Vi köpte innerpanel i förväntan om ett resultat som detta:

c78cd7674378c0b5e075d901bbd3f4c4-1920x0-c-default.jpg

Här är vad vi fick:

Vägg med nyligen monterad, betsad tråpanel som uppvisar fläckar och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan jämförelse:
Jämförelse av två bilder som visar slätspont träpanel, en i ett kök och andra uppsatt med synliga knutar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr upptäckte vi inte detta förrän vi kom dit efter att snickarna satt upp panelen. Att byta nu skulle kosta skjortan i bara arbetskostnad. Leverantören insisterar på att panelen är jättefin och ser precis ut som den ska.

Har vi blivit lurade av inspirationsbilder på hemsidan?:
https://norrlandstra.com/produkt/bo...fuktkvot=8&attribute_pa_dimension=15-x-118-mm

Som ersättning har de erbjudit oss en burk lasyrfärg... Men vad är ett rimligt krav att ställa?
 
  • Wow
  • Gilla
erze och 1 till
  • Laddar…
Är nyansen viktig så måste man nog be om ett prov kontrollera vid leverans. Väldigt svårt att se hur stor den riktiga skillnaden med tanke på att kort har olika exponering/vitbalans

Jag menar att det är väldigt stor skillnad mellan inspirations bid 1 och 2. Första bilden tycker jag stämmer rätt bra med er.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jakke och 3 till
  • Laddar…
Sant. Vi kom dit på helgen och då var hälften gjort redan. Det är ojämnheten som stör Snarare än nyansen. Ljus i vänsterkant och mörk i högerkant. Framgår ganska tydligt på bilderna tycker jag..
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag håller helt med dig. De olika nyanserna, var och en verkar vara helt inom rimligheten för vad man kan vänta sig från inspirationsbilderna, men att det ska vara så olika nyans på en och samma panel verkar inte rätt.
Dock är det samtidigt något som ni (och snickaren) borde ha kontrollerat innan ni satt upp allt.
Så att få dem att ersätta arbetet känns orimligt.
Om det går att få det att bli bra med en lasering, vilket inte låter helt orimligt, så verkar det vara en vettig åtgärd.
Möjligtvis att ni kan förhandla om kostnaden för att få det utfört av en målare?
 
  • Gilla
Jakke och 1 till
  • Laddar…
Kolla med din konsumentombudsman i kommunen, alternativt hallå konsument.

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
Varan kan inte anses stämmer överrens med säljarens beskrivning, och jag ser inte heller att man friskriver sig från stora färgvariationer i materialet. (Det ser ju ut att blivit något fel i tillverkningsprocessen)

Du har också rätt till skadestånd för de kostnader du drabbas av i samband med detta fel, dock är frågan vad som anses vara oskälig kostnad.

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Och att skicka en burk färg skulle jag vilja påstå inte är att avhjälpa felet, utan i så fall får de skicka någon att om lasera hela panelen.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
F
Är panelen slät eller välvd? På bilderna ser det ut som att det är någon form av stockpanel i hur ljuset faller
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Är panelen slät eller välvd? På bilderna ser det ut som att det är någon form av stockpanel i hur ljuset faller
Precis vad jag tänkte!
Tre lager av skurna träbjälkar staplade ovanpå varandra med synliga ådringar och naturlig textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Risken är väll att om de är en färgskillnaderna så beror det på olika täthet på virket och då spelar de ingen roll ifall man lägger på mer lasyr, kommer alltid tränga in mer på höger kanten.
När det gäller natur material är de ju lite speciellt eftersom de är inbyggd en önskvärd variation i materialet.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
K keynes skrev:
Sant. Vi kom dit på helgen och då var hälften gjort redan. Det är ojämnheten som stör Snarare än nyansen. Ljus i vänsterkant och mörk i högerkant. Framgår ganska tydligt på bilderna tycker jag..
Inte helt lätt att avgöra på din bild tycker jag då du tagit bilden snett från sidan neråt, även vad det är för ljuskällor spelar roll.

Tittar man på inspirationsbild 1 så kan man tydligt se att de har matchat panelbitarna mot varandra, knaggar passar ihop.
Däremot så tycker jag du har mycket mer knagg mot inspirationsbilderna, dä det verkar vara typ en knagg per bräda.
 
Första inspirationsbilden är ett fotomontage alt fotolaminat. Naturmaterialet kommer aldrig bli så jämn i färgen som fotot dock trevligare med naturmaterial som trä. Vet inte exakt vad ni vill men er vägg är mörkare i nyansen än bild två i alla fall.
 
  • Gilla
MalinDz och 4 till
  • Laddar…
Ja, inspirationsbilden ser verkligen ut som ett montage, de större partierna knastar är identiska och går över flera paneler, även ådringen går över flera paneler.

De skulle helt klart valt att faktiskt montera upp sin panel och använt den för sina bilder. Fast det kanske de gjorde och det såg fördjävligt ut :thinking:
 
  • Gilla
MalinDz och 6 till
  • Laddar…
Ja, att panelbrädorna är ljusare i vänsterkant gör helt klart att intrycket blir "randigt".

Att det finns nyansskillnader är väl inte så mycket att säga om, det kan ju variera av många anledningar, men problemet här är ju helt klart att alla brädorna har samma nyansskillnad på bredden.
 
Är panelen laserad innan den satts på plats?
För det ser väl på nåt sätt lite ut som att varje bräda har tunnare lasyr på vänster sida och tjockare på höger ... det är inte så att de målats liggande och lasyren helt enkelt av gravitation runnit ner lite tjockare på ena sidan då?
 
F Freddedan skrev:
Är panelen slät eller välvd? På bilderna ser det ut som att det är någon form av stockpanel i hur ljuset faller
Jag tyckte den såg konkav ut, lustigt hur ögonen kan luras :p
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.