Hej!

Nybliven sommarstuge ägare som man är måste man börja att fixa och greja direkt.. ;D
Jag har 2 hål att ta upp, ett i gästugan för en ventilationsventil och ett för ventilation av mulltoa i "stora" huset.

Har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om hur man gör, är dock ganska händig.. :)

1. Vad för slags maskin behöver jag och vart kan jag hyra den?
2. hur isolerar man runt hålen sen emot väta och kyla??
3. Tips och "tänk på detta"?

Mkt tacksam för svar!

/Micke "47kvm Grisslehamn"

 
Finns det inget kunnigt folk här ?? :-[
 
1. Vad är det för material där du skall ta upp hålet? Det bestämmer ju vilken maskin du skall använda. Det finns ju olika uthyrningsfirmor, t.ex. Cramo, Ramirent osv..

2. Samma där det beror ju lite på var hålet skall vara..

3. Inget jag kommer på nu
 
1. Ja det är gammal hederlig husvägg dvs: spån eller gipsskiva -> trä -> isolering -> trä.

2. Hålet kommer att gå ut så nära taknokeln (stavning) som möjligt säg en 20-30cm ifrån taket

3. Vad bra men tjoa till om du kommer på nåt.
 
W
Hålsåg används för detta, ser ut som en kopp med sågtänder där du annars brukar sätta munnen om det hade varit en vanlig kopp. Köp inte en sådan som har massa olika blad i samma hållare för de har ett utstick högst upp (vissa andra har det oxo typ den första bilden i länken på posten ovan) och du kan alltså inte såga hur djupt som helst utan endast ca 45 mm sedan tar det emot. Köp en riktig hålsåg, kostar kanske 180 kr och sätts på borrmaskinen. En riktig e av typen Bahco eller så (du kan titta under kategoring hålsåg på tex www.sjogrens.se) dessa kan du teoretiskt såga gjenom hur tjocka väggar som helst så länge som du har en tillräckligt lång förlängare så inte borrmaskinen slår i väggen.

Ett annat tips kan vara att titta lite extra så du inte borrar i el-ledningar mm som brukar gå lite hur som helst i äldre hus (jag har gjort det).

Ett annat tips kan oxo vara att köpa (eller om du har) ett jättelångt smalt borr (ca 6mm) som du "förborrar" med så att du ser exakt var du hammnar på utsidan samt insidan.

Så e det jag gör.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Hej!!

Tack för otroligt bra tips, extra tack till Wester!
Ska köpa en hålsåg och förborra med en lång borr.

För att göra det hela lite svårare skulle jag vilja ta upp hålet i 45graders vinkel.
Finns det några tips om hur man gör det smartast??

/Micke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.