att plattsättaren har kratsat bort den felaktiga fogen. Hur ser det ut på en helhetsbild från mitten av badrummet? Alltså inte makrobilder fem centimeter ifrån

Väldigt lätt att kakelplattor går isönder i kanterna när man kratsar fog även om man är väldigt försiktig så kan plattor skadas men att nästan hälften skadas är bara dåligt och slarvigt gjort av plattsättaren.

Det enklaste i detta detta skede är att plocka ner inredning och sätta ett nytt lager plattor utanpå dom nuvarande. Föreslå detta för firman. Bäst för båda parter enligt min mig.
 
  • Gilla
Kan_allt och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Läste du ens förstainlägget? Plattorna har blivit skadade efter att plattsättaren har kratsat bort den felaktiga fogen. Hur ser det ut på en helhetsbild från mitten av badrummet? Alltså inte makrobilder fem centimeter ifrån

Väldigt lätt att kakelplattor går isönder i kanterna när man kratsar fog även om man är väldigt försiktig så kan plattor skadas men att nästan hälften skadas är bara dåligt och slarvigt gjort av plattsättaren.

Det enklaste i detta detta skede är att plocka ner inredning och sätta ett nytt lager plattor utanpå dom nuvarande. Föreslå detta för firman. Bäst för båda parter enligt min mig.
Det syns ju egentligen inte särskilt mycket förrän man kommer nära och tittar. Men när man tex sitter ner på toaletten får man 2st snett framför som syns ganska tydligt. Står man upp som herrar ofta gör så ser man rätt många utav dom. Sen är det även någon väldigt grov/ful kant ovanför ett högskåp. Grejen är att badrummet är i absolut minsta laget så hur man än vrider och vänder på sig så står man väldigt nära väggarna.
 
Ser det verkligen så illa ut?? :thinking::thinking:

Jag som ändå brukar vara petig tyckte inte det såg så märkvärdigt illa ut faktiskt, inte nog för att dom ska riva ut och sätta in nytt. Känns inte som ett rimligt krav. Tänker man ens på det när du kollar helheten? Att zooma in i detalj med mobilen känns fel...

Bild 3 och 4 är ju värre, så beror lite på hur många sådana det finns.

Lägg upp en helhetsbild så kanske jag ändrar mig dock. :)

Till sist, så finns det emaljlack. Kanske kan man pytsa i sådant där det är som värst? Har aldrig använt det dock, så vet ej hur bra resultatet blir.
 
C crazytok skrev:
Ser det verkligen så illa ut?? :thinking::thinking:

Jag som ändå brukar vara petig tyckte inte det såg så märkvärdigt illa ut faktiskt, inte nog för att dom ska riva ut och sätta in nytt. Känns inte som ett rimligt krav. Tänker man ens på det när du kollar helheten? Att zooma in i detalj med mobilen känns fel...

Bild 3 och 4 är ju värre, så beror lite på hur många sådana det finns.

Lägg upp en helhetsbild så kanske jag ändrar mig dock. :)

Till sist, så finns det emaljlack. Kanske kan man pytsa i sådant där det är som värst? Har aldrig använt det dock, så vet ej hur bra resultatet blir.

Som jag nämnde innan så förstår jag resonemanget på sätt och vis. Iaf om det hade varit på 5-6st plattor. Men inte på 110st, minst. Det känns inte rimligt bara. Det är strax över 200 totalt och skulle säkert inte synas om jag tog en helhetsbild. Det syns lite mer när man står här och har dimmern på normal ljusstyrka ist för mysbelysning.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Frustrerande situation!
Det hade varit bättre om ni accepterat den ljusgråa fogen istället, inte vad ni ville ha men ändå bättre, en vit fog i ett badrum kan vara jättesnyggt....ett tag. Så småningom blir en vit fog smutsig och solkig.
Har man varit med några år så vet man att krafsa ur en fog är ett stort riskmoment, framförallt om den torkat färdigt, risken är stor att det blir som hos er, framför allt om det är plattor med tunn glasyr. Kombinationen med klantiga hantverkare gör det än värre.....
Den nya fogningen är dessutom under all kritik, håligheter och ojämn!
Kan hålla med Tank77 om att bästa lösningen (om det finns utrymme) är att sätta ett nytt lager ovanpå, OM ni inte kan komma överens om en ekonomisk kompensation och accepterar felaktigheterna.
Ett annat alternativ är att kasta ut "hantverkarna" utan en krona och ta in nya riktiga hantverkare och göra om o rätt!
 
J Jörgen Ö skrev:
Frustrerande situation!
Det hade varit bättre om ni accepterat den ljusgråa fogen istället, inte vad ni ville ha men ändå bättre, en vit fog i ett badrum kan vara jättesnyggt....ett tag. Så småningom blir en vit fog smutsig och solkig.
Har man varit med några år så vet man att krafsa ur en fog är ett stort riskmoment, framförallt om den torkat färdigt, risken är stor att det blir som hos er, framför allt om det är plattor med tunn glasyr. Kombinationen med klantiga hantverkare gör det än värre.....
Den nya fogningen är dessutom under all kritik, håligheter och ojämn!
Kan hålla med Tank77 om att bästa lösningen (om det finns utrymme) är att sätta ett nytt lager ovanpå, OM ni inte kan komma överens om en ekonomisk kompensation och accepterar felaktigheterna.
Ett annat alternativ är att kasta ut "hantverkarna" utan en krona och ta in nya riktiga hantverkare och göra om o rätt!
Tack Jörgen. Ja absolut, men det var inte vad jag hade beställt. Hade vit fog i mitt förra badrum och tyckte det gick fint ändå. Fick rekommendation att använda en nanofog som skulle vara väldigt bra gällande smutsavvisning osv. Men nu var det deras förslag på hur det skulle åtgärdas och hade jag vetat om detta skulle bli slutresultatet så hade jag aldrig gjort det. Jag tog mig tid och dokumenterade lite igår kväll och börjat skriva ihop min "reklamation", så den kommer gå ut i eftermiddag när jag är tillbaka från tjänsteresa. Så jag kommer återkoppla hur det gick. Lite blandande förslag men summa summarum verkar vara att man anser det vara oacceptabelt iaf. Vilket känns skönt att ha med sig i ryggen, utan att man för den sakens skull kommer hänvisa till forumet. Men ändå!
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
S Sjodin skrev:
Tack Jörgen. Ja absolut, men det var inte vad jag hade beställt. Hade vit fog i mitt förra badrum och tyckte det gick fint ändå. Fick rekommendation att använda en nanofog som skulle vara väldigt bra gällande smutsavvisning osv. Men nu var det deras förslag på hur det skulle åtgärdas och hade jag vetat om detta skulle bli slutresultatet så hade jag aldrig gjort det. Jag tog mig tid och dokumenterade lite igår kväll och börjat skriva ihop min "reklamation", så den kommer gå ut i eftermiddag när jag är tillbaka från tjänsteresa. Så jag kommer återkoppla hur det gick. Lite blandande förslag men summa summarum verkar vara att man anser det vara oacceptabelt iaf. Vilket känns skönt att ha med sig i ryggen, utan att man för den sakens skull kommer hänvisa till forumet. Men ändå!
Nä det är bara att beklaga att det blev som det blev, det är alltid lätt att vara efterklok, men nu gäller det att göra det bästa av situationen, det kommer säkert lösa sig, även om det kan vara en lång och jobbig resa tills dess!
Lycka till!
 
S Sjodin skrev:
Har hamnat i en väldigt besvärlig situation ang min badrumsrenovering.
Det hela började med att man satt fel färg på fogen. Vi kom överens om att de skulle skrapa ur den gråa och in med vit som jag hade beställt. Sen började det värsta. När jobbet var gjort och jag gjorde en snabbare titt i mörkret
så såg jag att det var svarta skrapmärken överallt. Något jag givetvis påpekade och arbetsledaren hörde av sig och sa att det gick att få bort. Jag såg i efterhand att man sedan bara tagit bort några få, och lämnat var en massa rester. Jag kom överens om att jag köper sån kakelsudd och löser den biten själv då jag inte vill ha "hantverkarna" springandes där mer än nödvändigt. Redan gjort en skada på en vägg osv.

Nu till det värsta. När jag varit på Bauhaus och köpt min sudd, kommer hem och börjar granska så ser jag att kakelplattorna har tagit skada. Med hjälp av min partner börjar vi räkna alla plattor och uppskattar antalet till ca 250st, för att sedan efter granskning inse att minst 110 plattor har blivit skadad. Med skadad menar jag där en flisa/bit har lossnat från kakelplattan, eller väldigt grov repa i emaljen som med råge känns med naglarna. Tyvärr har jag en tendens till att vara för snäll, aningen konflikträdd och vill inte vara petig/jobbig. Men om någon mer sakkunnig ser på bilderna så är det väl ändå fullständigt oacceptabelt att man ska behöva dras med såna skador på i stort sett varannan kakelplatta? Troligtvis fler, jag har bara inte kunnat räkna dom.

Den vita fogen har även områden där den mer ser ut att vara ljusgrå. Men jag vet inte vad det beror på. Om det är fel på blandning, dåligt tvättat så det är ingrott smuts eller annat. Men mitt största problem är plattorna.

Och sist men inte minst, är det bara att riva ut och börja om i det här fallet?

Halloj
Hade en liknande situation när jag skulle få mitt badrum renoverat. Företaget som jag anlitade tog in externa kakelsättare för att dom själva hade så mycket att göra. Klåparna som kom in hade sönder kakelplattor längs kanterna, satte upp plattorna snett med mera. Dom fick göra om allting dom utfört. Andra gången företaget skulle utföra jobbet blev golvet snett och lutningen katastrofalt samt att dom monterat upp duschen i fel höjd. Jag ringde dom och sa gör om gör rätt. Tredje gången dom rev ner allt så blev det perfekt, tydligen hade ägaren varit sjuk en längre period och inte fått information i vad som hänt hos vissa kunder.
Han kom ut och tittade på det utförda jobbet innan sista rivningen och bara skakade på huvudet. Allt går att lösa, stå på dig. Du ska givetvis ha hela plattor på väggarna när dom lämnar över arbetet, varför ska du annars köpa hela plattor i butiken? Mitt badrum på golvyta 6 kvm tog 6 månader att få färdigt, kan tillägga att jag vägrade betala ursprungs priset trots att badrummet blev tiptop till slut.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Till dem som anser att skadorna är såpass små att man inte reflekterar över dom om man inte vet om skadorna innan, så är min gissning:
Om två-tre år kommer skadorna synas mycket tydligare då plattorna har en slät yta som inte smuts fastnar lika lätt på samtidigt som ytan är lätt att hålla ren - till skillnad från de platser där det gått flisor och ytan är ojämn och direkt svår att rengöra.
Då känns det inte lika kul att minnas "det var det här jag betalade X antal kronor för...
 
  • Gilla
big mike och 7 till
  • Laddar…
Min tanke är att det enklaste kan vara att kakla nytt ovanpå det befintliga, i stället för att riva ner och riskera att skada tätskiktet.
 
  • Gilla
Kan_allt och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Antar att det är skador efter att de skrapat ur fogarna?Alltså att det är en följd av att de har åtgärdat fogarna?

Har ni plattor kvar så ni är helt 100 på att det inte plattorna som är lite taskig kvalitet och har skadorna från början? Tänker mest så ni har full koll på läget innan ni ställer krav på firman. De lär väl tröttna till slut annars om man kommer med en ny grej hela tiden och till slut får riva ner och göra om jobbet. Inte för att ni inte har rätt att få ett korrekt resultat men det enklaste är ju om de frivilligt går med på att åtgärda än att ni behöver försöka tvinga dem.

Oavsett om skadorna uppkommit av skrapningen av fogarna, eller finns på plattorna innan montering så är det hantverkaren som skall se till att skadade plattor inte monteras, eller att skrapade plattor inte flisas.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Antingen är det riktigt dålig kvalitet på plattorna. Men mest troligt eftersom de kratsat ut och fogat om så är skadorna från slarvigt kratsade som skadat glasyren i kanterna. 2 alternativ om vattenrör osv tillåter så be dem sätta ett nytt lager som tidigare sagts. det andra alternativet är att börja om från början vilket troligvis medför nya ytskikt på golv och vägg. Man kan byta enstaka plattor om det är folietätskilt bakom men inte när det är så många som ni skriver.

MVH Lennis (driver en plattsättningsfirma)
 
Skumpe
L lennis skrev:
Antingen är det riktigt dålig kvalitet på plattorna. Men mest troligt eftersom de kratsat ut och fogat om så är skadorna från slarvigt kratsade som skadat glasyren i kanterna. 2 alternativ om vattenrör osv tillåter så be dem sätta ett nytt lager som tidigare sagts. det andra alternativet är att börja om från början vilket troligvis medför nya ytskikt på golv och vägg. Man kan byta enstaka plattor om det är folietätskilt bakom men inte när det är så många som ni skriver.

MVH Lennis (driver en plattsättningsfirma)
Det är med andra ord inte acceptabelt att det ser ut så här tycker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.