Försökte leta i forumet vad jag ska använda men jag vill även veta varför?

Jag ska klamra kabel inomhus från ett vägguttag till ett annat och undrar vad jag ska köpa som blir rakt och fint när man klamrar men ändå är lätta att jobba med?:thinking:
Animerad elektriker som håller en glödlampa och en kabelbunt, symboliserar kabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
EKRK/QLO om det är torrt och inomhus. EXLQ är lite grövre men går att använda var som helst (inom rimliga gränser).
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
EQRQ.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja det är väl lite tycke och smak förstår jag när man ska välja kabel (inom vad som är tillåtet alltså)...? Men jag vill ju gärna veta varför jag ska välja EKRK/QLO eller EQRQ? Följsam, lätt att skala, tålig mantel/ytterhölje, lätt att böja eller vad :rolleyes::seenoevil:
 
tommib
De är i stort sett samma kabel, bara smågrejer som skiljer.

Det som är fördelen med EKRK/EQLQ (som är samma men halogenfri)/QLO är att de är smäckra, relativt stela (så de ligger snyggt) och lättarbetade. EXLQ är lite grövre pga aluminiummantel men den kan användas i alla utrymmen medan EKRK/EQLQ/QLO bara får användas i torra rum inomhus.

För en yrkesman så är det säkert större skilnnader på kablarna om man jobbar mycket med dem men för en hempulare är det så små grejer att det troligen inte spelar roll.

För att klamringen ska bli snygg rekommenderas Letti i första hand.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Och för ordningens skulle vill jag bara nämna att arbetet är behörighetskrävande så är det sagt.

Anledningen till det är att det finns en rad punkter att ta hänsyn till, kabelns förläggning och dess skydd, uttagets placering, dimensionering, behov av JFB etc. Inga konstigheter dock i de flesta fall.
 
  • Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
E
Dock stor skillnad på användningsområden mellan EKRK/QLO och EQLQ, och även EXLQ.

EKRK är beteckningen på vad som i folkmun kallas kulo. Denna ska inte längre finnas att få tag i eftersom kablar nu för tiden skall vara halogenfria. Ersättaren, den halogenfria varianten, heter QLO. För fast förläggning inomhus i torra miljöer.

EXLQ är "allätaren" som är för fast förläggning inomhus, utomhus, skyddad i mark, på bärlina, i rör, inputsad m.m. I princip alla tänkbara miljöer man kan komma i kontakt med i och kring en bostad. Nackdelen är att den inte är "fylld" och kan alltså bli lite tillplattad vid skarpa böjar och om man skulle råka missa klammern med hammaren.

EQLQ är som EXLQ men den är "fylld" mellan aluminiumskärmen och ledarna. Detta gör att kabeln får ett något utökat användningsområde då den även kan användas i EX-klassade miljöer. Och att den håller sig rund i böjarna så klart.
 
  • Gilla
  • Wow
GK100 och 3 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Dock stor skillnad på användningsområden mellan EKRK/QLO och EQLQ, och även EXLQ.

EKRK är beteckningen på vad som i folkmun kallas kulo. Denna ska inte längre finnas att få tag i eftersom kablar nu för tiden skall vara halogenfria. Ersättaren, den halogenfria varianten, heter QLO. För fast förläggning inomhus i torra miljöer.

EXLQ är "allätaren" som är för fast förläggning inomhus, utomhus, skyddad i mark, på bärlina, i rör, inputsad m.m. I princip alla tänkbara miljöer man kan komma i kontakt med i och kring en bostad. Nackdelen är att den inte är "fylld" och kan alltså bli lite tillplattad vid skarpa böjar och om man skulle råka missa klammern med hammaren.

EQLQ är som EXLQ men den är "fylld" mellan aluminiumskärmen och ledarna. Detta gör att kabeln får ett något utökat användningsområde då den även kan användas i EX-klassade miljöer. Och att den håller sig rund i böjarna så klart.
I huvudsak korrekt men skillnaden på EQLQ och EXLQ är inte att EQLQ är fylld. De finns i olika varianter, flertalet EQLQ har inte heller någon fyllnadsmassa. Skillnaden ligger i isoleringsmaterialet, vilket också kabelbeteckningen vittnar om och där EXLQ är en betydligt tunnare kabel. Gällande fyllnadsmaterialet så får man kolla mellan olika tillverkare samt eventuellt olika varianter av i princip samma kabel hos en enskild tillverkare.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
E
"Riktig" EQLQ (och FQLQ) är fylld. EQLQ Easy/Literex/mfl är inte det. Ledarisoleringen skiljer så klart. Det tog jag aldrig upp.
 
Jag kan inte mer än böja mitt huvud och tacka för denna information

E Emil_K skrev:
Dock stor skillnad på användningsområden mellan EKRK/QLO och EQLQ, och även EXLQ.

EKRK är beteckningen på vad som i folkmun kallas kulo. Denna ska inte längre finnas att få tag i eftersom kablar nu för tiden skall vara halogenfria. Ersättaren, den halogenfria varianten, heter QLO. För fast förläggning inomhus i torra miljöer.

EXLQ är "allätaren" som är för fast förläggning inomhus, utomhus, skyddad i mark, på bärlina, i rör, inputsad m.m. I princip alla tänkbara miljöer man kan komma i kontakt med i och kring en bostad. Nackdelen är att den inte är "fylld" och kan alltså bli lite tillplattad vid skarpa böjar och om man skulle råka missa klammern med hammaren.

EQLQ är som EXLQ men den är "fylld" mellan aluminiumskärmen och ledarna. Detta gör att kabeln får ett något utökat användningsområde då den även kan användas i EX-klassade miljöer. Och att den håller sig rund i böjarna så klart.
 
En kabeltyp du kan se på också i ditt fall är olika typer av EXQ de passar bra här. Isolering X dvs PEX ger små dimensioner och tunn kabel samma som i tidigare nämnda kablar där X finns i beteckningen. Utan utfyllnad ger även det mindre diameter och med anpassat hölje, mantel ingen tillplattning vid snäva bockradier som passar vid "kuloliknande'" installationer inne.

Det mer avgörande vid jobb som ditt om man vill få ett prydligt resultat är val av klamner och givetvis hur man utför pga händighet, vana, noggrannhet osv.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret och ja jag förstår att resultatet så klart beror på handlaget. När min bror klamrar kabel som varit elektriker från 15-årsåldern till idag då han är 63 bast så ser man ett visst handlag :love: Likaså när min far levde som också var elektriker. Men nu är bror så pass till åren kommen så det är ingen idé att fråga honom om kabel för dels hänger han inte med i utvecklingen men också att han mest jobbar med GROV kabel nu för tiden i ställverk, fabriker m.m. :strong: och befattar sig inte med småtrams (som han brukar säga) :crysmile::crysmile::crysmile:

Jag har aldrig använt Letti men de ser ju "behändiga" ut och likaså "donet"? Är det något jag ska tänka på när jag klamrar med dem? Jag har bara använt plastklammer och stålklammer. Ute har jag väl använt skruvklammer någon gång men aldrig Letti? Ska man använda med enkel eller dubbel fastsättning? Är det något speciellt som jag ska tänka på när jag "spikar" fast dessa?
En Letti-kabelklammer som används för att fästa kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastklammer med förmonterad spik för fastsättning av kabel. Metallklammer för fastsättning av kabel, enkel design med öppning för spik eller skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GK100 GK100 skrev:
En kabeltyp du kan se på också i ditt fall är olika typer av EXQ de passar bra här. Isolering X dvs PEX ger små dimensioner och tunn kabel samma som i tidigare nämnda kablar där X finns i beteckningen. Utan utfyllnad ger även det mindre diameter och med anpassat hölje, mantel ingen tillplattning vid snäva bockradier som passar vid "kuloliknande'" installationer inne.

Det mer avgörande vid jobb som ditt om man vill få ett prydligt resultat är val av klamner och givetvis hur man utför pga händighet, vana, noggrannhet osv.
 
Inomhus i en bostad ska du använda typ TKK eller typ Letti och INTE Clips eller skruvklammer (om du inte vill att det ska se "ruffigt" ut.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.