Alfredo Alfredo skrev:
Njae, struntar man i det riskerar man att hängas ut i en tråd här med rubrik i stil med "Min granne vägrar måla sin vedbod. Vem kan jag kontakta? Kan kommunen hjälpa mig? Kronofogden?"
:):rofl:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, struntar man i det riskerar man att hängas ut i en tråd här med rubrik i stil med "Min granne vägrar måla sin vedbod. Vem kan jag kontakta? Kan kommunen hjälpa mig? Kronofogden?"
usch ja ,, Det blir att måla fasaden i någon slamfärg på fasaden tills en varm dag i vår!
 
Nej, nej och återigen nej. Här i Skåne, med dagens "virke", kan träfasader inte stå obehandlade. Då ruttnar nederdelen upp på någonstans mellan 10 och 50 år, beroende på hur utsatta de är för slagregn och markskvätt.
En vinter klarar de dock utan problem.

Antar att de två fasadsidor med glest mellan brädorna är på läsidan? Annars är det inte bra, såvida det inte finns ett takutstick på 3m eller ngt liknande.

Som tidigare nämnts så behöver insidan inte behandlas.
 
H hapazard skrev:
Det är det ju iof att måla utsidan med ;)
jo de e åt läsidan de e öppet och ja det finns en öppning mellan vägg och tak ca 1 till 2 dm. Höjden på skjulet är 3 m. Allt står på leca block och under trappan in till boden har jag lagt stenar under.
Allt är uppbyggt för 6 mån sedan.
På några små ställen kan man se att trät fått en lite smutsig gråton och dörrarna är lite levande och svåra att stänga. Jag tänker att de rättar till sig till våren då det torkar och fasaden spelar inte så stor roll då jag förmodligen kommer att måla med tjärvitreol som "mamma huset" ska göras brevid. Är det en dum ide med tanke på att det inte andas kanske blir det en slamfärg på boden istället. När all min ved är torkad finns det inga flera träd att ta ner från tomten så då kommer jag inte behöva all yta i boden till ved i framtidem. Alltså: I framtiden vill jag kunna ha en del till förråd/orangeri/ kanske sätta in ett fönster osv.
(Jag är så tacksam för alla inlägg och tipps jag fått här)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, nej och återigen nej. Här i Skåne, med dagens "virke", kan träfasader inte stå obehandlade. Då ruttnar nederdelen upp på någonstans mellan 10 och 50 år, beroende på hur utsatta de är för slagregn och markskvätt.
En vinter klarar de dock utan problem.

Antar att de två fasadsidor med glest mellan brädorna är på läsidan? Annars är det inte bra, såvida det inte finns ett takutstick på 3m eller ngt liknande.

Som tidigare nämnts så behöver insidan inte behandlas.
Oldboy Oldboy skrev:
Nej, nej och återigen nej. Här i Skåne, med dagens "virke", kan träfasader inte stå obehandlade. Då ruttnar nederdelen upp på någonstans mellan 10 och 50 år, beroende på hur utsatta de är för slagregn och markskvätt.
En vinter klarar de dock utan problem.

Antar att de två fasadsidor med glest mellan brädorna är på läsidan? Annars är det inte bra, såvida det inte finns ett takutstick på 3m eller ngt liknande.

Som tidigare nämnts så behöver insidan inte behandlas.
Alex gyllebo Alex gyllebo skrev:
Men jag tänker att det kanske är bra att behandla insidan med tjärvitreol innan jag lassar in all ved ,,, för det är väldigt mycket ved som ska in och jag vill kunna göra om den del av vedskjulet till förråd längre fram då all ved börjar sina.
Tänker att det är bra att
  1. de e åt läsidan de e öppet och ja det finns en öppning mellan vägg och tak ca 1 till 2 dm. Höjden på skjulet är 3 m. Allt står på leca block och under trappan in till boden har jag lagt stenar under.
    Allt är uppbyggt för 6 mån sedan.
    På några små ställen kan man se att trät fått en lite smutsig gråton och dörrarna är lite levande och svåra att stänga. Jag tänker att de rättar till sig till våren då det torkar och fasaden spelar inte så stor roll då jag förmodligen kommer att måla med tjärvitreol som "mamma huset" ska göras brevid. Är det en dum ide med tanke på att det inte andas kanske blir det en slamfärg på boden istället. När all min ved är torkad finns det inga flera träd att ta ner från tomten så då kommer jag inte behöva all yta i boden till ved i framtidem. Alltså: I framtiden vill jag kunna ha en del till förråd/orangeri/ kanske sätta in ett fönster osv.
    (Jag är så tacksam för alla inlägg och tipps jag fått här)

 
Alex gyllebo Alex gyllebo skrev:
Är det en dum ide med tanke på att det inte andas kanske blir det en slamfärg på boden istället.
All form av tjära är bra på träpanel ute, och "andas", så kör på med det.
 
  • Gilla
Alex gyllebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.