Idag var solinstallatörerna här och donade i min källare. Nyfiken som jag är krängde jag givetvis av kåpan på centralen direkt när dom gett sig iväg för att förkovra mig i detta för mig nya ämne.

Från den nya SolarEdge Växelriktaren kommer en 5G2,5. Den går till en ny kapsling med en 3pol 16A Automat. Sedan därifrån vidare till den befintliga och enda centralen, in på UNDERSIDAN (Dvs Efter) på den första av mina tre JFB. (JFB1 = Invändig el // JFB2 = Värme // JFB3 = Utvändig el)

Det är här jag behöver hjälp att tänka. Eftersom det är väl här sol-elen matas in i min central, varför ska den då sitta där? Borde den inte anslutas före alla mina JFB? Eller har det helt enkelt ingen betydelse? Strömmen finner Vejjen? Som sagt, har aldrig varit i närheten av en sådan installation tidigare. Bara nyfiken. Vill veta och lära!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
Ingen som är sugen på att förklara?

Om matningen från växelriktaren är ansluten på JFB utgång, är då det som sitter efter denna JFB ej skyddat från jordfel vid matning från växelriktare? Eller har växelriktaren inbyggt skydd för sådant?

Är det riktigt att gå in med matningen från växelriktaten på denna sidan av en JFB, och inte ovanför alla tre JFB?
 
Verkar som du upplever att något är fel här, pratade du inte med de som monterade utrustningen hos dig? Är de registrerade osv för den typen av jobb enligt nutida regler dvs firman finns att söka på elsäkerhetsverkets web och där finns även kategorier för sk produktionsanläggningar som de ska vara markerade i. Du bör ju även fått någon instruktion, dokumentation över anläggningen och komponenterna.

För egen del skulle jag inte kopplat in det som du beskriver att det är gjort hos dig men jag är lite udda elektriskt sett så vi får invänta ev andra svar.
 
GK100 GK100 skrev:
Verkar som du upplever att något är fel här
Nja, vill mest bara ha koll. Spänning från två håll är nytt för mig.
Pratade du inte med de som monterade utrustningen hos dig
Inte om detta. Då hade de åkt hem..
Är de registrerade osv för den typen av jobb enligt nutida regler dvs firman finns att söka på elsäkerhetsverkets web och där finns även kategorier för sk produktionsanläggningar som de ska vara markerade i
Självklart!
Du bör ju även fått någon instruktion, dokumentation över anläggningen och komponenterna.
Japp, men jag glömde att fråga om just detta, då jag vid tillfället inte hunnit att se det...
För egen del skulle jag inte kopplat in det som du beskriver att det är gjort hos dig men jag är lite udda elektriskt sett så vi får invänta ev andra svar.
 
J johansjostrand skrev:
Ingen som är sugen på att förklara?

Om matningen från växelriktaren är ansluten på JFB utgång, är då det som sitter efter denna JFB ej skyddat från jordfel vid matning från växelriktare? Eller har växelriktaren inbyggt skydd för sådant?

Är det riktigt att gå in med matningen från växelriktaten på denna sidan av en JFB, och inte ovanför alla tre JFB?
Jag tycker det låter helt fel.
Normalt kopplar man väl in växelriktaren efter elmätaren, och före normcentralens huvudbrytare.
Låter farligt att ha den efter jordfelsbrytaren.
Om man vill ha jordfelsbrytare till växelriktaren, så får man ha en separat till den.
Kan du inte rita upp ett enkelt kopplingsschema hur de har kopplat?
 
Det låter som de anslutit växelriktaren 5G2,5 fel. Kanske trodde de att det var en vanlig last t.ex. värmeelement, elmotor de skulle koppla in och tänkte fel. Då vore det rätt kopplat.

Det är inte så att du sett fel?

5G2,5 tyder på en liten växelriktare 5 kW?
 
Redigerat:
Schematisk illustration av elinstallation med huvudsäkring, jordfelsbrytare och kablar märkta för inre och yttre el samt värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket förenklad beskrivning. (Neutral både saknas och sitter på fel sida ser jag nu, hahaha mm, men det är oviktigt. Vill bara visa hur jag uppfattat det hela)
Men jag ska absolut kolla en gång till i morgon så att jag inte sett helt galet? Då är det ju givetvis jag som har fel
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det låter som de anslutit växelriktaren 5G2,5 fel. 5G2,5 tyder på en liten växelriktare 5 kW?
Ögonmåttet säger mig att det är en 5G2,5 från växelriktaren till trepol16A och sedan RK6 sista decimetrarna till JFB?

Det är en SolarEdge 10kW
 
Elektriskt schema som visar anslutning av matartavla, jordfelsbrytare och fördelning av invändig/utvändig el och värme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kollat igen. Så noga jag bara kan. Exakt såhär är det!
Och som tidigare nämt, 5G2,5 genom en MCN316 C16 och sedan som RK6 sista biten till JFB/Neutral & Skyddsjord. Det är möjligtvis inte alla mina JFB och separata neutralledare som gör att det måste vara såhär? Men hur blir det då med det som ligger över JFB 2 & JFB 3? Ligger stora förbrukare här såsom elpatroner och AC, bevattningspumpar mm som vill ha solel...

Hjälp mig att förstå :) ... Trött i skallen nu...
 
Redigerat:
J johansjostrand skrev:
Och som tidigare nämt, 5G2,5 genom en MCN316 C16 och sedan som RK6 sista biten till JFB/Neutral & Skyddsjord. Det är möjligtvis inte alla mina JFB och separata neutralledare som gör att det måste vara såhär? Trött i skallen nu...
Kabelarean är det väl inget fel på.
Men att koppla in växelriktaren där borde vara direkt farligt.
Dessutom brukar det väl rekommenderas att jfb är på minst 100mA, om man nu behöver en sådan.
Har du ingen separat AC-brytare till vxl-riktaren? det är väl också ett krav.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du ingen separat AC-brytare till vxl-riktaren? det är väl också ett krav.
Jo. AC Brytare finns direkt efter växelriktare
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Grannen fick solpaneler inkopplat för några veckor sedan och nyfiken som man är var man tvungen att smyga över och kika lite.

Grannen har huvudsäkringarna i en låda på husets vägg och elcentralen inne i huset. Solpanelerna är monterade på ett tillbyggt uthus och växelriktaren är monterad inne i uthuset.

Från uthuset har grannen sedan kabeln framdragen till huvudskåpet.

I ditt fall gissar jag på att din solel borde ligga före dina huvudsäkringar och inte efter. Men jag är inte 100
 
Jag är inte uppdaterad på utvecklingen av standarder och branschpraxis här men för ett par år sedan var anslutning till "närmaste elcentral" det sätt som beskrevs, kanske både före och efter ev JFB där (efter borde inte fungera). Utomlands förekom små solcellsanläggningar som anslöts med stickpropp direkt i ett vägguttag. Numera finns nog flera krav på frånskiljning som gör att man helst vill ansluta i mätarskåpet, samtidigt som solcellsanläggningarna blivit större.

Schema som visar anslutning av vind- eller solenergianläggning till husets elsystem och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta fall passar den ju bäst före JFBerna. Du får dels kontrollera om omvandlaren har några installationsanvisningar och vilka anvisningar som firman följt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr_valfrid och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är inte uppdaterad på utvecklingen av standarder och branschpraxis här men för ett par år sedan var anslutning till "närmaste elcentral" det sätt som beskrevs, kanske både före och efter ev JFB där (efter borde inte fungera). Utomlands förekom små solcellsanläggningar som anslöts med stickpropp direkt i ett vägguttag. Numera finns nog flera krav på frånskiljning som gör att man helst vill ansluta i mätarskåpet, samtidigt som solcellsanläggningarna blivit större.

[bild]
I detta fall passar den ju bäst före JFBerna. Du får dels kontrollera om omvandlaren har några installationsanvisningar och vilka anvisningar som firman följt.
Har varit med och monterat en solelsanläggning åt en kyrka, men vi monterade endast panelerna på taket och drog ner kablaget till en växelriktare. Sedan var det någon annan som gjorde resten av inkopplingen.

Hittade dessa exempel Illustration av ett hus med solelsanläggning på taket och beskrivande text om solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av hus med solelsanläggning på tak och kablar till växelriktare och elnät.
 
Jag ringde elektrikern som varit här och frågade. Han bekräftade att det är så det är inkopplat och att det så ska vara. Vi litar på det eller?

Det jag undrar mest oavsett åt vilket håll strömmen går, är om den delen som ligger efter JFB 1 verkligen har något skydd mot jordfel när växelriktaren matar på från "fel sida"?
 
Redigerat:
  • Gilla
Grönflaska
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.