Har en balkong/altan som är på taket till 2:a våningen. Golvet har börjat läcka så att jag fått vatten i taket på 2:a våningen.
Golvet är av betong och på den är det lagt någon tjärblandning(tror jag ej helt säker) som överst har tjock tjärpapp.
När man går på altanen så känns underlaget "svampigt". Normalt ligger alltid trätrall som golv.

Hur skall jag gå tillväga för att reparera och vilket material bör jag använda?
 
Mitt tips är att ta dit en takläggare för besiktning, du måste ha ett tätskikt under trallen och på balkonger och dyl. rekommenderar jag en "riktig" takläggare (då det är bökit att knåpa ihop själv).
Mellan bärreglarna och tätskiktet bör du dessutom ha remsor (av papp) för att trallen inte ska skära ner i pappen.
Takläggaren vet oxå hur ev. underarbete ska göras.
 
Tackar för svaret. Men min avsikt var nog den att få ordentlig information om hur ett sådant tak/tätning är konstruerad och uppbyggt och vilket material som användes.
När jag har denna information så tänkte jag bedömma om jag skall ge mig på arbetet eller köpa det.
Tyvärr är det ju så att en hantverkare ger ingen sådan information om man inte är personlig "vän". Jag har ingen sådan takläggare.
.
Tjärpappen som ligger överst är mycket tjock, så jag anser att det är inte den som det har gått hål på utan läckaget kommer förmodligen från det avrinningsrör/avlopp som finns. Alltså vattnet kommer ut i skiktet under tjärpappen. (mellan betong/tjärpapp)

Önska alltså flera förslag.
 
Hmmm, lite svårt utan att se objektet, men jag ska försöka att vara din takläggarpolare så gott jag kan!
Om vi utgår från att underlaget (som du iofs. sa var svampigt)är OK så lägger man något som kallas ytskikt, det är en papp som är ca 5 mm tjock "proffsen" lägger sk. svetspapp som ej finns i bygghandeln och kräver ganska mycket teknik/kunskap för att lägga (den läggs med hetluft/gasolbrännare).
Den som säljs i byggvaruhandeln är faktiskt betydligt sämre och läggs på "kemisk" väg genom asfalt på tub, problemen kommer vid väggar, brunnar, hängrännor och övriga avslut.
dessa produkter är dessutom relativt dyra.
så skillnaden mot att få det gjort kanske inte blir så stor, dessutom brukar besiktning+offert vara gratis, ring och hör.
läcker det runt takbrunnen kan man oftast byta bara den! det hade jag absolut lejt bort.
Konstruktionen i sej är inte särskilt konstig egentligen bara papp på betongen och ett avslut iform av takbrunn (bör/ska vara rostfri) eller fotplåt vid ränna.
Klarnar det?? mer Info??
 
Pappskallen.
Det här med att beskriva en sak via text är svårt, så tyvärr har jag nog målat upp en felaktig bild. Jag skall försöka att förtydliga mig.

Altanen är konstruerad som ett badkar (liknelse ha,ha) som är infällt i själva taksidan (vanligt vinkeltak tegel). Badkarssidorna är klädd med träpanel förutom nedersta decimetern och botten som är klädd med tjärpapp. Och precis som i ett badkar finns ett avlopp i detta fallet ett rör ca 50 mm i diameter. Det man ser av avloppet är bara ett hål i tjärpappen. Hur tätningen är gjord från början kan jag ej avgöra men nu ser det "skumt ut".
Är nästan säker på att det inte är tätt.
Mellan botten (tjärpappen) på badkaret och betonggolvet (taket våning 2) finns ett lager av som jag förmodar är någon blandning av tjära. Detta lager är uppskattningsvis 4-7 cm tjockt och på vissa ställen svampigt men på andra ställen relativt fast, ungefär 50/50 över hela ytan. Inga för mig synliga sprickor i tjärpappen men jag förmodar att läckage i den kanske är osynligt.

Har nu bestämt mig för att de närmaste dagarna skall jag nog karva ut en bit närmast avloppet för att studera konstruktionen lite närmare. Det läcker ju redan och något måste göras.
 
Okej det klarnar......
om vi utgår från att problemen är vid takavvattningen så ska där vara en takbrunn är den gammal kan den rostat söder, eller pappen släppt från densammma.
om något avdetta skett lägger man i en ny brunn och täcker in den med en lapp ca 1x1m.
brunnen ser ut som ett rör ca 40cm långt med en platta på toppen som man sticker ner i hålet och sen täcker in.
vanligaste dimentionerna är 70, 90, 110mm.
hur ser konstruktionen ut under det måste ju gå ner ett stuprör under, eller??
tror inte att kakan under pappen är asfalt då den ej kan bli svampig, enda chansen är nog att ta ett hål och kolla om man tvunget vill veta !
Börjar det likna nå´t ??
 
Tackar för svaret det börjar gå åt rätt håll, tror jag.

Är mycket tveksam om att det har funnits en sådan brunn som du beskriver. Om så har varit fallet så är det inte mycket kvar av den nu. Jag tror att lösningen runt avloppsröret har varit mycket simplare från början.

Var kan man köpa en sådan brunn som du beskriver?

Avloppsröret sticker nu ut under takfoten ungefär en halvmeter från väggen och stupröret, och avger sitt vatten rakt ut i den fria luften.

Beträffande mellanskiktet så grundar min tro på att det är någon sorts tjära på det faktum att jag var och hälsade på hantverkaren när han gjorde jobbet för ca 15 år sedan. Tyvärr så var jag icke uppe och tittade på balkongen vid detta tillfälle. Men jag såg lite av utrustningen han hade, det var som en liten ångpanna som gick på gasol och det han kokade var mycket svart. Detta bar han sedan upp i hinkar till balkongen, men jag såg ej hur/vad han gjorde med det på balkongen.
 
Det är uppenbarligen gjutasfalt som balkonggolvet är tätat med. Ovanpå denna ligger antagligen ett lager asfaltpapp. (Knappast tjärpapp.) Om det känns svampigt på vissa ställen så kan det kanske ha kommit in vatten mellan pappen och gjutasfalten.
 
Den typen av takbrunn tilhandahålls av takfirmorna, men tror knappast dom säljer dom. alternativet om du vill fixa det själv är att låta en plåtslagare tillverka den. detta blir dock antagligen ganska dyrt, sen ska den dessutom täckas in (med papp) så då ska man ha tag på en så´n bit oxå.
Hade absolut ringt en firma och hört vad dom ska ha för att byta en brunn.
bör ligga mellan 1000-2000 kr inkl. allt (till och med moms!)
 
Eld-->skrev
"""Det är uppenbarligen gjutasfalt som balkonggolvet är tätat med. Ovanpå denna ligger antagligen ett lager asfaltpapp. (Knappast tjärpapp.) Om det känns svampigt på vissa ställen så kan det kanske ha kommit in vatten mellan pappen och gjutasfalten.""""

Du har helt rätt, jag har undersökt och kollationerat med facktidskrifter/broschyrer. Det är jag som har uttryckt mig fel.

För övrigt så har jag nu gjort en grundlig inspektion av avloppet och asfaltpappen. Avloppet har jag högtrycksprutat med vatten och undersökt med små speglar och starka ficklampor. Kan bara konstatera att inte minsta lilla spricka eller läckage finns i och runt avloppet. Har även inspekterat asfaltpappens alla skarvar och känt med en liten skruvmejsel (försökt lyfta pappen försiktigt) på de ställen där kanterna ser "misstänkta" ut. Har inte hittat minsta lilla tillstymmelse till spricka eller läcka.

Alltså där jag trodde att läckage skulle finnas ser kalas ut.

Har i stället koncentrerat mig på långsidan in mot huset under fönsterpartiet. Jag har tagit bort en täckpanel vid golvet under fönstret (på insidan i huset) och där hittat fukt och fuktiga täcklister.
Skall nu även ta bort täcklister av plåt som täcker skarven asfaltpapp/panel på ytterväggen.

Mitt nuvarande huvudspår är, att när det har regnat/skyfall så har avrinningen varit för liten (kanske med lite löv i avloppsröret) och så har vattennivån i "badkaret" blivit för högt och eftersom asfaltpappen är lägst under fönstret så har det läkt in vatten där.

Jag är därför klar över att jag bör täta till lite högre under fönstret. Går det bra med kallasfalt och asfaltpapp?

Den stora frågan är nu om det finns vatten under asfaltpappen eftersom den känns lite svampig.
1. Kan jag vänta och se hur det utvecklar sig med det och hoppas att fukten försvinner med tiden.

eller

2. Riva upp asfaltpappen och få gjutasfalten torr (hur man nu gör det? 4,5 x 2,5 meter) och därefter klistra ny asfaltpapp med kallasfalt.


Puuu!!! Det blev mycket !!!


 
Hur högt går pappen??
 
Har nu tagit bort skyddsplåten.

Pappens höjd på den uppdragna kanten är 100mm.
Sedan kan jag inte riktigt avgöra hur konstruktionen exakt är, men av det som syns så verkar pappen vara invikt (vikt 90 grader så att den ligger horisontellt) under fönstret.
Alltså underkanten på fönsterkarmen står på pappen.
Fönsterpartiet är av aluminium.
Vad jag kan se så finns ingen tätningsmassa mellan fönsterkarmen och pappen.

Det är där som jag har tänkt mig att täta med någon typ av massa (vilken lämpar sig bäst?) då får jag ytterligate 50 mm tät höjd till underkanten på dörren som finns i fönsterpartiet.

Sedan kvarstår ju frågan med svampigheten om det skall vara så eller om det är fukt som måste åtgärdas.
Kan sådan fukt försvinna utan aktiv åtgärd?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.