Vi har påbörjat renovering av ett 127kvm hus. Tyvärr kommer inget att göras under vintern.
Det är ett välisolerat hus från 1992.
Med plast på insidan och ca 240 mm isolering i väggarna.
Att hålla 20 grader inomhus skulle kosta för mycket.
Det är ren elvärmesystem med en box och inbyggd 6 kW elelement. En fläkt blåser in den varma luften via kanaler till nästan alla utrymmen. I Wc, kök samt garderob suger en annan fläkt den dåliga luften.

Jag vill dra ner på temperaturen.
Hur långt ner törs man gå?
Just nu håller 15 grader. Vill gärna komma ner till 10.

Hur ska jag göra med ventilationen. Törs jag strypa den till det lägsta värdet det går?

Ingen kommer att vistas där på flera månader. Troligen först i mars fortsätter vi.

Vad tycker ni?
 
töm allt vatten ur den biten och låt det stå kallt då? Det skadar inget.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Golv och väggar kan väll ändå röra sig om det är för kallt? Har för mig att det inte ska vara under 12grader.

Googlade: [länk]
Röra sig? De rör sig väl av temperaturförändringar likaväl kallt som varmt isåfall. Det finns många teorier om detta men det jag anser är att de flesta är enbart möjliga scenarior som man målar upp. Mitt ex har ett hus som stått tomt i snart tio år och kallställt och det är inget speciellt med det. Kunde lika gärna vara för en vecka sen de flyttade och det är fullt med div bråte och grejer. Så länge taket är helt och det inte regnar in fullständigt så går nog förfallet otroligt långsamt.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Okej. Har också då ett exempel. Mina föräldrar skilde sig och ett av deras hus tillsammans stod tomt i 5-6år. Alla trägolven är bubbliga, kaklet i badrummet har vissa plattor trillat bort.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Istället för att kallställa helt kan man ha lite grundvärme så att det alltid är några grader varmare inne än ute.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Att hålla huset vid 10 grader och cirkulera luften låter som en bra idé (visst kan gå att kallställa men är det värt att chansa) Att tömma alla vatten ledningar i ett hus som inte är tänkt för de är inte gjort i en handvändning.
 
  • Gilla
Hustrollet och 2 till
  • Laddar…
Dagens hus är inte tänkta att kallställas. Om det är byggt -92 har det plast i väggarna och relativt tjock isolering. Det som kan hända är att det ofta blir varmare utomhus än inomhus och du får omvänd fuktvandring och kondens på fel sida av plasten. Sikta på tio grader i underhållsvärme. Se till så att du har värmekällor tillräckligt nära vattenledningarna så att inget fryser. Skaffa en luftvärmepump så kan du sänka uppvärmningskostnaden.
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Tricket är väl att det är lite varmare än ute, då åker fukten åt rätt håll..
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Håller fritidshuset vid 5-10 grader och det fungerar bra. Ingen fukt skapas ju inne om man inte bor där. Däremot kan det bli omvänd vandring in i väggarna om temperaturen ute är mycket högre än inne.
Jag kan styra värmen med SMS och höjer alltid lite extra om det varit en lång kall period som sedan följs av mildväder, regn och rusk.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Håller fritidshuset vid 5-10 grader och det fungerar bra. Ingen fukt skapas ju inne om man inte bor där. Däremot kan det bli omvänd vandring in i väggarna om temperaturen ute är mycket högre än inne.
Jag kan styra värmen med SMS och höjer alltid lite extra om det varit en lång kall period som sedan följs av mildväder, regn och rusk.
Jag kör också som MagHam.
Dock så håller jag större skillnad på temperaturen tills havet har frusit till. Efter det ställer jag värmen på mindre skillnad.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
:thinking:
K kirilian skrev:
Tricket är väl att det är lite varmare än ute, då åker fukten åt rätt håll..
Det finns nog inget bestämt gradtal som passar alla hus, eller så fattar jag inte termisk balans och fuktvandring.
Är det så här:
Den varma luften kan bära större mängd fukt än den kalla.
Den kalla luften går till den varma.
Varpå följande händer:
Samma sak vid superisolerad konstruktion som på oisolerad byggnad typ stående plank.

Kan det vara så enkelt att det finns en temperatur som är nära riskfri för alla?
Jag har hört minst 15 grader för träkonstruktioner, obebott. Dyrt, ja men alternativet blir ännu dyrare:(
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ställ dit en avfuktare typ woods ds 15 och dra vattnet till en golvbrunn med slang. Ställ in så det håller sig under 60% rel fuktighet så Inga problem att ha 10grader.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Så länge fukten bärs av luften så är inte problemet så stort. Det är ju när den faller ut i kondens / dagg på kalla ytor det blir riktigt blött.
Har det varit svinkallt länge och huskroppen är nerkyld blir den våt. I värsta fall med omvänd fuktvandring in mot ett ångspärrsskikt på fel sida som Finndjävel beskriver i #8.
Som sagt tidigare, det är när det slår om till varmare regnväder ute som man ska "följa med upp" och ha ännu varmare inne.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
15 grader är något som försäkringsbolagen har hittat på för att minimera risken att nånting fryser sönder och dom måste betala ut ersättning.
Finns det inga ledningar som kan frysa så finns det ingen anledning att hålla en konstant hög temperatur. Det räcker att man håller tillräckligt varmt i förhållande till utetempen för att luftfuktigheten ska ligga på en acceptabel nivå.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.