Hej, jag håller på och bygger upp ett smart hem. nu skulle jag vilja kunna styra mina elelement via Telldus z-wave.

Så jag skulle behöva en switch on/off (gärna med energimätning med) som klarar 400volt som man kan installera i installationsdosan bakom elementet. Dessa drivs ju idag av bimetalltermostat, så jag tänkte jag skulle förfina dem lite med digital av/på istället.

Men har ej hittat någon switch för detta. Så tips/hjälp mottages tacksamt eller om annan lösning finns. Att installera i proppskåp är ej aktiellt då jag sitter med gammalt sådant.

Tack på förhand
 
Har ej sett trådlösa brytare för 400 V.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Du måste troligtvis styra en kontaktor via en 230 puck för att få 400v brytning.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
A Assassen skrev:
Du måste troligtvis styra en kontaktor via en 230 puck för att få 400v brytning.
Oj, nu förlorade du mig i språk jag ej är van med. Har du tips på länk jag kan kolla/läsa vad det innebär?
 
En sådan lösning lär inte få plats i kopplingsdosa bakom elementet.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En sådan lösning lär inte få plats i kopplingsdosa bakom elementet.
Nej, det får ju ej plats. Sen förstår jag ej (som inte är så hemma i elens värld) hur detta skulle fungera. Förklara gärna vad dessa gör.

om jag har 400 matning till element, skulle då denna konvertera till 220 så man kan sätta en switch? Om det är så, tappar jag då inte 400 matning in i elementet?
 
En kontaktor är kort sagt en strömbrytare utan knapp som istället styrs av spänning.
Så att du köper i så fall en kontaktor för 2faser (400v) som du sedan styr med valfri 230v puck.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Kontaktorn är en 4-polig brytare som i sin tur styrs av 230V 1-fas. Så du får sätta kontaktorn någonstans längs matningen till elementet och styra den med valfri trådlös puck för 230V.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
En sådan kontaktor behöver sitta i en liten DIN kapsling (samma system som en modern central, men behöver bara vara typ 10cm bred).
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kontaktorn är en 4-polig brytare som i sin tur styrs av 230V 1-fas. Så du får sätta kontaktorn någonstans längs matningen till elementet och styra den med valfri trådlös puck för 230V.
Aha, så öppna/stäng funktionen i kontaktorn styrs alltså av 230? Fast då känns det ej som alternativ för då måste jag ju få 230 matning dit med Tänkte denna lösning skulle bli billigare än köpa nytt element, men tveksamt att det blir det så vida jag inte hittar en enskild switch som klarar 400.
 
H hempularen skrev:
Kanske blir enklare att köpa nya styrda radiatorer. Ex:

[länk]

Men dte finns många fler varianter. Just den jag länkade till går på 230V, så det skulle behövas en del omkabling också.
Ja det känns som det blir den lösningen. Då har jag koll på vad jag skulle köpa som jag kan styra på annat sätt. Tack ändå för tipset
 
N Nygge72 skrev:
för då måste jag ju få 230 matning dit med
Det beror på vart du sätter kontaktorn. Den måste kanske inte sitta vid elementet beroende på hur matningen är dragen.

Annars kanske elementet redan är förberett för extern styrning? I så fall räcker det med en enpolig brytare för att styra det.
 
Tänk på att dessa reläer låter en hel del vid till/frånslag. Ska du ha en kontaktor för varje element så kan det bli mycket smällande ljud när regleringen sätter igång.

Skulle säga att det inte blir optimalt med att försöka göra en ny elementstyrning med dessa reläer. Möjligtvis för en gemensam nattsänkning kan det fungera. Bäst och jämnas lär det bli med nya radiatorer som innehåller elektroniska termostater.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.