useless useless skrev:
Det beror på vart du sätter kontaktorn. Den måste kanske inte sitta vid elementet beroende på hur matningen är dragen.

Annars kanske elementet redan är förberett för extern styrning? I så fall räcker det med en enpolig brytare för att styra det.
Nej detta är ett hus från 72 så tror ej man tänkte på att styra från andra ställen då
 
Ni gav mig dock en idé med detta och det var att om jag söker nytt element så kan jag kolla på om jag kan hitta element som sänder på samma frekvens som mitt smartahem kan hantera, så kan jag ändå styra det med smartahem funktion (de enkla funktionerna). Då kanske jag slipper köpa till dyra externa styrenheter till elementen (även om jag tappar funktioner)
 
Här har jag t.ex ett element med denna spec (bilder). Då den verkar komunicera internt (element till styrenhet?) på band 868 mhz och mitt Z-wave går på 868mhz så borde jag väl kunna styra på/av med mitt smarta hem eller?

Jag antar att 2,4 ghz som den kommunicerar på är när den går ut mot routern och kan styras via app.
 
  • Specifikationstext för ett element med radiokommunikation vid 868 MHz och Wi-Fi-funktion vid 2,4 GHz.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad Touch E3-värmeregulator med svart display och specifikationer för smart hem-kommunikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Osannolikt att det går att styra. Grejor som har Z-wave-stöd framhåller alltid detta i spec, både med text och logotype. Detta är högst troligt ett tillverkarspecifikt protokoll.
 
E etompau skrev:
Osannolikt att det går att styra. Grejor som har Z-wave-stöd framhåller alltid detta i spec, både med text och logotype. Detta är högst troligt ett tillverkarspecifikt protokoll.[/QUOT

Men då det handlar om radiovågor, skickar den då inte bara ut i blindo och någon snappar upp signalen? Vet ju att det går att kryptera naturligtvis, så det får man ju kolla med levernatör (om de släpper på sånna uppgifter).

Jag får undersöka det både hos Telldus och Elementtillverkare helt enkelt om de tror att det skulle funka. I annat fall får jag köpa till styrdosa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.