I vår radhus-samfällighet har vi en innerväg med brunn. Bilder längst ned i inlägget.

En dag låg brunnslocket halvt av. Teori om vad som hänt - postbilen kör på denna väg, och trycket av däcket måste ha slitit ut skruvarna en efter en tills endast en var kvar. I detta fall då en spik som låg kvar, då man tydligen löst det provisoriskt innan jag flyttat till området.

Det är tre skruvinfästningar och originalskruvarna saknas, samt att gängorna delvis saknas och är söndriga.
Jag med grannar har försökt trycka dit andra skruvar med blandade resultat. Med någon/några månaders tid slits dom också bort. Jag gissar att man kan behöva göra någon grövre insats för att laga det ordentligt.

Det här blir en potentiell livsfara för små barn som kan trilla ner osv.
Jag försöker luska ut vad för typ av hantverkare som jobbar med sånt här. Vår samfällighet behöver anlita någon som åtgärdar detta på ett ordentligt sätt.

Samfälligheten ligger i södra Stockholm/Huddinge.

Har någon nåt tips på vem som kan laga detta åt oss?
Vill förtydliga att detta är samfällighetens väg så det är inget vi kan skicka kommunen på att åtgärda.

Slitet och delvis öppet brunnslock på grusväg med synbart slitna fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnslock i metall halvt avtaget på en innerväg, som exponerar brunnshålet omgivet av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvt av brunnslock på grusväg med synlig skadad infästning och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte bara att ta ut spiken och gänga nya gängor för en skruv.

känns som fel lock om där kör bilar
Annars kan säkert vilken rörläggare som helst fixa en nytt brunnslock ifall fästena rostat sönder
 
Redigerat:
Är det så att den ska läggas på och sen vridas så att 3 låsflärpar håller locket typ? Och att hålet med spiken bara är till för att låsa så den inte kan vridas upp?

I så fall ser det ut som att det saknas en "flärp" och att man kanske då behöver byta hela betäckningen (som de väl heter). Kostar ett par tusenlappar, och kan väl göras av någon mark-firma om inte rör-firma?
 
C
Borra ur, gänga och sätt dit nya skruv. Man får gå upp en dimension så klart. Fixar en normalhändig på en timme. Brukar vara mässingsskruv, men det funkar nog OK med rostfritt också.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det är anläggningsfirmor som i huvudsak sysslar med sånt.

En snabb lösning är att svetsa fast locket tills ni hittar någon som kan byta locket och stosen.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren hittills!

Jag kan inte med säkerhet säga vad för typ av lock det är sen tidigare. Det är möjligt att det tidigare ska ha vridits på plats. Men samtidigt är det skruvhål i ytterkant av lock på 3 ställen med lika avstånd, och motsvarande "flärpar" inne i manschetten.
En som slitits bort, och minst en med hål i (kan vara två, minns ej exakt och bilden visar "solid" flärp, kan dock vara smuts).

Jag gillar framförallt idén med fallskydd för barn, det bör vi nog ordna. Det springer barn längs denna väg kontinuerligt.

Men! Fråga - ni nämner anläggningsfirmor. Jag googlar lite sånt och det känns som firmor som jobbar för miljon-offerter bland dom jag hittar. Sveab till exempel.

Kan någon peka på nåt exempel (gärna Stockholmsområdet) där det åtminstone vore rimligt att ställa frågan till?
 
C
T tacklemcclean skrev:
bilden visar "solid" flärp, kan dock vara smuts
Säkert rester av skruven som gått av. Så var det iallafall i den brunn jag fixade.

Ett annat alternativ är så klart att ringa posten och kräva att de fixar brunnen de har kört sönder.
Av typen av brunn att döma utgår jag ifrån att det inte är meningen att man skall köra bil där(?)
 
C cpalm skrev:
Ett annat alternativ är så klart att ringa posten och kräva att de fixar brunnen de har kört sönder.
Förstår tanken, dock är det inte endast posten som kör på vägen, även om dom rimligtvis oftast bör ha ena linjen av fram och backdäck i bredd med lockets position just pga hålla sig nära brevlådorna.

Delar din teori också om att typen av lock kanske inte lämpar sig för fordonstrafik.
 
T tacklemcclean skrev:
Förstår tanken, dock är det inte endast posten som kör på vägen, även om dom rimligtvis oftast bör ha ena linjen av fram och backdäck i bredd med lockets position just pga hålla sig nära brevlådorna.

Delar din teori också om att typen av lock kanske inte lämpar sig för fordonstrafik.
Sant. De brukar se ut mer som den här:

https://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=1070

Men är det så att det ÄR fordonstrafik där och det kommer fortsätta är nog det enda hållbara att byta mot något sådant. Det innebär faktiskt inte fruktansvärt mycket arbete, man kapar bort den gamla och för ner en ny och ser till att få den jämn med marken. Har själv monterat dit en i carporten när vi lade nya plattor. Men visst väger de mycket och kräver lite skyddshandskar.

Markfirmor som kan lägga stenplattor borde i min värld vara kunniga på sånt här. Det blir ju liksom en del i arbetet när man lägger nya plattor. Åtminstone bör de annars ha kontakter på vem som fixar det.
 
Skulle faktiskt monterat TVÅ när vi gjorde om här hemma, dock visade det sig efter grävarbetet att ena brunnen bara var en sådan betäckning med ett rör in och ett rör vidare till den riktiga brunnen så det står en sån betäckning i trädgården! Dock är det i Skåne så inte direkt nästgårds.
 
S
Det brunnslocket är avsett för gångtrafik.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.