Jag var inne på att ha vattenburen golvvärme på ö-våning men blev avrådd att ha detta. :(
Tydligen så gäller ingen försäkring om något skulle börja läcka i väggarna eller taket. :'( Kan kanske kolla med mitt försäkringsbolag men det kanske är så :-/
Någon här som vet hur det är igentligen??
Det svar jag fick var att ha golvärme på bottenplan är en sak, för då gjuter du in värmeslingorna Då tar sig inte vattnet någonstans. Men får man läcka i väggen eller ö-våningens golv så är det direkt vattenskada.

Enda alt jag har var elslingor i golvet uppe så vi får väll se om jag tycker det är lönt. Annars blir det element :-/

Ville så gärna ha det även på ö-våning hur har ni andra gjort vad har era husleverantörer sagt då ni valt vattenburen golvvärme på ö-våning. Eller har ni tagit elslingor??
 
jag hade nog valt elslingor..en övervåning blir ju inte lika kall som en betongplatta därav lägre elkostnad..enklare att lägga ..lättare att reglera ..billigare i inköp och inkopplingsomkostnader.
är det en större yta så vet jag inte om det blir så kostnaddseffektivt.

 
Jag har vanliga element på övervåningen och vattenburen golvvärme på nedervåningen. Funkar bra tycker jag..

/Gojan
 
Min uppfattning är att alla som bygger här (Åland) och har vattenburen golvvärme har lika på alla våningar.
 
AndersG skrev:
Min uppfattning är att alla som bygger här (Åland) och har vattenburen golvvärme har lika på alla våningar.
Men är det nått som ingår i era husleveranser??? Eller räknas det som tillval?
Vad säger dom om försäkringen då? gäller den vid ev läckage? ::)
 
Bob_the_builder
Att det inte skulle vara "tillåtet" med vattenburen gv på övervåningen är ren goja. Med samma resonemang skulle det ju inte vara tillåtet att ha ett badrum på övervåningen heller... Klart du ska ha golvvärme om du vill!
 
Bob_the_builder skrev:
Att det inte skulle vara "tillåtet" med vattenburen gv på övervåningen är ren goja. Med samma resonemang skulle det ju inte vara tillåtet att ha ett badrum på övervåningen heller... Klart du ska ha golvvärme om du vill!
Jo jag förstår att det är tillåtet man får väll ha vad man vill på ö-våning. Men vad säger försäkringsbolaget?? ::) Blir dyrt om man måste stå för hela skadan själv vid ev läckage. :-/ Får nog slå en signal till försäkringsbolaget så jag får svart på vitt vad som gäller. ;) Gäller det inte får det bli elslingor el element.
 
Men är det nått som ingår i era husleveranser???
Beror på vad du menar "ingår". Vi köpte inte ett paket.

Störst läckagerisk är annars vid fördelarna (såvida du inte punkterar ett rör genom att skruva igenom det) så där skall du bygga så att ev läckage märks. Om det är inne i väggen så låter du rören gå in i en låda som du tätar och sedan drar ut ett rör. Är det inne i en garderob så kan du skumma där rören kommer upp så att ev läckage rinner ut PÅ golve istället för IN I golvet.
 
Bob_the_builder
lier skrev:
Jo jag förstår att det är tillåtet man får väll ha vad man vill på ö-våning. Men vad säger försäkringsbolaget?? ::)  Blir dyrt om man måste stå för hela skadan själv vid ev läckage. :-/ Får nog slå en signal till försäkringsbolaget så jag får svart på vitt vad som gäller. ;) Gäller det inte får det bli elslingor el element.
Det jag menade med "tillåtet" var naturligtvis just att försäkringsbolagen inte kan ha några invändningar. Om det nu skulle finnas något bolag som ändå har någon specialparagraf så är mitt råd att byta bolag omgående. Jag vet att ett liknande rykte har diskuterats här på forumet förut.
 
Satsa på vattenburet golvvärme eller radiatorer, fördelen med golvvärme är ju att du får mycket bättre verkningsgrad om du har frånluftsvärmepump eller solvärme.

Jag kan inte tänka mig att det inte skulle vara "tillåtet" med golvärme på övervåningen. Som sagt du har ju badrum uppe eller? I äldre hus ligger ofta värmerören i trossbotten.
Själv har jag ett 100l akvarium på övervåningen, det är inga problem så länge jag inte har varit oaktsam vid ev. vattenskada.
När jag bodde hemma hade jag 375l + 90l akvarium och brosan hade 325l uppe på våra rum, jämför det med en golvvärmeslinga.
Börjar man att tappa trycket i golvärmesystemet så bör man dra öronen åt sig, det kan ju vara en läcka (oftast läckande säkerhetsventil ;))

 
Problemet som jag förstått det med radiatorer och golvärme är de olika temperaturerna. Du måste ha lågtemperaturradiatorer och de är dyrare.
 
Hej!

Som jag har förstått det är anledningen till att man sällan lägger golvvärme på övervåningen att man måste isolera väldigt noga neråt för att inte få en massa "takvärme" i våningen under. I taket är ju värmen till ingen nytta och kostar bara en massa pengar. Tänk också på att en övervåning gärna blir varm alldeles av sig själv för att den varma luften från undre våningen stiger upp genom trappen. För jag antar att ni inte kommer att ha ett igensatt trapphus? Ni behöver nog helt enkelt inte lika mycket uppvärmning på övervåningen som på nedervåningen och då blir förmodligen någon annan lösning än golvvärme billigare både i installation och drift.

I vårt om- och tillbygge kommer vi att ha golvvärme i källaren och i badrummen och möjligen hallen. Sedan behåller vi och sätter in radiatorer på de andra ställena.

/pinebar


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.