Planerar en utbyggnad av huset, utbyggnaden kommer bli en egen huskropp som sitter ihop med huvudhuset med hjälp av ett kontor.

Syftet med utbyggnaden är att skapa möjlighet till extra inkomst via uthyrningsintäkter. Jag har gjort alla ritningar i Sketchup. Det jag tycker är svårast är att komma på en smart planritning. Utbyggnaden kommer att vara i 1,5 plan med 70 cm förhöjt väggliv. Saxtakstolar med 32/25 grader vilket ger 2,45m i takhöjd under nocken på vindsvåningen (val pga restriktiv detaljplan).

Första förslaget är med sovrum på nedre plan samt ett allrum/tvrum på vindsplan. I andra förslaget har jag bytt plats på sovrummet och allrummet. Dock finns det möjlighet att inreda ett sovrum på nedre plan som visats med streck (tillgängligheten).

Garderob har jag tänkt ha direkt till höger när man kommer in genom huvudentrén som ligger på vänster sida. Eftersom vi tänkt hyra ut så gör det inget om dörren till kontoret blir blockerad av garderob. Kontoret har vi tänkt nyttja själva.

Förslag 1
Planritning av en utbyggnad i två våningar med kök, sovrum, kontor och allrum i ett fristående hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag 2
Planritningar för två våningar av en utbyggnad; våning 1 har kök/vardagsrum, WC och kontor, våning 2 har två sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bomba mig gärna med kommentarer på missar och förbättringar :sweat:
 
Förslag 2 är mycket bättre tycker jag. Sociala utrymmen på samma våning, även om det kan kännas lite trångt (Engelskt?) med så lite utrymme ovenför trappan. Badrumemt är väldigt litet. För uthyrning behövs kanske mer plats för en dusch. Går det att flytta ut köket en liten bit? Tänk på att du bygger billigare om du har vatten och avlopp på så få platser som möjligt om det är viktigt för dig. Fundera på om köksvask kan placeras på väggen mot badrummet om du vll spara pengar.

Flytta sidoljuset till andra sidan dörren? Då får du plats med förvaring/garderob vid väggen mot badrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Förslag 2 är mycket bättre tycker jag. Sociala utrymmen på samma våning, även om det kan kännas lite trångt (Engelskt?) med så lite utrymme ovenför trappan. Badrumemt är väldigt litet. För uthyrning behövs kanske mer plats för en dusch. Går det att flytta ut köket en liten bit? Tänk på att du bygger billigare om du har vatten och avlopp på så få platser som möjligt om det är viktigt för dig. Fundera på om köksvask kan placeras på väggen mot badrummet om du vll spara pengar.

Flytta sidoljuset till andra sidan dörren? Då får du plats med förvaring/garderob vid väggen mot badrum.
Tänkte en sån här u-dusch https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIscyWlIKK5QIVDMKyCh0kewx2EAQYAyABEgI2PPD_BwE

Den är redan utritad, man kan fälla in duschväggarna mot väggen för att skapa plats.

Angående köket, hur menar du att det kan flyttas ut? Att man har hela det längs den norra väggen? Att man flyttar väggen mellan badrum och kök till höger?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör nog kolla upp kraven på köket också, ser ut att vara lite litet eller om det räcker med att flytta om skåpen: [länk]
Kanske finns någon bättre planering av badrummet där också.
Finns säkert bättre planering av badrummet. Det var därför jag la upp mina ritningar här för att be om hjälp. Har du något förslag på vad som kan göras om i badrummet för att det ska bli bättre?
 
BirgitS
Du skulle kunna se hur det blir om du längs ena långväggen har toalett, handfat och dusch i hörnet och sen tvätt mm längs andra. Nu känns det lite som man går slalom för att komma till städskåpet och när det blir blött utanför duschen tvingas man att gå i det oavsett vad man ska till badrummet och göra.

Är en varmvattenberedare så liten att den går att hänga ovanför tvättmaskinen för att spara utrymme?
 
För att hålla nere komplexiteten och kostnaden har jag planerat om lite med utbyggnaden. Nya planen är att bara förlänga nuvarande hus så långt det går och hålla det till ett plan. Kom gärna med synpunkter på den nya planen :)

Ritning av enplanshus med angivna mått för rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
Mycket trevligare och köket har blivit ett riktigt kök med gott om plats i stället för ett pentry (men överskåp behövs nog för att man ska få plats med allt som ska förvaras där).

Byt plats på toastolen och kommoden så slipper man gå i den blöta duschen när man ska till toastolen efter att någon har duschat. En kommod sticker inte ut så mycket, dvs. man kommer inte lika nära duschen. Eller kanske ha kommoden (eller toastolen) mot sovrumsväggen så är det ingen risk att man går genom duschen.

Är sovrummet tillräckligt stort för tillgänglighetskraven?
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket trevligare och köket har blivit ett riktigt kök med gott om plats i stället för ett pentry (men överskåp behövs nog för att man ska få plats med allt som ska förvaras där).

Byt plats på toastolen och kommoden så slipper man gå i den blöta duschen när man ska till toastolen efter att någon har duschat. En kommod sticker inte ut så mycket, dvs. man kommer inte lika nära duschen. Eller kanske ha kommoden (eller toastolen) mot sovrumsväggen så är det ingen risk att man går genom duschen.

Är sovrummet tillräckligt stort för tillgänglighetskraven?
"Stora" sovrummet är i alla fall 3,5m*2,8m så möblerar man med bara en säng så blir det tillgängligt om jag fattar kraven rätt enligt nedan

Diagram över olika sovrumsinredningar enligt svensk standard med möbleringsalternativ för sängar, skrivbord och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.