Hej!

Jag bor i en BoKlok-lägenhet från 2009 och har en blandare som läcker. Jag tänkte att då passar jag på att köpa en blandare som är lättare att diska med. Sagt och gjort, köpte en från Bauhaus med mått 3/8, men upptäckte att den inte passade direkt i rören. Ok, mätte så gott jag kunde med begränsad kunskap, och åkte till Biltema. Blandaren hade ju 3/8 som mått och det var för stort för golvröret, och 8 mm var det enda som fanns som var mindre, så vi köpte en övergångskoppling mellan de två måtten och gängtejp. Men när jag försöker montera så är istället 8mm för litet.

Finns det något mått som ligger mellan 10 mm (3/8) och 8mm (1/4 tror jag det blir)? Vad behöver jag för att ansluta blandaren? Behöver jag anlita någon bara för att Skanska bestämde sig för att använda mått som inte verkar finnas i Sverige?
 
  • Närbild av vattenrör med mätrull för att illustrera problem med blandaranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörstump med en kopplingsbeslag i metall, märkt med "3/8" på en grå bakgrund, relaterat till problem med blandarinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Änden är ju en klämrings-ände.

Den gängan kan variera med olika tillverkare och är inte att likställa med en vanlig rörgänga.

Man får dessutom inte dra på 3/8" lekande muttrar från en blandare på klämringsände (om det skulle passa gängmässigt dvs). Ytan som packningen då ska täta emot är inte slät utan konisk på en klämringskoppling!

Men det ser ju ut att vara någon form av 16mm pushfit-koppling. Går det att tyda tillverkare i den synliga texten?
 
Det kanske är smidigast att återanvända den gamla muttern, kapa kopparröret från gamla blandaren och gå på med en vatette 10x10. Vatette 10x10 är godkänd att dra lekande mutter direkt mot då den har en plan ända. Kan vara en lösning ifall det är svårt att hitta delar till kopplingarna du har?

Det borde vara godkänt, vad tror du om den nödlösningen @Krilleman?
 
Lägger bild på hur det ser ut ihopskruvat och en på en koppling längre ner som visar texten lite tydligare; det jag lyckas utläsa är: kiwagas multiccn - KIWA - 16 AKB

16x10-ballofixen, löser den alla mina problem (om den passar) eller kräva det några andra delar, en ny klämring tex?
 
  • Ihopskruvad rörkoppling med kopparör, mässingsmuttrar och vit plastslang, med text "kiwagas multiccn" delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingskoppling märkt 'kiwagas multiccn - KIWA' ihopskruvad med vit plaströrinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Går det att utläsa tillverkare & dimension på slangen?
 
Jag for till bauhaus och fick hjälp med vilka delar som behövdes. Blev att såga av gamla blandarens rör och återanvända dess mutter tillsammans med övergången på bilden och en ny klämring. Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket!
 
  • Anslutning av rörledning med ny övergång och klämring samt återanvänd mutter från äldre blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med rördelar från Admiral, inklusive en klämring och adapter för klarinringskoppling, avsedda för VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.