hejsan, vid brandskyddskontroll underkände de vår (nya) takstege för att den inte var godkänd för fasadhöjder över 4.5 meter. Försöker hitta på nätet vilken stege jag borde ha men hittar inget?
 
SaraS85 SaraS85 skrev:
hejsan, vid brandskyddskontroll underkände de vår (nya) takstege för att den inte var godkänd för fasadhöjder över 4.5 meter. Försöker hitta på nätet vilken stege jag borde ha men hittar inget?
stege med fallskydd
https://www.perwikstrand.se/sv-se/fasadstegar/
 
  • Gilla
urfo
  • Laddar…
Rickard.
Alla "riktiga" takstegar från exempelvis CW lundberg eller per wikstrand är godkända för högre fasadhöjder. Förutom möjligtvis något budgetmärke är det bara dom lösa stegen som har den begränsningen.

Mitt råd blir att du går in på närmaste seriösa bygghandel så kan dom hjälpa dig.

Edit. Såg att tidigare länkat en helt annan produkt, är det stege på taket eller upp till taket det handlar om?
 
  • Gilla
SaraS85
  • Laddar…
Det är stege PÅ taket. Vi hade ett monterat glidskydd som var godkänt, så att ställa dit en lös stege och klättra upp verkade inte vara några problem.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Alla "riktiga" takstegar från exempelvis CW lundberg eller per wikstrand är godkända för högre fasadhöjder. Förutom möjligtvis något budgetmärke är det bara dom lösa stegen som har den begränsningen.

Mitt råd blir att du går in på närmaste seriösa bygghandel så kan dom hjälpa dig.

Edit. Såg att tidigare länkat en helt annan produkt, är det stege på taket eller upp till taket det handlar om?
Ville så gärna veta vad en sån stege kostar. Det var en snickare som satte dit de där lösa stegen, han "trodde" inte att min fasad var högre än 4,5 meter (jag antar att man mäter på kortsidan, inte på gavlarna?).
 
Rickard.
Dom som säljer taksäkerhet (cwl, per wikstrand, weland stål) har en kalkylator på hemsidan där man kan räkna ut priset.

Man mäter fasadhöjden där stegen ska stå.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack ska ni ha :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.