Läst under en annan "topic" att någon inte hade brandvarnare i tvättstugan.
Jag vet att jag är lite yrkesskadad på denna fronten :-[, men please please snälla, säg att ni har brand varnare i kök, tvätt samt minst en per plan annars!
Fö vad har ni och hur många "eld släcknings grejer" (skum, filt, sand...).
Vi planerar för en filt i varje sovrum samt en i tvättstugan, en skumsläckare på varje vånig samt en utomhus. Låter det helt hysterisk? Det blir också en brand varnare i varje sovrum förutom kök, tvätt, garage, vardagsrum, allrum. Stege blir det också: ner från franskbalkong, går ner vid sidan av uteplatsen och upp mot taket så den får användas även för "takunderhåll".
Huset är inte ens i trä.... :p
 
Hehe, är väl också lite överförsiktig.
Just nu bor vi i en 2:a med 3 st brandvarnare och en 6kg pulversläckare placerad mitt i lägenheten. ;D ;D
Brandfilt är väl iofs något man definitivt borde ha och som kommer införskaffas i det nya huset.
 
Brandfilt, brandvarnare och släckare ger ofta rabatt på hemförsäkringen!

Skogstomten
 
Nån som vet vart man köper brandfilt och släckare till bästa pris??
 
marge skrev:
Nån som vet vart man köper brandfilt och släckare till bästa pris??
Kolla med ditt försäkringsbolag - de brukar oftast ha erbjudanden. Exvis har (hade?) LF det. 8)
 
Brandvarnare i köket? Den kommer att pipa varje gång man lagar mat eller rostar bröd.
 
Är det när man vill ha brödet "väl röstad" menar du? :p ;) :p

Allvarligt, viss saning finns i det du säger. Vi kämpar fortfarande med den biten, har ändrat placering på just varnaren i köket ett par gånger och har fått stänga av den en viss kväll där allt inte riktig gick till som det var tänkt i ugnen :surprised: :surprised:
Men det där stör inte mig så mkt. Är jag vaken och...vid medvetande så kan jag hantera en onödig tjutande brandvarnare. Det är faktiskt inte så ofta vi fyller köket med rök, däremot jag kan lugn gå och sova på ovan våningen och veta att jag får ett par minuters förvarning om något håller på att bli galet i köket...
 
Detta var en intressant tråd och jag kan bara hålla med; vi har nuvarande huset översållat av brandvarnare! ;D Eftersom det är ett gammalt hus och vi har öppen spis och vedspis sitter det brandvarnare i kök, arbetsrum, vardagsrum, sovrum och i vid trappen upp till övervåningen. Övervåningen används välsigt sällan för tillfället, men där var tanken att sätta upp en eller två till sen så den börjar användas. Sen har vi en släckare på varje våningsplan också.

Nya huset sitter det väl redan varnare i, men där kommer vi att komplettera med fler, samt ta med oss släckarna. Filt är nog inte heller någon dum investering...
 
cyanna skrev:
Läst under en annan "topic" att någon inte hade brandvarnare i tvättstugan.
Jag vet att jag är lite yrkesskadad på denna fronten :-[, men please please snälla, säg att ni har brand varnare i kök, tvätt samt minst en per plan annars!
Fö vad har ni och hur många "eld släcknings grejer" (skum, filt, sand...).
Vi planerar för en filt i varje sovrum samt en i tvättstugan, en skumsläckare på varje vånig samt en utomhus. Låter det helt hysterisk? Det blir också en brand varnare i varje sovrum förutom kök, tvätt, garage, vardagsrum, allrum. Stege blir det också: ner från franskbalkong, går ner vid sidan av uteplatsen och upp mot taket så den får användas även för "takunderhåll".
Huset är inte ens i trä.... :p
Låter mycket vettigt tycker jag - "Better safe than sorry".
Bra också att du inte faller i en säkerhetens slummer bara för att du inte bor i trähus. Har man inte Cyberpunkinspirerad Matrixinredning i stål och sten så är det faktiskt möblemanget som brukar vara mördaren vid husbränder. Det är ju mycket sällsynt att man brinner ihjäl, utan det är istället brandgaserna från den brinnande inredningen som brukar förgifta en istället.
Otäckt.

Jag vill passa på att slå ett slag för mina seriekopplade brandvarnare från Jula. Börjar det t.ex. brinna i tvättstugan på bottenvåningen på natten så skriker det i alla andra brandvarnare samtidigt. Eftersom vi har en i sovrummet i övervåningen också är vi då ganska säkra på att hinna vakna i tid.
 
[quote author=KarlXII Jag vill passa på att slå ett slag för mina seriekopplade brandvarnare från Jula. .[/quote]



Det låter ju mycket bra för det e ju inte säkert man hör den i tvättstugan mellan stängda dörrar o våningar.

Hur funkar dom, är det kabel mellan dom eller sker det trådlöst?
 
Karl krysselva, finns det pausknapp på Julas seriekopplade brandvarnare? Jag har funderat på att skaffa seriekopplade brandvarnare, men eftersom en (den viktigaste) sitter i pannrummet så vill jag ha pausknapp på den. Det händer inte ofta att den tjular, men när det händer så vore det lite onödigt att behöva skrämma livet ur resten av husets invånare.

Å andra sidan kanske de vänjer sig. Särskilt om den tjular ofta i början. 8)
 
Sveno: Det är precis det som dom inte ska göra.. vänja sig! Att ta varje larm som om det vore skarpt är viktigt för att inte minska på säkerheten. Säger detta i egenskap av brandman och av erfarenhet. Blir lite av "Peter och vargen".. annars. En initialbrand behöver inte mycket tid på sig för att blir okontrollerbar.
Jag antar att du vet det redan men ville bara påminna dig ;)

/a
 
Japp, det är just det som är problemet med att ha brandvarnare där de verkligen behövs. Man vill undvika falsklarm så mycket som det går, samtidigt som man inte vill vara utan varnaren. Därför vore det bra med en pausknapp som stänger av brandvarnaren de fem minuter som behövs då man tänder eller fyller på i pannan, dvs då det finns risk för falsklarm.

Problemet är att vi bor i ett gammalt trähus och då kan det nog vara bra att det skriker i hela huset om det börjar brinna i källarn. Samtidigt har jag inte lyckats hitta sammankopplingsbara varnare med pausfunktion. Det är antingen paus eller sammankopplingsbart.

Jag såg också att det är många som har skumsläckare. Är inte pulversläckare effektivare och enklare att använda i stressade situationer? Typ bara att peka in i det rum där det brinner och trycka av. Jag har för mig att jag har läst det nånstans, vete katten var. Vårt försäkringsbolag rekommenderar pulver.
 
sveno skrev:
Karl krysselva, finns det pausknapp på Julas seriekopplade brandvarnare? Jag har funderat på att skaffa seriekopplade brandvarnare, men eftersom en (den viktigaste) sitter i pannrummet så vill jag ha pausknapp på den. Det händer inte ofta att den tjular, men när det händer så vore det lite onödigt att behöva skrämma livet ur resten av husets invånare.

Å andra sidan kanske de vänjer sig. Särskilt om den tjular ofta i början. 8)

Japp. Den här kan "stänga av larmet" i 10 minuter med testknappen. Man kan koppla ihop 12 stycken.
Modellen heter Nexa MTS-168.
Den här modellen är ihopkopplad med tråd. Det finns även en som är trådlös, men den är mycket klumpigare och dyrare - dessutom gillar jag inte trådlösa larmgrejer, vad det vara månde..
 
Sveno: Skum eller pulver.. Har själv skum av den anledningen att den inte "skitar "ner som pulver och jag vet hur den ska hanteras ;). Sanering efter en pulversläckare är inte rolig... Upptäcker man en brand i ett tidigt stadium är det bättre med skum eftersom det inte blir lika "skitigt". Vad som är viktigt är att kunna hantera en släckare på rätt sätt och veta hur du ska bekämpa elden. Om man är osäker så är det bättre med pulver. Dom har mycket släckeffektivitet per kg släckmedel och är relativt lätta att använda även för ovana användare.
Den bör vara på minst 6kg dessutom.

/a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.