Är det någon som har tips på var man hittar någon kunnig och intresserad trädgårdplanerare i södra skåne? Har inte bestämt ännu om vi vill ha hjälp med både planering och genomförande eller bara planering. Det är ett nybyggt hus så det blir ju att börja från noll, suck...
 
Det funkade inte att gå in på deras hemsida , får väl försöka igen senare. Bor föresten i nordöstra skåne....Tacksam för fler tips!
 
I trädgårdstråden har detta tagits upp tidigare; bl a
yonna skrev:
Du kan alltid försöka med hushållningssällskapet
[länk]
som, vad jag hört, håller vettiga kostnader.

En annan förening som också kan ge dig vettiga råd är
[länk]
och ett medlemsskap i denna ger ofta rabatter hos de större trädgårdsmästerierna vilket faktiskt 'betalar' sig.

I annat fall finns gula sidorna med trädgårdsingenjörer/landskapsarkitekter - använd också sökfunktionen i detta forum.
Alnarp har numera en trädgårdsdesignlinje och du kan också söka där.
 
Vill tipsa om att det i helegn är Hus & Villamässa i Malmö. Även trädgårdsmässa. Där kan du få gratisrådgivning av studenter från Alnarp i 15 minuter. Jag tänkte dessutom höra med dem om de är intresserade av att göra ett jobb åt oss mot ersättning naturligtvis.

Mitt andra alternativ är Tengwalls som min pappa anlitade för två år sen. Då tog de 6000 inkl. moms för en översiktksritning + växtförteckning. Resultatet blev mkt bra även om det krävdes några ändringar. Den dåvarande arkitekten arbetar inte kvar men jag hoppas att den som är där nu är lika bra.

Annars har jag varit i kontakt med lite olika personer. Dels Jaana Sippola och en firma som heter Mellanrum. För dyra tyckte jag. Möjligt att mer pengar ger bättre arbete men så länge jag inte har någon supereferens på någon av dem så vill jag inte betala det de vill ha för att rita vår minimala trädgård som inte skall innehålla något "lullull".
Ca 8000 - 10000 inkl. moms var vad Mellanrum tog för en översiktsritning på våra futtiga 420 m2. Då ingick varken växtförteckning eller detaljritning. Dock har de program så att du kan se trädgården i 3D. Jaana skulle ha samma pris men blev inte klok på vad som ingick men hon var så sur i telefon att jag skippade henne hursomhelst trots att jag hade en referens som var positiv till henne.
Nu har jag inte försökt pruta så det är möjligt att det går..

Det finns också en firma som heter Femston i Klågerup (www.femston.se) som är billig. prislista på deras hemsida. Nu gillar jag inte deras stil - i alla fall inte det de har som referensobjekt. Mycket dammar och grejs men är de duktiga så ska de ju klara att göra olika stilar så dessa är vårt tredje alternativ så här långt.

Hoppas du har fått lite hjälp..
 
Företaget jag nämnde ovan heter Fremston och inget annat.. *sorry*
 
Tack för tipsen!! Det är en liknande mässa i kristianstad om cirka en månad kanske man ska åka dit och kolla läget där först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.