Hej!

Blev förra året ägare av ett hus i Uppsala, byggt 64. Huset har inte dränerats sedan det byggdes och besiktning visade förhöjda fuktvärden i källaren, därför rekommenderade besiktningsmannen att en dränering utförs.
De flesta vägarna är putsade och de som inte är det ska friläggas och putsas/målas. Alla golv utom två har klinkers, de två trägolven som finns ska rivas (och antagligen lägger vi klinkers där).
Man kan inte så någon fukt med ögat varken på golv eller väggar, eller känna någon avvikande lukt. Men vi tänkte att det är bäst att dränera eftersom att det inte gjorts.

Vi tänkte att:
- vi passar på att isolera
- byter avlopp (och kanske sätter in en backventil ) och inkommande vatten
- kollar upp alla ledningar och rör (ledningskollen)

Är det något mer man bör tänka på?

Har ni några firmor i Uppsala trakten som ni kan rekommendera?

Mvh
Patrik
 
Vi har ett hus från -62 så ganska samma period. Jag kan tänka mig att du har tegelrör som ligger strax ovanför (!) underkant av plattan och att de är bomtäta av sand eller annat. Din platta ligger i så fall i ett åtminstone grunt lite skönt vattenbad året om. Lite om mina erfarenheter (har kommenterat tidigare om du orkar söka efter det):

1 - Schaktmassorna kommer att fylla HELA er tomt i stort sett. Var beredda!
2 - Se till att matjorden sparas och återläggs sist (inte hos oss...)
3 - Inspektera förläggningen av rör mm och fotografera för framtiden. Kanske du ska ha en extern inspektör? Skriv in i ett avtal med entreprenören att de inte FÅR (vid vite) återlägga massorna innan detta skett.
4 - Om ni tvingas ha en pumpbrunn, se till att takavrinningen inte går dit om den inte måste. Hos oss kopplade de både dränering och takavrinningen till pumpgropen fast takavrinningen ju har höjd nog för att gå direkt till avloppet (eftersom vi inte har separat dagvatten).

Det är så klart smart att byta avloppet så långt ni kan. Det kan spara mycket problem senare. Överväg att ta en grävning utöver det som måste göras för själva dräneringen och gräv för avlopp till tomträns minst, kanske hela vägen till kommunens brunn om det verkar behövas och kommunen accepterar. Man kan alltid ställa frågan till dem om de tycker att det är OK att ni gräver ända fram om ni (entreprenören) bedömer att det behövs. De kanske står för asfalteringen om ni förhandlar bra :) (man kan ju alltid hoppas).

Jag skulle tveklöst ha lagt någon form av rör på lämpligt djup (40 cm?) till tomtgränsen om ni gräver dit. Jag tog ett 110 mm brunt/rött avloppsrör så jag kan dra i vad jag vill senare. Det kostar inget i sammanhanget och kan vara bra till mycket (el, fiber, vattenspridare...).

Jag skulle inte ha betalat jättemycket extra för isolering. Du har en platta på mark som antagligen inte är isolerad alls som ändå kommer att kyla både golvet och delar av väggen. Den lilla temperaturhäjning du får av det i väggen kommer antagligen att vara försumbar. Visst ska man vara energisnål, men om det sparar någon kWh per år och att istället lägga de pengarna på vindsisolering eller nya fönster sparar hundratals så blir ju kalkylen ganska tydlig.

/Fredrik
 
Vart kan man hitta en extern inspektör och vad skulle de kunna kosta?
 
BirgitS
Menar du en besiktningsman?
Sådana hittar man här: https://sbr.se/
Där går även att hitta byggkonsulter om du mer är ute efter rådgivning innan arbetet.
 
Tack för svaret!

Någon som har använts sig av någon firma i Uppsala trakten som de kan rekommendera?
 
S Smeds skrev:
Någon som använt sig av:
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
  • [länk]
Har ni något företag ni kan rekommendera?
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig (ännu). Sitter i liknande situation och i samma område. Kommer jag fram med något matnyttigt så....
Finns en bra kille för grävarbete i Järlåsa JB Gräv. Om de gör mer än så vet jag inte.
 
N northernlight65 skrev:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig (ännu). Sitter i liknande situation och i samma område. Kommer jag fram med något matnyttigt så....
Finns en bra kille för grävarbete i Järlåsa JB Gräv. Om de gör mer än så vet jag inte.
Ok! Har varit i kontakt med Vallgårda Entreprenad och de ger ett bra intryck.
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Pa04ab
 
Nu är det dränerat och måste säga att jag är väldigt nöjd med Vallgårda. Duktig och trevlig personal:)
 
S Smeds skrev:
Nu är det dränerat och måste säga att jag är väldigt nöjd med Vallgårda. Duktig och trevlig personal:)
Hej. Tack för informationen. Väldigt bra att få info om duktiga företag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.