Jag ska lägga ett 32 mm furugolv på golvbjälklaget i ett mkt gammalt hus. I bjälklaget ligger det lera i bra skick och ovanpå det sågspån och skräp. Jag vill behålla leran, ta bort spånet och lägga cellulosa lösull ovanpå. Går det det bra att sprida och fördela det för hand? Ska jag ha ångbroms under plankorna (torr torpargrund)?
 
Använd isolerskivor istället, det är mer packat och tätar bättre. Bästa är om du kan montera blindbottenskivor innan isoleringen. Då behövs ingen ångbroms/vindskydd
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Använd isolerskivor istället, det är mer packat och tätar bättre. Bästa är om du kan montera blindbottenskivor innan isoleringen. Då behövs ingen ångbroms/vindskydd
Bredden på skivorna passar tyvärr inte avståndet mellan de gamla bjälkarna. Blindbottenskivor är inte aktuellt eftersom leran som ligger på blindbotten ska ligga kvar,
 
Ok. Har du bild så blir det enklare att hänga med?
 
Jag har gjort det för hand i en stuga på 30 kvm. La golvet någon halvmeter, packade in isolering för hand, och upprepade. Sista biten får man lägga ner isolering först och sedan skruva brädorna. Lite pyssligt är det allt.

Vet att det går att blåsa också. Då förbereder man med ett snöre i varje fack som dras upp i glipan vid väggen på ena sidan. Sedan lämnar man någon bräda vid andra väggen så att slangen går att pula ner. Slangen fästs i snöret och dras genom hela facket. Sedan blåser man.

Jag tror att den andra metoden är att föredra och håller inte med om att det nödvändigtvis blir bättre med skivor.
 
Ekofiber hade krattull i sitt sortiment. Vet inte om företaget existerar längre. Möjligen innehåller det mer borsalt än nödvändigt om det är avsett för öppna bjälklag. Själv blåste jag en hög Ekofiber i ett rum som sedan rallades ut i de andra rummen och krattades ut med lite råge innan golvet lades.
Filmen ligger visst kvar på Youtube :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Har du bild så blir det enklare att hänga med?
Inte nu tyvärr. Hela golvet måste brytas upp och spånet bort först.
 
Hur långt från överkant golvregel till lera?
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har gjort det för hand i en stuga på 30 kvm. La golvet någon halvmeter, packade in isolering för hand, och upprepade. Sista biten får man lägga ner isolering först och sedan skruva brädorna. Lite pyssligt är det allt.

Vet att det går att blåsa också. Då förbereder man med ett snöre i varje fack som dras upp i glipan vid väggen på ena sidan. Sedan lämnar man någon bräda vid andra väggen så att slangen går att pula ner. Slangen fästs i snöret och dras genom hela facket. Sedan blåser man.

Jag tror att den andra metoden är att föredra och håller inte med om att det nödvändigtvis blir bättre med skivor.
Mkt bra ide att stoppa in lösullen i facken allt eftersom. Min fundering var om det går att ”fluffa upp” ullen för hand. Att lägga skivor blir inte bra eftersom golvbjälkarna är timmer som är runda i kanterna och dessutom ligger på cc80 cm.
 
Hmm, tänkte du lägga lösullen direkt på marken ?
 
N Närkemannen skrev:
Mkt bra ide att stoppa in lösullen i facken allt eftersom. Min fundering var om det går att ”fluffa upp” ullen för hand. Att lägga skivor blir inte bra eftersom golvbjälkarna är timmer som är runda i kanterna och dessutom ligger på cc80 cm.
Hej,
Om jag inte minns fel använde jag en kratta av metall och rev/fluffade med. Det är dock inget jag kan rekommendera då det var drygt.
Håller på att bygga lösvirke i egen regi nu och ska isolera hela huset med cellulosa. Några väggfack var för smala för att blåsa så jag fick packa dessa för hand innan ångbroms. Åkte till isoleringsfirman som hade blåst några stora säckar åt mig. Beroende på hur stort golv du har kanske det vara ett alternativ att köpa några rullar rejäla sopsäckar och ta med kåpsläpet till någon som kan blåsa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, tänkte du lägga lösullen direkt på marken ?
Alltså, torpargrund, grova golvbjälkar, brädor under, lera emellan bjälkarna och ovanpå det sågspån..
Ett traditionellt byggnadssätt i gamla hus.nu vill jag byta ut sågspånet mot cellulosaisolering. Leran tänker jag inte röra eftersom det är ett utmärkt mtrl i trossbotten, tätt och ogillas av mössen.
 
Nu har jag hittat bra svar i tidigare trådar på forumet. Man bör ”vispa” ullen. Det går bra med en kraftig borrmaskin med omrörare (som man blandar bruk med typ). Sen är det lätt att fylla facken med lite ”överfyllnad”. Vispa tänker jag göra i en rätt stor plasttunna. Ingen ångbroms. Leran och ullen klarar att ta hand om den lilla fukt som ev kan tränga in.
 
Aha, nu är jag med. Förstod inte att du redan hade en botten. Kör hårt!
 
Jag använde en färgblandare till borrmaskiner med lite skruv i, rev gott!!
 
  • Färgblandare fäst på en borrmaskin inne i en hink med blandad spackelmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.